I samband med min "lilla" reparation av motorn
Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA så blev jag tvungen att
rulla bort framaxeln. När ändå allt var så isärplockat så kändes det mesta ruskigt rostigt och risigt. Här kommer ett urval av bilder på hur det såg ut innan och som förhoppningsvis kan få min amatörmässiga prestation att framstå i bättre dager...
Steget till lite blästring och målning kändes inte som att det var så långt. Förutom motorreparation är jag förstås novis på även detta, men jag har åtminstone en bekant som jag kunde låna blästerutrustning av till mer eller mindre självkostnadspris.
Med ett antal säckar sand från Swedol fick framvagnen, lastarfästena, framfälgarna och avgassystemet sig en omgång. Jag var lite orolig för inträngande sand i framaxeln tätningar, men jag var så försiktig jag kunde och försökte täta det som gick innan jag började. Ska byta oljan efter lite körning med traktorn, men det återstår att se om det kommit in sand som ändå gör skada trots denna omsorg...
Tyvärr är jag bland allt annat även novis på lackning/målning. Nån gång ska jag skaffa utrustning för sprutmålning och lära mig lacka åtminstone hjälpligt, men för den här gången tänkte jag att det fick bli penselmålning, vilket skulle visa sig vara tidsödande...
Här var det grundmålat.
Damaskerna på p-ändarna hade sett sina bästa dagar, så det fick bli nya. Även damaskerna i inre änden av p-ändarna var lite kassa och efter ett gäng svordomar gick det att lossa p-ändarna för att byta även dessa.
Här är det målat med toppfärgen. Färgerna är nån typ av tvåkomponents "riktig" lack från den lokala färgåterförsäljaren, mycket bra service där
. Han blandade precis vilken kulör man ville ha, vet man bara vad man vill ha så är det jättebra!
Grenrörsfärgen från Swedol skulle tydligen härdas i 200 grader i en timme efter den torkat. Tur att greröret var delbart på mitten annars hade det blivit svårt.
Ärligt talat så får resten av avgassystemet härda när motorn går, men eftersom grenröret ändå gick att få in i ugnen och det väl är den del som blir allra varmast så tänkte jag att det inte gärna kunde vara fel att värma det under kontrollerade former... Återstår att se hur länge färgen sitter kvar när avgastemperaturen stiger.
Egentligen tänkte jag mig att allt grått framför hytten skulle målas nu så att jag slapp plocka isär för att måla vid ett senare tillfälle. Men allt eftersom tiden gick, temperaturen sjönk och tålamodet tröt så bestämde jag mig för att nöja mig med främre gaveln av motorn, resten av motorn är åtminstone lite lättare att komma åt vid senare tillfälle.
Här har jag monterat ihop det mesta av framvagnen. Det känns ju inte jätteskoj att sätta dit en skabbig gammal
motorhuv när så mycket annat är blankt och fint. Men jag tröstar mig med att det är dessa delar som är lättast att ta loss och måla senare och dessutom nog skulle bli snyggare om jag vågar prova på lite sprutmålning nån gång i framtiden.
När det ändå var lätt att komma åt passade jag på att byta en
bussning till gasstaget...
Tyvärr har jag inga bilder på helt hopmonterad
traktor ännu, men jag återkommer med det...