Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min Zetor 4718

114 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

agvg

#76 » 19:41:43, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er ikke noe utover kald startknappen på pumpa
Regner med du kan finne fremgangsmåten for justeringer under downloads.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135



mathiast

#77 » 20:55:29, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieseln antänds av kompressionen och av att den sprutas in vid rätt tidpunkt,vid sent tändläge hinner den inte riktigt brinna färdigt vilket ger hög avgastemp.
Men du kanske skulle kompmäta först för det är enklast om det nu skulle vara otäta avgasventiler
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Viperia (trådstartaren)

#78 » 21:56:36, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens rapport innan jag beger mig till byn för att kolla på Anvil och förtära jästa drycker är att jag tog av själva "matningspumpen" i dag och gjorde rent den samt noterade att den pinnen som sitter i den och skall driva pumpen satt fast helt och hållet. Så efter lite knackande och rostlösare så släppte den och jag putsade till den med lite 3M duk och den gled sedan så fint igenom hålet. Tömde även bränslepumpen samt regulatorn på olja och den var helt roströd så tänkte skölja ur rejält så överfyllde både pump och regulator med vanlig diesel och lyckades få igång traktorn efter många om och men och lät motorn gå 15 minuter. Så tänkte köra igång den i morgon igen sen tömma ur dieseln och fylla med ny fräsch olja. Har dock bara 5W-40 Helsyntet hemma, går det att använda? Eller måste det vara 10W-30 som är det jag har i resten av traktorn.

Noterade dock efter att det blev betydligt mer flås i "matarpumpen" att den läcker i den där stora "skruven" är det någon o-ring där bara? Jag såg dock en liten aluminium bricka så jag får väl försöka få tag på grejer för att täta den.

Sen är det även så att på min traktor så är kall starts knappen så att säga lös, den går liksom snurra och vrida hur man vill. Hur gör man för att dra åt och fixera den på plats? Finns det någon kontramutter på lämpligt ställe att använda sig av?

Nedan bifogar jag en bild på den pinnen som satt fast:
Bild

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

a-h

#79 » 19:48:29, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kald startknappen skal være slik at du kan vri den rundt.
a-h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:00, 11-12-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: zetor 4911-6045-9540-12145
Stiga Park Pro 18 HST
Stiga Park Pro 16 HST
Stiga Park 12
Stiga Villa 808E
Stiga Villa 9E Classic

Ingoberra

#80 » 20:37:48, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp sitter en oring där. Kan sitta en alubricka där vid backventilen där. Ha lite känsla när du drar fastlocket igen så inte skadar den tätningen.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Viperia (trådstartaren)

#81 » 23:03:03, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenixen!

Har i dagarna laborerat lite med att skruva och vrida lite på grejer kring bränslesystemet. Provade först att skruva "kallstarts"-knappen inåt men då gick det inte ens få igång traktorn utan att trycka in knappen och låta den vara intryckt. Skruvade den då istället några varv utåt med test körning efter varje förflyttning och nu blev det hela mycket bättre. Får traktorn att gå väldigt jämt och relativt rökfri på varvtal kring 1300-2200 men när man går ner på säg 1000 RPM så börjar den pendla väldigt i varvtal samt den vita röken återkommer. Känns som att man skulle behöva justera just det längre varvtals området något. Är detta möjligt utan allt för mycket krångel?

Öppnade även en lucka längst bak på pumpen eller ja själva varvtalsregulatorn gissar jag iaf är det 4 skruv med 8mm skalle runt skruven för oljepåfyllning av regulatorn som jag öppnade och där skruvade jag lite på en skruv som var väldigt lös och det verkade som den spände mot en fjäder och jag tyckte iaf att en del av pendlingen i varvtal försvann. Dock inte helt men iom att skruven var någon slags special kunde jag inte hitta något lämpligt att dra åt den med så fick bli lite hårdare med handkraft.

Finns det några fler grejer man kan utan för stora bekymmer försöka sig på att skruva på pumpen själv? Ni får gärna illustrera med bilder eller åtminstone försöka så gott ni kan förklara i ord vart grejerna sitter och vad dom påverkar. Tycker det känns som den som sagt behöver få lite justering på det längre varvtalsregistret som det är nu.

