Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 9540 -98 problem

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Björn_j (trådstartaren)

#1 » 21:50:36, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har fått lite problem med min traktor och söker lite info och tips.

När jag skulle köra och hämta en båt häromdagen så märkte jag att bromsarna låg på efter ca 1 mils körning.

Svängde av vägen och skivbromsen på främre kardanstången var riktigt varm samt att bromsarna tog högre upp än vanligtvis.

Märkte när jag ståt still en stund att 4wd inte funkade den styrs ju av tryckluft systemet på traktorn.

Det fanns tryck i luft tanken.

Efter en stunds funderande och pill på knappar och säkringar så började luften till 4wd fungera och då lossade även bromsarna.

Antagligen så har jag ett elfel någonstans. Men frågan vad har luft systemet med bromsarna att göra? Sitter det någon form av luftstyrd bromservo?

Känner mej lite grön på detta område.

Tacksam för info från någon som har koll.

Med vänlig hälsning, Björn
Björn_j
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:41, 15-11-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1998 Zetor 9540
Stiga park Royal 4wd
hyster diesel truck



mathiast

#2 » 21:58:20, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften styr framaxelbromsen har jag för mig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 21:59:48, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter även en del justeringar på bakaxelhuset samt stången mellan pedal huvudcylinder
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

TobiasW

#4 » 10:49:26, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en 9540 -97 med Zetor framaxel (antar att det sitter Carraro-axel på din?) och kardanbromsen på den gick på samma system som bakbromsarna och hade inget med tryckluften att göra. Däremot styrs inkoppling av 4-WD och diffspärr av tryckluft. Att 4-WD inte funkade på din traktor borde vara ett elfel, då tryckluftventilen till 4-WD är elstyrd. Bromsproblemet däremot låter mystiskt. På våran traktor fick jag varje år renovera slavcylindrarna vid bakaxeln, då det kom in fukt så att cylindrarna rostade invändigt, med anliggande bromsar som följd. Men vi hade aldrig något problem med bromsoket till framaxeln, förutom att kardanbultarna skruvade upp sig flera gånger så att medbringaren vred sig och bröt av bromsokets fästöron (tror det gick åt 3 ok på drygt 10 år...). Men efter att jag byggde om från M10 pinnbultar i bromsskivan till M12 12.9 kvalitet (svarta insex) med låsbrickor och gänglåsning höll det.

Jag vet dock inte om utförandet (kardanbroms, 4-WD inkoppling) ändrades när Carraroaxeln infördes -97/-98. Ta gärna en bild på kardanbromsen så jag får se om det ser lika ut.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Björn_j (trådstartaren)

#5 » 23:53:16, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja har carraro axeln I fram ja,
jag har fortfarande inte lost problemet den uppstod igen för ca en vecka sen. men då verkade luft systemet funka som det ska. en annan sak jag reagera på är att när bromsarna ligger på så är bromspedalen stenhård. presis som att det bygger upp tryck på något sätt, stampede och drog I handbromsen så släppte den.
kan det vara tätt I huvudcylindern alt att det är tätt upp I behållaren.
Björn_j
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:41, 15-11-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1998 Zetor 9540
Stiga park Royal 4wd
hyster diesel truck

mathiast

#6 » 09:18:39, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om vaggorna på trumpeterna inte kärvar på något vis för då blir pedalerna helt stumma,sedan finns justering på tryckstången från pedalerna till huvudcylindrarna och har man spännt ut dom för mycket så kan inte bromsvätskan komma tillbaka till behållaren
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Björn_j (trådstartaren)

#7 » 13:56:07, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok detta får kollas. hur ska tryckstången justeras då finns det någon bra anvisning?
Björn_j
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:41, 15-11-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1998 Zetor 9540
Stiga park Royal 4wd
hyster diesel truck

L.tech

#8 » 15:14:57, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du ska börja med att kontrollera så att hjulcylindrarna går riktigt tillbaka som dem ska.
Uppmed en som trycker på bromspedalen och när pedalen släpps så kan du se om cylindrarna går tillbaka som dem ska.
Sen är den inte ovanligt att huvudcylindrarna får bytas på dem traktorerna.

1 person gillar det här inlägget.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

Björn_j (trådstartaren)

#9 » 21:29:48, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

om hjulcylindrarna vore problemet så borde inte kardan bromsen bli varm? eller?

tack sam för all info, är lite novis på traktor sidan,:)
Björn_j
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:41, 15-11-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1998 Zetor 9540
Stiga park Royal 4wd
hyster diesel truck

TobiasW

#10 » 09:22:37, 13-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du behöver åtgärda både huvud- och hjulcylindrar om det ska bli bra. Kanske även bromsoket.
Hjulcylindrar kostar bara 300 kr + moms/st hos OIE. Huvudcylindrar drygt 1400 kr + m, men det finns även renoveringssatser hos Zetor-handlare.
Bromsoket borde det finnas delar till hos Zetor-handlare.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Björn_j (trådstartaren)

#11 » 20:54:26, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har nu beställt huvudcylindrar, hjulcylindrar och repasts till oket så får vi se sen hur det funkar

1 person gillar det här inlägget.
Björn_j
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:41, 15-11-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1998 Zetor 9540
Stiga park Royal 4wd
hyster diesel truck


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se