Hej gott folk!
Längesedan jag skrev men har inte varit så mycket på
traktor fronten det senaste men kan
iaf säga att jag fick tag på kedjor till den gav 2500 kr för ett par rutnätmönstrade kedjor som är kronans gamla grejer eller helt nya och oanvända i fina säckar med instruktioner och allt till.
Även byggt om infästningen för vinschen så kanske bjuder på lite bilder senare på detta.
Snart är det skatteåterbäring och det hade jag tänkt lägga en del utav på min kära Zetor. Jag funderar på att ge motorn en rejäl
renovering iom att den är enormt svårtstartad samt ryker något förbaskat. Det jag tänkt mig är att lämna dieselpumpen på genomgång och se hur skicket är på den. Sedan beställa nya toppar + kompletta
spridare + foder + kolvar, hur händig behöver man vara för att klara byta foder samt toppar? Har tyvärr inget garage men har iaf ett tak att jobba under samt tillgång till det mesta i verktyg och det jag inte har brukar gå att låna eller tillverka själv iaf enklare saker som
avdragare osv.
Kan detta göras med motorn kvar i traktorn? Gissar att det är lättare att lyfta ur den men hade varit skönt att slippa. Behöver man riva ner
oljetråg och även kontrollera
vevaxel och vevarna samt lager när man ändå gör en såpass stor operation som detta är? Min egna gissning är att det är lika bra att göra det när man ändå river ner allt detta?
En sista fråga, om jag istället skulle leja bort detta till någon vad kan man eventuellt vänta sig för pris på en sådan här operation? Skulle dock kunna förbereda genom att plocka av all plåt runt motorn samt ta av fästen för
lastare osv. Någon som har en gissning mellan tummen och pekfingret? Givetvis bara arbetet, grejerna köper jag själv in via utlandet för lite bättre priser.
Mvh,
Tom