Dags för lite uppdatering här! Det går inte fort men det går i alla fall framåt.
Jag tror mig nu ha funnit orsaken till järnskrotet i oljesumpen. Efter att (på avstånd underifrån) ha försökt att syna alla kugghjul till motortransmissionen så tycker jag mig se att kuggarna på det främre kugghjulet på kamaxeln inte har en helt slät och fin yta, det ser ut som om det lossnat just sånt skrot som ligger i oljesumpen. Om jag nu inte misstar mig bland alla sprängskisser så är det alltså det här kugghjulet.
Tyvärr har jag inga bilder på kugghjulet ännu, men detta måste förstås undersökas och min tanke är nu att dela traktorn mellan motorn och framaxeln och sen rulla iväg framaxeln en bit så att jag får fri tillgång och kan ta av locket fram på motorn. Jag har tagit bort lite krafs och nu är det 3 rejäla bultar på varje sida som håller ihop traktorn (plus 2 stycken som normalt sitter i oljetråget, men det sitter ju inte på plats nu), sen är det förstås 2 på varje sida i lastarfästet också.
Framaxeln ska förstås kilas fast så inte gjutjärnsklumpen tippar åt det ena eller andra hållet och sen ska det pallas under på ett säkert och stabilt sätt. Men är det nåt annat man bör tänka på innan man lossar muttrarna och rullar isär?
När jag sen fått bort framaxeln funderar jag också på hur man på enklaste sätt håller emot när man ska lossa de fyra stora insexbultarna i mitten på remskivan här?
Om de sitter så hårt som de ska så sitter de med minst 250 Nm och då vill det nog till att man har nåt rejält att hålla emot med. Bör jag ordna nåt verktyg som passar till de yttre bultarna i remskivan så jag kan hålla emot med hjälp av dem? Eller finns det nåt annat universalknep man tar till för att hålla vevaxlar stilla? Kanske koppla in kraftuttaget och hålla emot där? Eller det går förresten kanske på turbinkopplingen på den här, hmm...
Sen är det väl bara att hålla tummarna för att inte flera av kugghjulen börjar bli ruggiga i ytan. Frågan är om det överhuvudtaget är värt att försöka få tag i såna här kugghjul från en begagnad motor? Är det en sån del som egentligen inte ska slitas alls?
Spridarna är nu urdragna. Jag fick tag på en lös hylsa till ett bränslerör och fixade ihop den här lilla urdragaren.
Om man vred spridaren fram och tillbaka några gånger först så gick det lätt och smidigt att dra ur dem sen.
Sen lastade jag bilen med de flesta lösa delarna från motorn och åkte till en av de få på Gotland som verkar hålla på med motorer mer eller mindre på heltid. Vi testade spridarna och de visade en fin spridningsbild allihop, de öppnade vid drygt 200 bar allihop och enligt boken ska de öppna vid prick 220 bar. Han själv var inte kapabel att schimsa dem och han sa att han nog bara hade satt tillbaka dem, men att man ju kunde ha det i åtanke till framtiden. Hur stor skillnad gör 20 bars lägre öppningstryck?
På ett inte alltför vetenskapligt och exakt vis kollade han sen lite på resten av motordelarna och tyckte att fodren och kolvarna såg fina ut. Däremot funderade han på om inte de översta kolvringarna glappade lite väl mycket. Men jag ska lirka loss en eller ett par av dem och undersöka dem närmare.
Dessutom var det en, eller möjligtvis ett par av ventilerna som var lite väl insjunkna. Jag ska testa med nån av de ventilerna som ser lite bättre ut och förhoppningsvis räcker det att byta ut eventuellt slitna ventiler mot nya...