Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 4 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimorep

#46 » 20:49:21, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte vattnet i oljan som är det skadliga, det är GLYKOLEN... :!:
Kommer kylarvätskan (som du förh.vis har glykol i) i kontakt med ram / vevlager så blir de fördärvade direkt och då tar även vevaxelen stryk.

Att ta ner sumpen på plats för att kolla ev. genomläckage vid fodertätningarna är nog inga problem, men sen själva renoveringen BÖR göras med motorn urmonterad. Går inte att byta ramlager med vevaxelen kvar i blocket (vet att vissa "tattarmekare" gör det ändå) och ej heller p-boxarna i axeländarna.

Toppen kommer du att få lyfta i vilket fall som helst, antingen för att få upp fodren för att kunna byta fodertätningarna eller om de är ok så är det i topp-packningen / toppen som vätskorna vandrar.

Topp av = provtryckning och planslipning av den, speciellt när ett vätskeläckage är orsaken.

Hur mycket du sen vill byta / renovera är helt beroende på slitage, skick, ekonomi och hur bra du vill få motorn...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Trigon (trådstartaren)

#47 » 23:03:58, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, bör man då alltså utgå från redan nu att ram och vevlager ska bytas eftersom de som sitter i motorn ofrånkomligen kommit i kontakt med glykolen? Är det då bara att be till de högre makterna och hoppas att vevaxeln fortfarande är i skick och inte slitits ner under slitagegränsen?

Vad tycker du Dimo? Finns det nån poäng i att börja med att skruva av oljetråget först och trycksätta kylsystemet för att veta vart det läcker? Om jag väl slitit av topplocken (för det är väl ett för varje cylinder?) så går det väl inte att göra den manövern? Eller har man ändå så lite nytta av det eftersom motorn ändå måste plockas ner och minst ram och vevlager bytas?
Jag tänker att man kanske ångrar sig senare att man inte trycksatte om man eventuellt står där utan att ha hittat nåt uppenbart läckage. Tänker jag fel om jag tänker att det ändå är bra att veta vilken cylinder det läcker ifrån?

Ungefär hur mycket väger motorn om man plockat av allt onödigt och ska lyfta ur den ur traktorn? Är det optimistiskt att tro att man kan lyfta ur den med en sån där vanlig billigare variant av verkstadskran som lyfter 2 ton i innersta läget (säljs på Duabhuset bland annat).

Vilken typ av mätinstrument och specialverktyg behöver man för den här typen av motorrenovering? Är det saker som en amatör som jag kan köpa på t.ex. Swedol?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#48 » 23:18:14, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån lyft klarar vikten men klarar den höjden? Det är en sak att lyfta en puffra ur en bil men en traktor är högre.



Edit:
Som viktjämförelse:
Mercedespuffran i min traktor väger 350 kg. Fyrpipig, gjutjärn och 3,8 liters volym (om jag minns rätt).


Edit 2:
Och jag har fått in puffran i ett villagarage så jag slipper stå ute. :grin: :thumme:
Senast redigerad av Robban_C 23:28:03, 20-12-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#49 » 23:28:00, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att med säkerhet säga att någon del behöver bytas eller inte utan att ha sett de går inte! Skrev bara vad som orsakar lagerskada och vad som följdskadorna kan bli av det.

Tycker att du ska ta av sumpen och trycksätta kylsystemet som första felsökningsåtgärd. Problemet är att de kanske bara läcker om motorn är varm, så en "kall provtryckning" kan lura dig...

Läcker det från en cyl så ska du byta på alla, för de har suttit där lika länge.

En 2-tons motorlyft räcker bra, om du bara kan få in den tillr. långt under traktorn och kan lyfta med "korta kedjor" så att lyfthöjden räcker.

