Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 5 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

nixs

#61 » 19:37:59, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
Bild


Inga sådana där avklädda porriga bilder tack! Dimo kan ju komma i brallan ofrivilligt! :mrgreen: :lmao:

Sorry :back_to:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Agne Holmqvist

#62 » 19:50:28, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lite bilder på liknande renovering i min tråd om Hymas 474C4. Gjorde allt jobbet med motor kvar i maskin och utan att plocka ner vevaxel.
Hymas 474C4

Vet dock inte vad som är möjligt på din motor. Vevaxeln går väl att mäta upp på plats.

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Trigon (trådstartaren)

#63 » 19:51:28, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe! Nu syns ju inte de styva stakarna så mycket på den bilden, men man vet ju ändå att de finns där... :lmao:

Om jag förstått de tidigare inläggen rätt så går det alltså på nåt knöligt sätt att byta ramlager med vevaxeln kvar i motorn, men det är ingen metod som åtminstone Dimo rekommenderar. Det jag är mest intresserad av är väl hur fasen man bär sig åt för att göra detta?

Agne: Jag läste din tråd i morse och det var mycket intressant. :thummar:
Men hur bar du dig åt för att få dit de övre lagerdelarna på din motor, jag minns inte att det stod beskrivet någonstans?
Senast redigerad av Trigon 19:54:44, 25-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Agne Holmqvist

#64 » 20:06:03, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lät vevaxeln hänga i två överfall (fram och bak) och plockade bort de andra. De två kvarvarande släppte jag något halvvarv på skuvarna eller så...bara så att de inte spände så hemskt.
Då gick det att peta runt lagerhalvorna på lossade med ett bladmått och dra fram det mha en vinklad tång.
När lagerhalvan var borta så "polerade" jag lagerläget på vevaxeln med fin smärjelduk för att få bort avlagringar och smuts.
De nya lagren gick lätt att trycka dit för hand (smörjde dem lite med olja innan).
Samma visa med de två kvarvarande, då drog jag dit övriga "lite lagom" och plockade ner fram och bak helt.

Det som kan vara jobbigt är om det är väldigt trångt någonstans?
Jag bytte också axiallagringen (eller vad det nu heter) på samma sätt (satt vid bakre ramlagret på min motor).

/Agne
Senast redigerad av Agne Holmqvist 20:08:25, 25-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Robban_C

#65 » 21:45:34, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även vevlager brukar man kunna byta på motsvarande sätt.

Guldet (metalflake) i oljan är fd vev- eller ramlager. Tvätta bort allt sånt och riv och tvätta rent oljepumpen.

Dom där ramlagren är slut. Syns bronset (jag tror att det är koppar) så är dom ihjäl, that´s it.

Veven ser på foto bra ut. Visserligen får man skilja på skador (repor) och slitage (för liten diameter) men min gissning är att veven går att använda som den är, om det nu inte är värre nån annanstans men du lär väl passa på att mäta upp veven.
Det finns en (två) saker som man inte kommer åt att byta i samband med ramlagerbyte på plats och det är bakre (främre) packboxarna. Främre kan man nog komma åt genom att lossa remskivorna (och eventuell torsionsdämpare) men bakre brukar vara kört utan att riva loss kopplingen vilket i sin tur innebär klyvning av traktorn eller urlyftning av puffran.
Notera att detta är generella anvisningar, jag kan inget specifikt om Fendt.

Mycket rent och fint i den puffran. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#66 » 22:58:08, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då dök Nixs upp och spammade lite som vanligt (vi får ha lite tålamod med honom, förh.v så blir han också lite mognare med åren..)! :slag:

Och NÄ, jag går INTE igång på att se en sliten motor... Ska vara helt andra "föremål" (och fräscha sådana) för att det ska inträffa! :mrgreen:

:back_to:
Vad som är möjligt att göra / byta med motorn kvar i traktorn är helt beroende på hur bra du vill få det, samt vad du vill uppnå med renoveringen.
-Påstås ju att inget är omöjligt... :mrgreen:

Är inte vevaxelen repad / har "skärskador" så är det bara slitagekanterna som du känner och dessa är inte större i måttet än org.diametern, dvs orsakar aldrig för litet lagerspel.
Kan du bara rotera vevaxelen när den är kvar i motorn så går det att fräscha upp tapparna med fin smärgelduk, så minskar risken att några "utstick" / kanter ska repa ytan på de nya lagren.

