Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nyförvärv - Fendt Farmer 311LSA

40 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

stegmaster

#16 » 01:22:16, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min valmet 665 från 1995 finns det häller inte något att smörja, där du rödmärkt, ingen smörjing av knutarna häller.
Har kollat att dette er riktig, og det ska vara så, åtminstone på valmet.
Du kanskje har redat det ut, men den röda prylen på lastaren tror jag er et fäste til en elevator på en potatisupptakare. :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



dimorep

#17 » 10:26:03, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:laes_detta:
Trigon skrev:...och saker tar längre tid än de borde. Med andra ord kan nog antalet skruvade timmar lätt dra iväg.
............................
Men huvudsaken är ju att det är roligt och att det blir bra tillslut när man är färdig!

Visst är det så (ibland allt för ofta...)! :vissla: :mrgreen:

Och JA, det är resultatet som räknas, men vägen dit ska vara rolig... :thummar:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#18 » 11:37:06, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:På min valmet 665 från 1995 finns det häller inte något att smörja, där du rödmärkt, ingen smörjing av knutarna häller.
Har kollat att dette er riktig, og det ska vara så, åtminstone på valmet.
Du kanskje har redat det ut, men den röda prylen på lastaren tror jag er et fäste til en elevator på en potatisupptakare. :???:


Så det är ingen smörjning av knutarna på din valmet? Det går ju åt betydligt mindre tid till smörjning på det sättet. Bara att hoppas att det håller i längden också... Men å andra sidan kanske det inte kommer in en massa smuts om det är ett slutet system och att det ändå blir bättre av den anledningen.
Gården som hade traktorn innan mig hade lite grönsaksodling, så det kan nog stämma att den röda prylen på lastare är nåt tillbehör till en potatisupptagare. Jag har grubblat och grubblat över det, tack för tipset!


En sak till som jag pysslat lite med är förarstolen i traktorn. Det är en mekaniskt fjädrad Grammer.
Bild
Här är den upphottad med en tillklippt bit av den billigaste Biltema-klädseln. :cool: Jag kommer inte ihåg den exakta benämningen på den, men jag fick för mig att det är föregångaren till dagens MSG85 (den heter nåt med 85).
I vilket fall som helst så var det hur stort glapp som helst i fjädringsmekaniken på den, så jag ringde till http://www.svenskhytt-comfort.se och fick beställa 4 st såna där vita plastbussningar som sitter i bägge ändarna på saxstaget (kostade drygt 10 kr/styck). Nu har jag efter mycket möda lyckats bända och fila lite så att jag kunnat byta dessa och visst blev det mycket bättre.
Bild
Tyvärr visar inte bilden dem så bra, man kan dessutom se att de gamla bussningarna inte var så mycket kvar av eftersom det slitit en del av järngodset på några ställen. Tapparna som bussningarna sitter på var inte helt runda längre heller, men jag tror det ska hålla ändå utan att behöva svetsa dit nya tappar.

Nu blev stolen mycket bättre, men tyvärr glappar det ändå en del. Helt bra går det väl kanske inte att få den, men så nära som möjligt för en billig penning är ju bra. Det största glappet som är nu sitter i mitten på saxstaget.

Bild

Jag har hört mig för med Svensk hyttcomfort och kollat på deras sprängskisser, men just där sitter det ingen utbytbar bussning. Överhuvudtaget vet jag inte vad det är för typ av lagring som ska sitta där förutom att den är väldigt sliten i nuläget. Den enda lösning Svensk hyttkomfort erbjöd var att byta hela saxstaget, vilket skulle kosta drygt 2000 kr + moms. Men då kan man ju lika gärna byta hela underredet som kostar drygt 4000 kr (om det nu passar förstås). Har man väl kommit så långt kan man ju ändå köpa en helt ny luftfjädrad stol för ca 8000 kr. Det hade kanske också varit det bästa om man ska köra många hundra timmar med traktorn varje år. Men ännu så länge används den inte så mycket och då känns det lite onödigt att köpa en helt ny stol.

