Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Erfarenheter av Valmet/Valtra som gått av?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

stegmaster

#16 » 03:16:08, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei jag satt inte i traktoren.
Stod ca 20m bort och sågadet ner träd som skulle vinchas inn vid hjälp av den radiostyrda vinchen.
Hadde koblat på 3-4 träd och trycker på knappen, sen händet inget.
Då jag ser upp, ser jag at taktoren har börjat rulla baköver. springer va jag kan i riktning traktoren och når fram til fotstegen, men då er farten redan så stor och lutningen så brant at det var inte chans at forsöka hoppa på och öppna dörren för sen at forsöka bromsa.Så jag hoppadet bort och blev liggandet och se på den fara iväg neråt.
Det var jäckligt ljud kan lova, när den sen stoppadet ( som syns på bilden) så trycktes flakten inn i kylen och motoren rusadet upp i et vannsingt turtal, så jag sprang/skled nervöver va jag kunne och fick dra ut stoppen.
Jo du har helt rett, jag var rett svettig då. :mrgreen:
Visadet sig på värkstaden at hakken på handbromsvreden och mothållen var slitna, och antagligen lossadet denna då ut av dom ryck och nykk det det blir när man vinchar.
Handbromsen(vrede) och mothållet blev självklart bytt.
Så en el. handbroms står högt på listan vid näste köp av traktor. :cool:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4




Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se