De övre ramlagerhalvorna kan tryckas ur / i på det sättet som Agne beskrev. Se bara till att det är absolut rent vid lagerlägena i blocket innan de nya trycks dit, annars kopieras smutsen där in genom lagret = fel mått!
Största nackdelen / faran med att montera lager på detta sättet är att det inte går att provmontera de och mäta upp vad innerdiametern blir.

Efter så många driftstimmar så är veven sliten, det är helt normalt. Dock kan du aldrig få veta hur mycket så länge den är kvar i motorn, då du inte kommer åt att mäta upp den på något vettigt sätt. Blir oftast aldrig sämre med nya lager, men den lär inte gå 12.500h tilll med de!

Hade varit mera orolig för de bitarna av lagerskikt som fanns i sumpen, då de tyder mera på något / några lagerhaveri än bara slitage... Tycker att du minst ska fortsätta att riva motorn tills du säkert hittat varifrån de kommer och hur stor skadan är där!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#67 » 23:11:54, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är klart att jag gärna vill mäta upp veven, jag tänkte nog bara inte till när jag inhandlade den billiga mikrometern på Swedol, för den klarar bara upp till 25 mm. :slag: Är det någon som har bra förslag på hyfsat billiga mikrometrar som klarar minst 70 mm?

Det går alltså inte att komma åt på nåt vettigt sätt att mäta på vevaxeln när lagersätet (eller vad det nu heter) i blocket ovanför veven är mer eller mindre i vägen? Hur hårt vågar man skruva åt mikrometern utan att vara rädd för att repa veven?
Jag antar att man måste mäta på minst två eller kanske helst 3 ställen på varje lagersäte på veven?

Ytterligare en fråga jag funderat över är vad som egentligen håller fodren på plats underifrån? Ovanifrån är det väl toppen som håller det nere, men såvitt jag kunde se fanns inget som underkanten på fodret låg an mot. Är det så att fodret är koniskt som gör att det inte sjunker neråt?

Om det nu är så att det bara är den bakre packboxen som inte går att byta med veven kvar i blocket så kan jag nog leva med det. Däremot verkade det läcka en aning olja från de främre regionerna på motorn, troligtvis packningsboxen runt vevaxeln. Å andra sidan hoppas man ju att motorn ska hålla i 10-15 år till när den nu får lite omsorg och under den tiden kanske den bakre packboxen hinner säga upp sig. Men då borde den väl i sånt fall gå att byta bakifrån, utan att man behöver riva i innanmätet i motorn?

En fundering till är om man tänker sig att man bortser från merarbetet att skruva och rulla isär traktorn och plocka bort svänghjulet. Är det då bäst att ta ur vevaxeln för att lättare komma åt att byta alla lager? Eller är det så stor risk att en glad amatör som jag slår emot nånting när jag håller på och lirkar ur vevaxeln att det inte väger upp fördelen med att ha den ur och därmed kunna byta lager lättare? Hur stor ska man t.ex. å andra sidan bedöma att risken är att man repar veven om man lirkar med nåt tunt för att pillra runt den övre lagerhalvan på ramlagret? Självklart beror det helt på hur stadig jag är på handen, men jag bara tänker om det går att säga nåt rent generellt?

Finns det fler typer av lager än vev- och ramlager i motorn som skulle kunna ha gett upphov till guldflakesen i botten på oljetråget? Nu har jag ännu så länge bara sett en halva av ett ramlager, det kan ju mycket väl vara så att många av de andra är mer slitna. Men om det nu visar sig att de inte är det, vart bör man då fortsätta att leta för att eventuellt hitta källan till flakesen?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#68 » 23:30:22, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamlager är av samma konstruktion men metalflaken kommer med största säkerhet från vev- eller ramlager.