Jag tänkte att man kanske istället kan köpa nån typ av litet kullager med innermått på ca 10 mm eller nåt och svetsa fast den yttre lagerbanan i den inre delen av saxstaget. Är det någon som lagat en stol på något liknande sätt och har några tips?

För övrigt är det ändå en rätt bra stol med plandämpare och 30 graders vridning åt bägge hållen. Tyvärr läcker det lite ur både den stora dämparen och den lilla dämparen till plandämparen. Vilken funktion fyller en dämpare i det här fallet? Är det precis som på en bil att den bara ska se till så att inte fjädringen fortsätter svänga fram och tillbaka mer än ett par gånger? Funderar på om man ska köpa dem nya eller bara låta dem vara som de är...

Hälsningar från Adam


Detta inlägg har valts som lösning

Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bert

#19 » 12:59:51, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte bara en tapp som är fast i den ena staget till saxleden? isåfall är det ju bara och slipa bort den och borra upp till en större så det blir glappfritt
ang dämparna lossa dom i ena änden och kolla hur dom känns
vi hade en stol där den gick sönder och där blev stolen himska hård och konstig inte direkt någon fjädringsrörelse
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

valtra mega

#20 » 15:46:32, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min valmet 665 från 1995 finns det häller inte något att smörja, där du rödmärkt, ingen smörjing av knutarna häller.
Har kollat att dette er riktig, og det ska vara så, åtminstone på valmet.

På de valmet jag har haft har nog knutarna varit att smörja
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

bert

#21 » 16:21:42, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu spekulerar jag lite men det verkar som dom små serierna på valmet/valta är det inga på hade inga på 465an -95a och har inte sett någon på A72an-08 heller men på 705an-91 var det och på 6650in-01 är det också
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Trigon (trådstartaren)

#22 » 21:39:15, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:det är inte bara en tapp som är fast i den ena staget till saxleden? isåfall är det ju bara och slipa bort den och borra upp till en större så det blir glappfritt
ang dämparna lossa dom i ena änden och kolla hur dom känns
vi hade en stol där den gick sönder och där blev stolen himska hård och konstig inte direkt någon fjädringsrörelse


Jo, det är förstås den billigaste lösningen. Tar man på lite fett så borde det väl hålla en stund innan det blir utslitet igen. Ska fundera lite på saken och återkommer när jag kommit så långt som till att laga det, även om det kan ta sin lilla tid eftersom man måste plocka sönder stolen rätt rejält för att kunna göra det...

En annan fundering dök upp nu idag när jag pratade med farsan. Han tyckte det var rätt mysigt att puttra fram på strax under 1000 rpm när han skottade snö hemma på gården. Är det risk för att köra ner i gräset/jorden med skopan så är det ju skönt att det går lite sakta och försiktigt, men då är frågan vad turbinkopplingen tycker om en sån hantering?
Inom rimliga gränser är det ju sånt den är till för. Men hur stor är risken att oljan i den blir för varm om man kör framåt kanske 30-50 meter strax under 1000 rpm och skyfflar lite snö framför sig för att sen backa och fixa lite och sen köra framåt igen? Stallvarvet har jag kollat och det ligger ju nånstans runt 1200 rpm och ska man vara säker på att turbinen inte slirar bör man väl ligga på 1300-1400 rpm när man kör. Men vad tror ni om det här? Det är ju inte direkt samma belastning som att plöja eller harva när man skottar lite snö, men kan det ändå bli för mycket för turbinkopplingen?
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#23 » 00:44:58, 05-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... Jag tänkte att man kanske istället kan köpa nån typ av litet kullager med innermått på ca 10 mm eller nåt och svetsa fast den yttre lagerbanan ...

Kullager är inte svetsbara, dom blir glashårda och sen spricker det i eller alldeles intill svetsen. Dessutom blir lagerbanan förstörd.

Bättre då att svarva en hylsa som passar på kullagret och sen svetsa fast den hylsan och sen pressa i kullagret.
Eller göra som bert föreslog.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#24 » 01:55:40, 05-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

valtra mega skrev:
På min valmet 665 från 1995 finns det häller inte något att smörja, där du rödmärkt, ingen smörjing av knutarna häller.
Har kollat att dette er riktig, og det ska vara så, åtminstone på valmet.