Vilken typ av verktyg / utr. DU behöver kan jag inte säga, vissa kan meka med en "sliten skruvmejsel och en glappig skiftnyckel" och andra kräver betydligt mera / bättre utrustning (tex. jag...)!
Om du inte redan har en VHB över motorn så börja med att skaffa en sådan, Genom att studera den så får du en ganska bra bild över vilken utr. du behöver samt vilka jobb du tror dig själv kunna utföra.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#50 » 23:43:04, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:En sån lyft klarar vikten men klarar den höjden? Det är en sak att lyfta en puffra ur en bil men en traktor är högre.


Nja, svårt att säga. Man får ju förstås prova i jämte först för att se om det verkar rimligt. Ju lättare vikt desto längre kan man ju dra ut kranen och desto högre lyfter den. Man kan ju förstås bygga nån form av ramp av EUR-pallar och lite skivor för att komma upp högre. Annars kan jag säkert låna nån traktor med lastare, men tanken med verkstadslyften var mer att det är lättare att ta det lugnt och försiktigt vid själva i och urpassningen.

Vad gör man med motorn sen när man fått ur den? Såg att du Robban monterat den i nån sorts ställning. Jag antar att det är mycket lättare att arbeta med den då? Finns det nån sorts universalställningar att montera motorer i?


dimorep skrev:Vilken typ av verktyg / utr. DU behöver kan jag inte säga, vissa kan meka med en "sliten skruvmejsel och en glappig skiftnyckel" och andra kräver betydligt mera / bättre utrustning (tex. jag...)!
Om du inte redan har en VHB över motorn så börja med att skaffa en sådan, Genom att studera den så får du en ganska bra bild över vilken utr. du behöver samt vilka jobb du tror dig själv kunna utföra.


Jag har lyckats få tag i en VHB till motorn som tur är, annars hade nog det här varit dömt att misslyckas. Nu har jag ingen erfarenhet av såna här operationer heller, men å andra sidan om man inte vågar prova att laga så lär man sig ju inte heller. Som tur är finns ju forumet här så att man kan ställa alla mer eller mindre dumma frågor som är oundvikligt när man är nybörjare. :buga:
Kanske bäst att börja med en redan nu. :grin: Vad använder man för utrustning för att sätta tryck på kylsystemet? Hur högt tryck använder man sig av?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#51 » 00:00:08, 21-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns pumpar typ "luftmadrasspump" med adaptrar till olika kylare / exp.kärl att köpa.
Eller så tar du och kopplar bort alla kylelement (känsligast för tryck) och pluggar alla utloppen till de utom ett där du ansluter en tryckluftsnippel + avs.kran. Reducera lufttrycket / komp. till typ 2 kg och börja läcksöka, stänger du kranen så ser du om trycket dalar.

Motorstöd klarar du dig utan då du förh.vis bara ska fixa motorn en gång... Har själv bara tillg. till motorstöd till de två vanligaste motorerna jag jobbar med, resten lägger jag upp på en stabil arb.bänk.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#52 » 00:33:47, 21-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... Såg att du Robban monterat den i nån sorts ställning. Jag antar att det är mycket lättare att arbeta med den då? Finns det nån sorts universalställningar att montera motorer i? ...

http://www.jula.se/motorstativ-129490
Tål 450 kg påstår dom? Jag tycker att det var gungigt redan med min motor. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

David.Mattsson

#53 » 00:35:19, 21-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sitter Tricote lager i dom orginal o sålänge det inte skadat mer än det första lagret ä det oftast ingen fara med veven
så vänta med o riva loss maskinen börja med sumpen o inpektera ram/vevlagrena först och mät upp tapparna som du kommer åt men syns där inga skador är det lungt.
Det är iget fel i o byta lager på plats hela motorn behöver inte isär för det.
däremot om veven ä skadad då är det en annan situation.

ang hur mycket du ska riva beror ju lite på hur stort behov av traktorn du har
jag som behöver den dagligen undviker o riva för mycket ....
tattarmekare kan man ju kalla det men jag ser det som att resultatet ä det viktiga. o att korna får mat.

