Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min Zetor 4718

114 inlägg • Sida 7 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Viperia (trådstartaren)

#91 » 12:18:28, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips där agvg! Hade redan tänkt på relä till belysningen men tändningen hade jag tänkt koppla som den var orginal men kanske lika bra att lägga den på relä också. Har du tips vart man kan få tag på relä för tändning eller det kanske inte måste vara ett speciellt slags relä?

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718



agvg

#92 » 16:00:13, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du trenger kun ett vanlig relé, du trenger jo bare og kjøre f.eks vindusvisker, varmeapparat o.l større forbrukere på relét.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#93 » 16:54:14, 03-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha gjort rent startmotorn invändigt samt putsat av samt spårat kollektorn/kommutatorn så skulle jag skrida till verket att skruva ihop starten och ta mig en titt på själva solenoiden istället men när jag väl skruvat ihop grejerna går det inte vrida runt motorn alls utan att ta i för kung och fosterland. Noterade att om jag tog isär gaveln igen där kolet sitter samt släpper tillbaks plattan som kolen sitter i så lättade trycket och jag kunde åter vrida runt motorn för hand. Gör jag fel när jag drar åt själva plattan som kolen sitter i hårt mot själva startmotorhuset? Skall detta kanske ligga mer flyttande och det är när man drar fast "gaveln" som huset pressas rätt mot infästningen i andra änden? Lägger med några bilder så kanske jag lyckas beskriva bättre vad jag menar.

Detta är när jag drar åt dessa skruvar som hela axeln "nyper" och det ej går att snurra startmotorn för hand. Släpper jag tillbaks den så går det vrida för hand.
Bild

Kanske är det inte plattan som kolen sitter i man skall dra åt hårt för att pressa hela startmotorns hölje neråt mot den del där drevet sitter?
Bild

En tjock "bricka" sitter på änden vid kommutatorn och den går ej plocka av utan verkar pressad på änden, sedan en tunnare bricka/distans/shims som går att ta av osv. Saknas det kanske någon slags distans eller bricka vilket ger mig dessa problem?
Bild

Bild på plattan med kolen, kolen är fixerade med buntband för tillfället för att underlätta när man skall få den över kommutatorn.
Bild

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

Viperia (trådstartaren)

#94 » 02:54:32, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoj!

Resultat av dagens skruvande och fixande ses nedan. Efter lite putsande på gavlarna samt själva huset så passade dom ihop något mjukare och axeln låstes inte när man drog åt plattan som kolen sitter i. I morgon skall jag återmontera startmotorn i traktorn, även generatorn skall på plats så jag kan dra färdigt lite nya elkablar.



Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

Viperia (trådstartaren)

#95 » 23:46:50, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Rensat ur elsystemet samt dragit om lite kablar nu, dock bara det som krävs för att starta den. Men den nya generatorn laddar iaf så det fungerar ju åtminstone.
Har även byt lite kylarslangar men verkar fortfarande som det läcker lite vid slangarna vid termostaten.
Körde även fast i ett rejält surt lerhål för ett par dag hjälpmedel. Tänkte jag skall fixa ett snyggt fäste på bakvikten åt den samt någon snabbkoppling på elkablarna till den.

Måste dock skaffa kedjor inser jag, kommer ju ingenstans så fort det blir lite snö eller slirigt på marken eller i skogen.
Ingen som har några kedjor som passar på 12,4 x 32 däck liggandes till rimliga pengar? Ringkedjor eller så kanske?

Skall lägga upp lite bilder på vinschlösningen i morgon. Skriver via mobil med kass mottagning.

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

Viperia (trådstartaren)

#96 » 16:05:25, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk!

Längesedan jag skrev men har inte varit så mycket på traktor fronten det senaste men kan iaf säga att jag fick tag på kedjor till den gav 2500 kr för ett par rutnätmönstrade kedjor som är kronans gamla grejer eller helt nya och oanvända i fina säckar med instruktioner och allt till.

Även byggt om infästningen för vinschen så kanske bjuder på lite bilder senare på detta.

Snart är det skatteåterbäring och det hade jag tänkt lägga en del utav på min kära Zetor. Jag funderar på att ge motorn en rejäl renovering iom att den är enormt svårtstartad samt ryker något förbaskat. Det jag tänkt mig är att lämna dieselpumpen på genomgång och se hur skicket är på den. Sedan beställa nya toppar + kompletta spridare + foder + kolvar, hur händig behöver man vara för att klara byta foder samt toppar? Har tyvärr inget garage men har iaf ett tak att jobba under samt tillgång till det mesta i verktyg och det jag inte har brukar gå att låna eller tillverka själv iaf enklare saker som avdragare osv.

Kan detta göras med motorn kvar i traktorn? Gissar att det är lättare att lyfta ur den men hade varit skönt att slippa. Behöver man riva ner oljetråg och även kontrollera vevaxel och vevarna samt lager när man ändå gör en såpass stor operation som detta är? Min egna gissning är att det är lika bra att göra det när man ändå river ner allt detta?

En sista fråga, om jag istället skulle leja bort detta till någon vad kan man eventuellt vänta sig för pris på en sådan här operation? Skulle dock kunna förbereda genom att plocka av all plåt runt motorn samt ta av fästen för lastare osv. Någon som har en gissning mellan tummen och pekfingret? Givetvis bara arbetet, grejerna köper jag själv in via utlandet för lite bättre priser.

