Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ford 5000 kraftuttag

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

perulf (trådstartaren)

#1 » 16:07:03, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur besvärligt att sätta dit ett drivhjulsberoende kraftuttag på en traktor som är helt utan kraftuttag?Det är en ford 5000 1974 års.
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor



Michael Meier

#2 » 17:34:50, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur besvärligt det är ? på en skala, så säger jag åtta.

Om du relaterar till pengar, så är det billigare att köpa en traktor med drivhjulsberoende kraftuttag.
Om du relaterar din egen tid till pengar, samma svar som ovan eftersom du måste köpa in verkstadstid också, bearbetning, mm.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

perulf (trådstartaren)

#3 » 18:33:53, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret, jag hade det nog på känn att det skulle vara besvärligt.Men jag tänkte att det kanske är förberett för att sättas dit.
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor

dimorep

#4 » 19:05:28, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ens 5000 funnits med drivhjulsberoende PTO? :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

TobiasW

#5 » 09:10:23, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Har ens 5000 funnits med drivhjulsberoende PTO? :klia:


Skulle inte tro det.

Så här ser (oberoende) kraftuttaget ut innanför skalet (hydraullocket och hydraulpumpen demonterade):


Bild


Den stora trumman längst fram är den hydrauliska lamellkopplingen, som drivs av en axel genom växellådan. Lamellkopplingen får sitt hydraultryck från en liten slang från hydraulpumpen (saknas på bilden) via manöverventilen till vänster i huset.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

perulf (trådstartaren)

#6 » 09:24:28, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller en teg 904 som är byggd på en ford 5000.Dessa fanns med odriven vagn utan kraftuttag eller driven vagn med drivhjulberoende kraftuttag, samma gäller för rottne blondin.
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor

TobiasW

#7 » 09:43:39, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

perulf skrev:Det gäller en teg 904 som är byggd på en ford 5000.Dessa fanns med odriven vagn utan kraftuttag eller driven vagn med drivhjulberoende kraftuttag, samma gäller för rottne blondin.


Det finns inget i NH's reservdelskataloger på nätet som tyder på detta iaf, kanske var specialbeställt för skogsmaskinerna? :klia: I så fall är det väl enklast att skaffa en transmission från en skrotad skogsmaskin och montera dit.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

LeifAndersson

#8 » 10:13:12, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Teg och Rottne tog fram drivhjulsberoende kraftuttag till 5000, om de nu inte använde samma och den ena köpte från den andra. Men på Ford för Europa marknad fanns det inte utan då var det bara frigående med lamellkoppling som gällde. Så om du hittar en TEG eller Rottne som det varit mekanisk drivkärra på så kan du plocka delar därifrån och då företrädesvis hela bakaxelhuset med innanmäte.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thomas1275 och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se