om det läcker om en cyl räcker det med o byta den cyl satsen och oringarna. brukar gå o trycka upp underifrån med en nicke o en träbit
vist helst ska alla bytas men på en rak maskin är det inte kritiskt ur balans synpunkt. iaf sedan sätter ju ekonomin stopp
o vad du än gör köp inga prylar som Vapomatic säljer !
Ta gärna upp samtilga för säkerhets skull o inspektera.

tror inte du har balanc axlar på den men det ser du när sumpen åker av.
men det fnnns 0 markering så det är lungt men håll i sånna fall koll på schimsen.

mvh david
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

mccormic

#54 » 21:19:21, 21-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tryckprovar med kylare,värmepaket på plats brukar man rekomendera att inte trycksätta mer än ca 0,7 kg för att inte skada dom delarna med för mycket tryck.
skickar med en bild på en tryckprovar utr. men man kanske inte behöver köpa en om man inte använder den mycket ligger på ca 1300:- på biltema
kanske kan få låna av en v-stad.

Bild
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Trigon (trådstartaren)

#55 » 00:03:47, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för all information ni gett mig hittills! Man lär sig så mycket här :thummar:

På vilket sätt påverkar glykolen vev och ramlager? Är det nån kemisk process som sätter igång så fort de får kontakt med varandra? Eller är det rent mekaniskt slitage som uppstår på grund av nån sorts partiklar som finns i glykolen, och som då likt fina sandkorn sliter på lagren när motorn är igång?

Jag kollade idag och oljemängden hade onekligen ökat betydligt under natten jämfört med hur den var på kall traktor igårkväll. Vattenmängden hade också minskat.
Kanske är min teori galen? Men kan det vara så att det är nån fodertätning som nu blivit så dålig att när den är kall (och därmed lite mindre och framförallt hårdare, förutsatt då att den är gjord av gummi, stämmer det?) så läcker det vatten över till oljan. Men när man kör med traktorn och motorn följdaktligen är varm så håller den tätt? Med tanke på att det inte varit några tecken på vatten i oljan tidigare under sommaren/hösten när det inte varit så kallt ute så kanske det inte är en helt galen gissning?

I sånt fall är det alltså bara att byta olja och filter, hälla på ny kylvätska och sen låta traktorn gå på tomgång till i slutet på mars nån gång när vi förhoppningsvis ser plusgrader på termometern igen. Alternativt att man tappar av kylvätskan efter varje körning, eller sätter en kupevärmare mot motorblocket som får gå 24/7. :mrgreen: :mrgreen: :slag2:

Skämt åsido så måste ju motorn plockas sönder någorlunda mycket för att komma tillrätta med det här. Försöker bara hålla modet uppe. :grin:

Förhoppningsvis ska vi komma tillrätta med lite hydraultrubbel på gamla MF90 med ryck-och-slit lastare, så får den tjänstgöra som snöröjare resten av vintern. Då kan motorrenoveringen på Fendten få ta den tid det tar... Enda bekymret är väl att få igång den "stackars fergusonen" när det är tillräckligt kallt. Blir väl till att plocka med sig batteriet in i värmen när man kört klart så att det ännu är någorlunda varmt när man sen sätter i det och ska starta nästa gång...

En tanke som just slog mig är förstås att om min teori om temperaturskillnaderna ovan nu skulle stämma så kan det ju bli omvänt med lurigheterna mot vad Dimo var inne på om man nu väntar tills det blir lite varmare ute och då skruvar loss oljesumpen och trycksätter vattnet lite. Kanske jag ändå måste ta tag i den delen av operationen nu medan det är riktigt kallt ute?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bert

#56 » 00:30:21, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag uppfattat det så är det glykolen som försämmrar oljefilmen på alla metallytor som gör att det slits så mycket hårdare
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mccormic