Och du ska INTE skruva åt mikrometern som en tving!
Dom har oftast en friktion mellan lilla knoppen och spindeln, använder du den lilla knoppen så får du därmed alltid "åtdragning".
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#69 » 23:36:01, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Är det någon som har bra förslag på hyfsat billiga mikrometrar som klarar minst 70 mm?

Verktygsboden?

Det går alltså inte att komma åt på nåt vettigt sätt att mäta på vevaxeln när lagersätet (eller vad det nu heter) i blocket ovanför veven är mer eller mindre i vägen?

Du behöver kunna komma åt "mer än halvvägs" över tappen för att kunna mäta den och ramlagerlägena är ju 180* vardera.

Hur hårt vågar man skruva åt mikrometern utan att vara rädd för att repa veven?

Tills att momentskruven (den du skruvar in / ut micrometern med) löser ut, vilket ger samma anl.tryck varje gång. :thumme:

Jag antar att man måste mäta på minst två eller kanske helst 3 ställen på varje lagersäte på veven?

Helst på 6 punkter på varje tapp, 2 i längsled och sen med 120* förskjutning / rotering, då får du fram både slitage, konform och ovalitet.

Ytterligare en fråga jag funderat över är vad som egentligen håller fodren på plats underifrån?

Fodren står / hänger på ett foderläge i ovankant på blocket och blir därmed "flytande" neråt.

Om det nu är så att det bara är den bakre packboxen som inte går att byta med veven kvar i blocket så kan jag nog leva med det.. ..Men då borde den väl i sånt fall gå att byta bakifrån, utan att man behöver riva i innanmätet i motorn?

Ja.

En fundering till är om man tänker sig att man bortser från merarbetet att skruva och rulla isär traktorn och plocka bort svänghjulet. Är det då bäst att ta ur vevaxeln för att lättare komma åt att byta alla lager?

Ja, men det finns som sagt flera andra fördelar med att utföra lagerbytet med demonterad vev.

Hur stor ska man t.ex. å andra sidan bedöma att risken är att man repar veven om man lirkar med nåt tunt för att pillra runt den övre lagerhalvan på ramlagret?

Den risken är inte så stor, ganska hård yta på tapparna.

Finns det fler typer av lager än vev- och ramlager i motorn som skulle kunna ha gett upphov till guldflakesen i botten på oljetråget?

Bla kamlager, motortransm. och ev. oljepumpsdrivningen.

Nu har jag ännu så länge bara sett en halva av ett ramlager, det kan ju mycket väl vara så att många av de andra är mer slitna. Men om det nu visar sig att de inte är det, vart bör man då fortsätta att leta för att eventuellt hitta källan till flakesen?

-Den som river hittar (men har även mera att sätta ihopa..)! :mrgreen:

Tillägg: Svarade visst liknande som Robban, men betydligt långsammare...
Senast redigerad av dimorep 23:37:34, 25-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#70 » 20:07:18, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har man ju fått en del att fundera över... å ena sidan vill man ju göra det noggrant, men å andra sidan uppstår ju alltid ett visst mått av ångest över att man inte ska lyckas få ihop det ordentligt igen när man ska ge sig på såna här operationer som man inte gjort tidigare och då lurar man sig lätt till att inte vilja riva mer än nödvändigt.
Om jag nu skulle vilja plocka ut vevaxeln, kan då en fungerande metod vara att dela traktorn på mitten och sen rulla isär och låta motorn sitta kvar på framaxeln?
Hur fasen hanterar ni motorn när ni har den helt för sig själv? Den väger ju trots allt 500 kg. Lägger man den bara på sidan och sen kommer man åt både under och överifrån?

En annan sak jag funderat över är hur ni rengör motorn innan demontering? Jag misstänker att det bland proffsen är högtryckstvätt som gäller? Jag antar att man måste vara noggrann med att täcka allt som inte tål vatten då?