På de valmet jag har haft har nog knutarna varit att smörja

Kolla här så kan ni ju se själv. Hadde en zetor före valmet, och där var en mängd niplar i knutar och leder, men inte på små valmet.
Kolla pdf sida 43 .Finns bara 2 niplar til själva upplagringen.
http://www.valtra.no/extras/documents/365_NO.pdf
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Trigon (trådstartaren)

#25 » 10:34:42, 06-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Trigon skrev:... Jag tänkte att man kanske istället kan köpa nån typ av litet kullager med innermått på ca 10 mm eller nåt och svetsa fast den yttre lagerbanan ...

Kullager är inte svetsbara, dom blir glashårda och sen spricker det i eller alldeles intill svetsen. Dessutom blir lagerbanan förstörd.

Bättre då att svarva en hylsa som passar på kullagret och sen svetsa fast den hylsan och sen pressa i kullagret.
Eller göra som bert föreslog.


Tack för tipset Robban! :buga:
Jag är inte så hemma på det här med svetsning och olika järnkvalitéer ännu. Problemet är väl att jag inte är så hemma på det där med svarvning ännu heller, och saknar svarv... :mrgreen:
Det säljs inga svetsbara hylsor i standardstorlekar som passar till olika standardstorlekar på kullager? Hur noga är det med passningen? Ska hylsans innerdiameter vara någon 100-dels mm större än ytterdiameter på kullagret? Finns det några tumregler?
Annars får det nog bli som Bert föreslog.
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#26 » 12:41:39, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I samband med min "lilla" reparation av motorn Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA så blev jag tvungen att rulla bort framaxeln. När ändå allt var så isärplockat så kändes det mesta ruskigt rostigt och risigt. Här kommer ett urval av bilder på hur det såg ut innan och som förhoppningsvis kan få min amatörmässiga prestation att framstå i bättre dager... :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Steget till lite blästring och målning kändes inte som att det var så långt. Förutom motorreparation är jag förstås novis på även detta, men jag har åtminstone en bekant som jag kunde låna blästerutrustning av till mer eller mindre självkostnadspris.

Bild

Med ett antal säckar sand från Swedol fick framvagnen, lastarfästena, framfälgarna och avgassystemet sig en omgång. Jag var lite orolig för inträngande sand i framaxeln tätningar, men jag var så försiktig jag kunde och försökte täta det som gick innan jag började. Ska byta oljan efter lite körning med traktorn, men det återstår att se om det kommit in sand som ändå gör skada trots denna omsorg...

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr är jag bland allt annat även novis på lackning/målning. Nån gång ska jag skaffa utrustning för sprutmålning och lära mig lacka åtminstone hjälpligt, men för den här gången tänkte jag att det fick bli penselmålning, vilket skulle visa sig vara tidsödande... :snow:

Bild

Bild

Bild

Här var det grundmålat.

Bild

Bild

Bild

Damaskerna på p-ändarna hade sett sina bästa dagar, så det fick bli nya. Även damaskerna i inre änden av p-ändarna var lite kassa och efter ett gäng svordomar gick det att lossa p-ändarna för att byta även dessa.

Bild

Bild

Bild

Här är det målat med toppfärgen. Färgerna är nån typ av tvåkomponents "riktig" lack från den lokala färgåterförsäljaren, mycket bra service där :thumme:. Han blandade precis vilken kulör man ville ha, vet man bara vad man vill ha så är det jättebra!

Bild

Grenrörsfärgen från Swedol skulle tydligen härdas i 200 grader i en timme efter den torkat. Tur att greröret var delbart på mitten annars hade det blivit svårt. :mrgreen: Ärligt talat så får resten av avgassystemet härda när motorn går, men eftersom grenröret ändå gick att få in i ugnen och det väl är den del som blir allra varmast så tänkte jag att det inte gärna kunde vara fel att värma det under kontrollerade former... Återstår att se hur länge färgen sitter kvar när avgastemperaturen stiger.