#57 » 21:11:04, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett tendenser att man kan ha läckage då det är kallt och sluta då man fått upp tempen,matrialen i tätningar är hårdare och krymper då det är kallt och blir mjukare och expanderar lite då tempen går upp,har sett det speciellt på h-cylindrar men man kan jämföra det med vatten.
jag skulle nog i detta läge ha demonterat tråget och trycksatt för att kolla
fodertätningarna om det finns läckage.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

David.Mattsson

#58 » 22:17:34, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur går det har du börjat ?
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#59 » 22:29:48, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag hade ju tänkt börja och skruva ordentligt med traktorn nu till helgen, men som vanligt kom en del annat emellan. Ännu så länge har bara huven åkt av...
Förhoppningsvis hinner jag börja lite nu i veckan eller åtminstone till nästa helg, men jag återkommer med bilder och funderingar här så fort jag kommit nånvart. :thumme:
Jag har i alla fall vart och inhandlat en mikrometer på Swedol, nu ska jag bara lista ut hur den fungerar. :vissla:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#60 » 19:11:53, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu har det till sist hänt lite grejor åtminstone...

Bild

Jag har börjat plocka av lite prylar runt motorn och lyckas få loss oljetråget. Det var lite spännande att se hur en traktormotor ser ut underifrån för första gången i livet.

Idag kollade jag på vart det kan tänkas läcka vatten över till oljan. Efter att ha hällt på det gamla glykolvattnet igen så kunde jag konstatera att det inte ens behövdes nån trycksättning i kylsystemet för att se att det läcker. Det droppade rätt ymnigt från 3:ans cylinder och lite mindre från 5:ans cylinder. På 3:an kunde jag inte se ordentligt vart läckaget kom ifrån för vevstaken var i vägen, men på 5:an syntes det klart och tydligt att dropparna kom från utsidan av fodret (där som fodertätningen sitter).

Här är en bild på lite av innanmätet innan jag testade vattentätheten.

Bild

Jag hade inte hur mycket tid som helst, men jag var ändå lite spänd på att se hur slitna ramlagren var, så jag skruvade helt enkelt loss den undre halvan på det som satt bäst till.

Bild
Bild

Vad jag förstått av verkstadshandboken så är det hög tid att byta när det ser ut såhär så att bronset börjat synas?

Jag hade stora problem att få nån skarp bild av vevaxeln vid det aktuella lagret, det här är nog den bästa jag lyckades prestera.

Bild

Troligtvis kan väl ingen av er säga så mycket bara utifrån en bild på det här sättet. Men jag kände lite försiktigt med nageln och det går att känna nån typ av minimal förändring av ytan längst ut till höger och vänster precis där kanten på lagret ligger an mot vevaxeln. Dock var det inte alls så mycket att jag skulle kalla det för repor. Frågan är vad det innebär? Är det normalt med vissa mindre förändringar på vevaxeln efter 12500 timmar? Eller borde den ha varit som ny om traktorn blivit skött ordentligt och inte körd med vatten i oljan? :vissla:

En bild till som kan vara av intresse är hur det såg ut på botten av oljetråget.

Bild

Är det hyfsat vanligt att man hittar "rester av guld" här? :mrgreen:
Eller tyder det på slitage både här och där?
Vevlager (antar att det är de som vevstaken sitter fast i vevaxeln med?) har jag inte haft loss och tittat på. Men man kan kanske misstänka att de ser ut på liknande sätt som ramlagren?

En fundering till förutom de ovan är om det överhuvudtaget går att byta både ram och vevlager i motorn utan att ta ur vevaxeln?

Vad finns det mer för olika typer av lager i motorn som kan tänkas vara slitna och behöva bytas? Givetvis förstår jag att för att utföra detta på bästa sätt så borde man plocka ner motorn i småbitar och mäta upp allt, men det kanske ändå går att göra någon typ av prioriteringslista som rangordnar vad som brukar vara mest slitet i den här typen av motor? Sen förstår jag att det inte är säkert att det stämmer in just här, men då har jag i alla fall nåt att fundera över...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kaneby och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se