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

RGB

#97 » 20:15:49, 01-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har två st 4718 bägge står still den ena har Servo o hitch
så visst finns det.
MF6160+BM641+BM830S+BM237+T31
5st.Zetor6718+6718+6718+4718+4718
Användarvisningsbild
RGB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 12-11-2006
Ort: Lekeberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF6160+BM641+BM830S+BM237+T31
5st.Zetor6718+6718+6718+4718+4718

agvg

#98 » 21:35:40, 01-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

4718 hadde aldri servo fra fabrikk, har du ett bilde av ombyggingen?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#99 » 00:08:37, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenis!

Det var ett tag sedan jag rapporterade något här, men nu har det hänt lite grejer faktiskt! Fick förra veckan min dieselpump tillbaks efter att den varit på semester i Tjeckien för lite renovering, dom glömde dock skicka med en sista grej men den kom på posten i dag. Så var ute och skruvade ihop grejerna och efter att ha kört motorvärmaren en stund samt underhållsladdat batteriet en snabbis så vrålade traktorn igång och gick jämnare och finare än någonsin. Gick knappt att se att det rök ur avgasröret som tidigare hade en rejäl vit/grå kvast, vid hastigt gaspådrag kom det lite svart nu men det är väl normalt.

Pumpen har varit lite här och där men efter att ha fått prisförslag på 7000-9000 kr här i Sverige så skickade jag den direkt till Motorpal i Tjeckien som tog 4200 kr inklusive frakt tillbaks till Sverige, kostade mig ca 400 kr med DHL att skicka den till Tjeckien. Dom har bytt väldigt mycket på pumpen iaf, fick en hel drös med gamla delar med tillbaks så man kunde se lite vad som var slitet och trasigt. Helt klart värt varje krona som det kostat speciellt då det blev betydligt billigare än alternativen här hemma i Sverige.

Kommer nog vänta med att byta foder och kolvar samt topplock nu iaf ett tag. Får se hur det är med kylarvattnet om det fortfarande sakta men säkert försvinner, skall göra en ny översyn och se om det läcker någonstans. Har fått för mig att det eventuellt läcker lite vid termostaten eller om det var vattenpumpen jag såg några droppar.

Nedan några bilder på den precis innan jag skruva tillbaks den på traktorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#100 » 08:09:04, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En venn av meg måtte bytte på sin 4718, fikk byttepumpe for 6500,- +moms. Den hadde stor intern lekkasje samt def tetting så det kom diesel i olja.

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#101 » 09:15:08, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:En venn av meg måtte bytte på sin 4718, fikk byttepumpe for 6500,- +moms. Den hadde stor intern lekkasje samt def tetting så det kom diesel i olja.

Jo jag var i kontakt med en firma här i Sverige som hade utbytespumpar men det var som sagt 6500 kr + frakt, en annan hade för 6900 kr. Sedan finns det ju piratpumpar har jag sett som går att få runt 3000-4000 kr utomlands.

Nu fick jag ju min egen pump helt renoverad och och testad för runt 4500 kr inklusive frakter så tycker det blev riktigt bra. Vart ute och testat nu på morgonen igen och trots 5 minusgrader starta den på direkten trots att jag inte körde igång motorvärmaren. Tidigare kunde jag få mala runt på startmotorn säkert 10-15 minuter och pumpa på handpumpen mellan varven för att få liv i den, plus motorvärmaren fast det tom var plusgrader ute ibland.

Känns som det blev en helt ny traktor så man fick lite motivation att fixa resten av grejerna på den som krånglar. :)

2 personer gillar det här inlägget.
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#102 » 10:43:25, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var jo rimelig, er det mye som må gjøres med den?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#103 » 11:30:23, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med traktorn eller pumpen? Om det var pumpen du menade så har jag fått ungefär 2st A4 sidor med massa artikelnummer på delar som dom bytt samt en låda med tillbaks med en massa kasserade delar så dom har nog i princip byt hela innanmätet på pumpen som det ser ut. Även matarpump och sådant var bytt.

Om du menar traktorn så ja det finns en hel del att greja med kan man väl säga. Räta ut plåt och byta golv på hytten, måste byta bussningar i lastaren för dom är borta så någon tidigare ägare har bara stoppat i nya sprintar så hålen är helt ovala och skeva. All el måste göras om, jag har redan bytt generator och gått igenom startmotorn men all belysning och sådant måste göras nytt. Har läckage av bromsvätska så måste hitta var det läcker och ordna det. Sedan så dricker den upp kylarvätskan ur kylet så antingen läcker någon slang eller liknande eller så har jag otur och det är läckage in i motorn. Sedan skall jag försöka ordna så värmen till hytten fungerar.

Det är väl det som står på den mer prioriterade listan men tanken är väl att traktorn skall få lite ny färg och allmän uppfräschning också kanske ny stol osv, kanske styrservo med för det tar på armarna att ratta runt den utan servo. Finns att göra helt enkelt!

3 personer gillar det här inlägget.
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#104 » 12:04:32, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du orginalstolen med luftfjæring?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#105 » 17:30:23, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis du har den så er både puter og luftmembran og få kjøpt.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se