Jag börjar med att tacka för att ni fortfarande orkar ta av er lediga tid och läsa och svara här i tråden.
Det finns uppenbarligen flera olika sätt (som är mer eller mindre rätt) att gå åt en motor på. Det är väldigt intressant att läsa alla inlägg som beskriver hur man kan/bör/måste göra för att det ska bli bra eller åtminstone någorlunda bra. Jag hoppas ingen av er tar nåt personligt eller tröttnar på att förklara bara för att jag inte är så noggrann som jag kanske borde. Jag försöker bara hitta den mest prisvärda metoden att laga den här motorn, och som även passar mina i de flesta fall bristmässiga kunskaper och erfarenheter (som jag försöker bättra på så gott det går). i vilket fall som helst så är det väldigt intressant och lärorikt att läsa om hur man bör göra
, även om jag kanske sen inte tar fasta på precis allting.
Här kommer i alla fall lite mer bilder från demonteringen.
Lite gegga var det allt kvar i ventilkåporna...
Tyvärr lite suddigt...
Spridarna sitter alltså ännu kvar i topplocken och jag ska försöka smida ihop nån sorts urdragare, nåt särskilt man bör tänka på vid urdragningen?
Frågan är vad som sen bör göras med dem? Jag har läst mig till i andra trådar att de bör testas på nåt sätt. Klarar i princip vilken traktor- maskinverkstad som helst av det och hur mycket kan det tänkas kosta att testa 6
spridare? Har jag förstått det rätt om man testar både spridningsbild och öppningstryck?
Jag trodde att jag fått tag i en rejäl järnbit att använda till urdragningen av fodren, men på några foder fick man knacka lite underifrån på den undre järnbiten för att inte den övre skulle böja sig på mitten. Måste ha varit mjukt järn, eller så satt fodren fast rätt så bra. På ett av dem tog det tvärstopp och då testade vi att knacka ner det igen och sen gick det betydligt lättare uppåt. Kanske nån fodertätning eller nåt som satte sig på tvären?
Här undrar jag lite över vad den brickan och tappen som den röda pilen pekar på fyller för funktion? Det här är alltså precis innan hållaren till det sjunde ramlagret som sitter strax innan svänghjulet.
Till sist har jag släpat ut några foder i solskenet för att få bättre bilder på dem. Den första visar var de två övre fodertätningarna ska sitta.
Vart de två undre tätningarna ligger an är jag inte helt säker på, men det borde jag i och för sig kunna mäta mig fram till. Jag tror dock det är
ungefär vid de röda pilarna.
Här är två bilder på fläckarna i foder 4. Det är alltså fläckar på både den ena, och den andra sidan (rakt motsatt). Känner man över dem med fingertoppen så känner man absolut ingenting, men med nageln känns det knappt lika mycket som honingsreporna. Hmm, det syns några repor där på undre bilden, men det måste vara någon typ av synvilla, jag kan inte minnas att det var några där...
Här är en bild på foder 1 som visar en repa som börjar nånstans nere på halva fodret och går upp till sotkanten. Den är lite djupare än honingsreporna och går att känna med nageln men inte med fingertopparna.
Jag har synat resten av fodren och kolvarna så noga jag kunnat men inte funnit några fler skador än dessa. Går det att säga nåt om dem bara utifrån bilderna?
Vad är det värsta som skulle kunna hända om man sätter tillbaka foder som ser ut på detta vis?
Som vanligt är jag tacksam för alla åsikter och synpunkter, även såna som är obekväma för plånboken.