Bild

Egentligen tänkte jag mig att allt grått framför hytten skulle målas nu så att jag slapp plocka isär för att måla vid ett senare tillfälle. Men allt eftersom tiden gick, temperaturen sjönk och tålamodet tröt så bestämde jag mig för att nöja mig med främre gaveln av motorn, resten av motorn är åtminstone lite lättare att komma åt vid senare tillfälle.

Bild

Bild

Bild

Här har jag monterat ihop det mesta av framvagnen. Det känns ju inte jätteskoj att sätta dit en skabbig gammal motorhuv när så mycket annat är blankt och fint. Men jag tröstar mig med att det är dessa delar som är lättast att ta loss och måla senare och dessutom nog skulle bli snyggare om jag vågar prova på lite sprutmålning nån gång i framtiden.

Bild

När det ändå var lätt att komma åt passade jag på att byta en bussning till gasstaget...

Tyvärr har jag inga bilder på helt hopmonterad traktor ännu, men jag återkommer med det...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#27 » 12:57:28, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten lyckades jag få tag på hjulvikter till en rimlig peng. Är inte säker på att det egentligen behövs och risken är väl än större att man överbelastar framvagnen på traktorn när man har lite extra vikt som håller bakänden nere. Men det är ju inte så lätt att få tag på så då får man slå till när det dyker upp något som är till salu...

Renaulten fick bistå som packåsna och gick ruskigt billigt. Visserligen var däcken hårdpumpade, uppåt 2,5 bar hade jag nog krämat i, men en bensinförbrukning på runt 0,55 liter/mil med 8 st 65 kilos vikter som last halva vägen får väl anses bra för en någorlunda stor bil?

Bild

Bild

Inte lätt att spänna fast saker i en vanlig personbil, men jag gjorde så gott jag kunde för att skydda mig själv vid en eventuell inbromsning. Kanske skulle jag haft en ännu högre "framstam"? Hade för mig att jag hade nåt band över den främre vikten i mitten också som jag hunnit ta bort när kortet togs, men minnet kanske sviker mig.

Anledningen till att inte släpvagn nyttjades var att vikterna inhandlades på "fastlandet" och merkostnaden i form av släpvagn på båten plus ökad bensinförbrukning hade kostat minst 1000 kr, så då fick det bli på detta sätt...

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#28 » 22:52:39, 10-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Topparna efterdrogs sista gången strax innan jul och nu ska bara lastarfästena tillbaka. Dock upptäckte jag lite dieselfukt kring dieseltanken och tänkte täta lite här och där. Kranarna var väl där det fuktade värst.

Bild

Bild

Här har jag tagit loss den ena. O-ringen har onekligen blivit gammal och stel och ska bytas. Men det verkar vara nån mer typ av tätningsmaterial som jag här ringat in i rött. Räcker inte O-ringen för att täta? Är det jag ringat in bara nån sorts utfyllnad som inte spelar så stor roll hur fräscht det är?
Enskilda delar till kranarna finns inte som reservdelar utan då får man vackert köpa hela kranen för runt 700 kr, men ett par O-ringar i lagom dimension ska jag nog kunna få tag om det nu bara räcker med det.

Sen ska packningarna under dessa lock ovanpå tanken bytas och ett tanklock med fräsch gummipackning ska dit.

Bild

Nu funderar jag bara på om jag ska byta tätningen kring armaturen till tankmätaren också. Men jag begriper mig inte på hur man får loss den. Någon som har något förslag?

Bild

Bild

Kanske borde jag titta noggrannare inuti tanken på insidan av tankmätararmaturen om det finns några ledtrådar för att lossa den där?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Turbodiesel

#29 » 23:09:09, 10-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankarmaturen har "bajonettfäste" du vrider den moturs en liten bit. Var försiktig då det är tunn plåt i både armatur & tank, gör gärna någon form av verktyg som bettar i flera urtag.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#30 » 05:09:14, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haknyckel eller vanlig hammare å stukmejsel bara att knacka så smäller den loss! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se