Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 3 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#31 » 20:27:27, 26-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

G199.201.902.010 är det nummer man får upp i Epsilon (Agcos reservdelsprogram) om man kollar på den oljekylaren som sitter original i min 311. Jag kan inte rabbla märkena på rak arm, men det var rätt många som ingick i Epsilon-programmet (antagligen alla som ingår i Agco-koncernen), dock har jag bara fått tag på den digitala varianten av Fendtböckerna. Just på oljekylaren står ju inte detta nummer utskrivet. Men i många andra fall, oljefilter t.ex, står ju samma nummer som man hittar i Epsilon. Kan man tolka det som att det är traktortillverkarens reservdelsnummer som vi handskas med här?
I alla fall så har jag pratat igen med killen på kylarverkstaden (Jimmy Forss) som jag hittade på Blocket. Han sa att Behr (tillverkaren av oljekylaren) inte ville tala om vilket deras internnummer för den är. Det är ju inte säkert att det gått att beställa den ändå, men om man haft Behrs nummer på delen så kunde man kanske beställa direkt från dem. Tydligen var det inte den korta sifferkombinationen som syns på en av bilderna jag lagt upp här som dög till något. För att kolla om det fanns fler nummer dolda under färgen har jag nu slipat av det mesta av den kvarvarande färgen utan att hitta några fler nummer.
Det verkar ju lite kärvt, men du får gärna försöka och se om du hittar nån mer nyttig information...
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



nisse

#32 » 08:36:00, 27-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behr hade jag kontaktad också. Dem skulle sälja via deras åf, (kylarnissar) men kunde inte hitta numret till den kylaren och jag kunde ju inte avslöja att den satt i en Fendt :mrgreen:

Upptäckte för övrigt att det sitter en sån kylare även i min VM motor i hjullastaren. Den liknar den tjocka varianten. och har i alla fall tjockare slanganslutningar än JD.

Nisse
Senast redigerad av nisse 08:41:27, 27-08-2010, redigerad totalt 2 gånger.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Trigon (trådstartaren)

#33 » 20:54:14, 01-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Rätt sifferkombination, men reservdelsprogrammet vill ändå inte kännas vid det motornr... :???:
Kan vara en motorserie som är "låst" till traktorerna (endast varit monterad i Fendtar) och då kan det vara lite svårt att få fram uppgifterna om de.

Ska kolla lite andra sökvägar också, återkommer med mera info så fort jag fått besked!

-Har du Fendt:s org.nr eller Lantmännens reservdels nr. på oljekylaren?


På västfronten intet nytt? :smile:
Har du sprungit på nån spännande information, eller går det trögt?
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

David.Mattsson

#34 » 22:50:31, 21-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej lite länge sedan men B-motorerna kom 88 har jag för mig
226.X.B har våta foder
226.X.2 har torra foder

jag har en 85a 226.4.2 Turbo 96hk med vattenkyld oljekylare

jag har köpt endel tyska manualer på MWM 226.2 och B
Samt 310 311 312 verkstadsmanual över transm el osv

jag skrotade en truck med MWM 226.3.B maskin för några månader sedan ska se om jag sparade oljekylet så fort jag är på benen igen.

det som brukar gå på dom sägs vara slutväxlen vid runt 20.000tim

Akta dig för o köpa pirat delar
jag bestälde vev o ram lager till min från engelska Vapomatic o de såg värre ut än dom jag plockade ur efter
blev orginal fendt istället.
Vissa saker kan man ju köra pirat men kolvar o foder från pirat så är man snart nere på en Zetor ....
Senast redigerad av David.Mattsson 16:01:00, 20-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#35 » 11:12:05, 22-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen! Jag är ledsen att det varit lite tunt med uppdateringar här den senaste tiden. Anledningen är att jag haft alldeles för lite tid och att jag väntat på delar till traktorn. Men nu tror jag att den här historien ändå fått ett lyckligt slut...