Ytterligare lite kuriosa som kunde vara kul att veta är om det går att göra nån överslagsberäkning över hur mycket arbetstiden skulle kosta om man lämnade in en lös motor till ett likvärdigt företag som det du jobbar på Dimo? Hur mycket reservdelarna kostar är väl omöjligt att säga, men jag föreställer mig att arbetstiden för en totalrenovering av den här motortypen inte kan variera så otroligt mycket eftersom allt ändå måste plockas ur, mätas upp, och sen antingen återmonteras, eller om delen är för sliten, bytas ut och återmonteras.

Nu hade jag ändå tänkt ge mig på detta på egen hand, men utan möjligheten till hjälp från all expertis på det här forumet hade jag nog inte ens övervägt det... :thummar:

Edit: Hur mycket väger förresten vevaxeln sådär mellan tummen och pekfingret?
Senast redigerad av Trigon 20:09:00, 26-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Jevlar

#71 » 20:20:36, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte flagorna lite för guldiga för att vara vev/ram, påminner mer om nåt från kamtransmissionen, typ nåt glidlagrat drev eller axialbricka där?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robban_C

#72 » 21:01:14, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Veven väger nog 30-40 kg skulle jag tro.

Om du har haft bra oljetryck tidigare så blir det ju inte sämre med nya vev- och ramlager. Har alltså eventuellt slitage på vev- och ramtappar i tankarna nu.
Alltså kan ju en genväg vara att bara byta lagerskålarna utan att riva ner veven. Låt vara att det kanske inte räknas som lika seriöst men som sagt, om du har haft bra oljetryck och inte hittar några skador så får du ännu bättre oljetryck med nya lager och då borde den ju gå i många år till.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#73 » 22:05:15, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt skicket på ram / vevlagerna och dess tappar vara avgörande för om du bara ska polera upp veven och byta lagren på plats eller demontera den för slipning. Börja med att demontera de två yttre ramlagren och inspektera de + tapparna, återmontera de (som stöd) och kolla sen upp resterande.

Då det är så pass mycket extra jobb att ta ut den, kräver mera verktyg / erfarenhet samt gör renoveringen ännu dyrare så tycker jag att du i detta läget ska låta veven sitta kvar OM den är ok!

Ang priser på jobb som detta: -Inget jag diskuterar "öppet" på ett forum ivf, kan bli väldigt fel för alla parter... :sad:
Men vet rutinerna för detta på jobb är att prisuppg. på helrenovering (ej enbart lös del som tex. topp eller vev) lämnas först efter att motorn är helt demonterad, tvättad och uppmätt. Vilket innebär ca 2 dagars jobb på en "lös motor" av denna typ. Vill någon ha prisuppg. direkt så lämnas det på vad en ny motor eller utbytes (om den g:a är renoveringsbar) kostar.

Ang rengörning: Där hoppas man alltid att kunden har tvättat rent motorn så mycket som möjligt innan den kommer in till jobb... :wink:
Har ingen tillg. till högtryckstvätt eller spolplatta, rengör alla delar först efter demontering i olika tvättbad tex avfettning och/eller lut och sen avsköljning i en stor "diskmaskin". Sen är det glaskuleblästring eller roterandestålborste som gäller.

Motorstöd har jag bara till de motorer som är mest frekvent förekommande, resten jobbar jag med på en låg arb.bänk med en liten travers över som lyfthjälp.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#74 » 22:17:24, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Motorstöd har jag bara till de motorer som är mest frekvent förekommande, resten jobbar jag med på en låg arb.bänk med en liten travers över som lyfthjälp.


Hydrauliskt lyftbord är jäkligt smidiga.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#75 » 22:34:44, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyrenoverade utbytesmotorer kan nog ligga runt 60-80 000:- om vi pratar fyrpipigt (delvis gissat).
Bytespuffra till min Merca skulle ha kostat 75.

En nyare miljöpuffra runt 90-100 plus en massa extrajobb med montering (anpassning). Tyvärr går inte en sån att använda i en Merca eftersom dom varvar mindre, det är helt oacceptabelt. :grin:

Edit:
Detta alltså som en ledtråd om ungefär vart en komplett renovering kan hamna om man ska leja bort det.
Senast redigerad av Robban_C 22:35:36, 26-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se