Skall även till Biltema i veckan och köpa en ny generator om dom har något lämpligt. Jag har tittat på en 12 V 65A Universal för 899 kr artikelnummer 63630, fanns även en 80A för samma pengar. Tror ni den/dom skulle fungera eller har dom någon annan som kanske är lämpligare?

Mvh,
Tom
Senast redigerad av Viperia 23:06:58, 20-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#82 » 23:06:10, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er ikke uvanlig at sen jager på tomgang har den gått uten olje på regulatoren.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#83 » 23:09:23, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej AGVG!

Ja när jag köpte den så var den torr som öken i både regulatorn och själva pumpen. Det första jag gjorde var att hälla i olja sen kört lite sen för ett par dagar sedan överfyllde jag både pump och regulator med vanlig diesel och har kört en stund med det i sen sköljt ur med diesel tills det inte kom någon mer skit med. Sen ny olja i går till rätt nivå osv. Men kanske helt enkelt bara slitage så man borde lämna in och få det genomgånget?

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#84 » 23:12:00, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofte så løsner det etter en stund og så går den fint.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Viperia (trådstartaren)

#85 » 00:48:30, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoj!

Har rivit ner halva traktorn nu igen känns det som. Håller på att gå igenom el samt byta generatorn till en 80A från biltema. Nu har jag dock plockat av startmotorn för att rengöra och kolla kolen. Kolen såg nästan nya ut och verkar inte vara mer än max en millimeter mindre än nya. Dock noterar jag att själva kollektorn/kommutatorn(?) är helt slät, jag far haft uppfattningen att mellanrummen skall vara djupare än än själva kopparytan som kolen glider emot. Eller är det inte alltid så? I övrigt var kollektorn slät och fin samt jämn på ytan.

Hur liten får kollektorn vara som minst i diameter?
Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

Gahmen

#86 » 00:58:48, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hitta minimimåttet på kollektion i vhb, men den ska ha ränder enligt bilden i alla fall. O det säger sig nästan självt att den ska ha de väl?
Användarvisningsbild
Gahmen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:55, 15-01-2012
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo uf48
Torshälla s-175
Blomqvist BSN600
Arboga UM-400
Zetor 4718 -76

Viperia (trådstartaren)

#87 » 01:14:41, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ränder finns men trodde dessa skulle vara lägre än kopparn så kanske måste karva ur "ränderna" lite?

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

Gahmen

#88 » 01:25:23, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst ska de va lägre. Eller är det på alla andra eldrivna maskiner i alla fall. Har tyvärr inte min löst så jag kan kolla på den heller.
Användarvisningsbild
Gahmen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:55, 15-01-2012
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo uf48
Torshälla s-175
Blomqvist BSN600
Arboga UM-400
Zetor 4718 -76

Viperia (trådstartaren)

#89 » 02:28:54, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay då får jag nog rensa spåren med något lämpligt sågblad verkar ju populärt när man kollar runt på nätet. Får hoppas jag lyckas bara annars får jag väl köpa en ny startmotor vilket vore tråkigt men verkar ju ganska "basic" att karva ur spåren och putsa till själva kommutatorn, krisar det får jag ta med den till jobbet och svarva men tror inte jag skall behöva ta av såpass då den är jämn och fin som sagt. Får hoppas det blir mer drag i startmotorn efter rengöring och lite allmän uppsmörjning, tycker den verkar rätt klen nu samt behövs inte många startförsök innan batteriet är tömt iom min nuvarande obefintliga laddning från generatorn.

Usch hatar att greja med el men efter att ha studerat råttboet i Zetorn var det bara konstatera att några kablar har brunnit inuti själva kabelhärvan så var det bara ta fram avbitartången och gå loss. Som tur var skall jag ju byta till ny generator så kunde ju klippa bort en del som gick till laddregulator osv som ändå inte skall användas. Resten får jag nog ta en och en så jag inte tappar bort mig. :)

Mvh,
Tom
Viperia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 25-05-2014
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718

agvg

#90 » 02:34:55, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan gi deg ett tips, legg tenning og lys på relé og lag til skikkelig hovedsikring så slipper du varmgang.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se