Efter god hjälp här på forumet att leta efter alternativa oljekylare verkade det stört omöjligt att få tag på nåt annat än original. Det var bara att beställa från Lantmännen, men då visade det sig att oljekylaren var utbytt ur deras reservdelsregister mot en annan variant som jag tycker är väldigt lik Nisses till hans JD. Det måste ju fungera om den säljs istället för originaldelen tänkte jag och dessutom kostade den runt 2800 kr istället för 6500 kr, så det var bara att beställa. När jag väl fick den så var det inklusive de korta slanganslutningarna och en lite längre hylsa i mitten att skruva fast den med (den nya varianten är lite tjockare än den gamla).

Bild
Så här ser satsen med den nya oljekylaren ut...

Vattenanslutningarna är lite mindre än original, 16 mm istället för 19 mm tror jag det var, och det låter ju bekant från Nisses variant också... Detta hade de löst genom att slangböjarna som följde med var 19 mm invändigt i ena änden och 16 mm invändigt i andra.

Nu är alltihop i alla fall monterat och traktorn ihopskruvad. Egentligen var det inte nödvändigt, men jag bytte alla slangar framme vid kylaren och dessutom lite slangstumpar inne under bränsletanken också. Vissa av dem började bli sådär tjocka och sladdriga, som om gummit separerat från armeringen på sina ställen så jag tänkte att det var bäst att byta allihop när jag ändå höll på.


Bild
De korta stumparna mellan kåporna är alltså bytta, egentligen skulle det nog varit en slang på ca 7 cm som har en liten böj, men det gick att få dit en vanlig rak slang istället om man skar den rätt så snett i ovanänden. Dock var det j-vligt trångt där under tanken, men med lite svordomar, tålamod och tid gick det att byta slangarna utan att behöva plocka ner halva motorn.

Jag har ju inte jättemycket erfarenhet av sånt här, men en sak som kan vara bra att tänka på vad gäller slangklammer och montering av nya slangar är att man kan dra dem och dra dem och sen går det ändå att dra dem ännu mer vid ett senare tillfälle. Efter att jag tvättat igenom kylsystemet ett par gånger, och därigenom varmkört traktorn några gånger så började ett par av anslutningarna framme vid kylaren att läcka. Trots att jag skruvat och skruvat på slangklammorna så gick det då alltså att dra dem ytterligare efter att de blivit varma, eller om det bara var för att det gått en tid. Men det kan ju vara bra att tänka på detta så att man inte måste skruva isär halva maskinen igen för att dra slangklammor extra efter en tid om de sitter lite illa till (vilket de som tur var inte gjorde i mitt fall).

Förutom nya slangar blev det också ett nytt expansionskärl eftersom det gamla dels var lite äckligt och dels sprucket en aning på ovansidan, visserligen hade det nog gått att laga i sprickan med nåt lämpligt lim eller nåt, men det känns ju onekligen fräschare med ett nytt, eller vad tycks?

Bild

Jag hoppas bara att jag fått bort den mesta oljan ur systemet nu så att det nya kärlet inte blir lika skitigt som det gamla. Jag tycker fortfarande att det fattas 3-4 liter kylarvätska när jag tappade av sista gången jämfört med hur mycket det ska gå på enligt instruktionsboken. Jag är lite orolig att det sitter massvis med gamla oljeavlagringar nånstans i systemet som motsvarar den volymen ungefär. Tyvärr hade jag inte möjlighet att dra något tungt med traktorn vid tvättningen av systemet, det blev istället ca en kvarts körning i full fart på väg och sen avtappning direkt medan vätskan var rejält varm. Jag körde två omgångar med två krossade tabletter maskindiskmedel i varje och efter det en gång med Biltemas kylarrens och sen spolade jag igenom systemet ordentligt och körde sen ytterligare en gång med bara rent vatten. Efter det hällde jag på 50/50 blandning med destillerat vatten och glykol. De första tvättomgångarna var ju vattnet rejält skitigt när jag tappade av det, men när jag hade rent vatten på sista gången tyckte det var i princip helt rent. Vad tror ni, har jag tvättat systemet tillräckligt? Finns det nåt mer man kan göra? Om det ännu finns olja kvar nånstans så lär det ju synas på expansionskärlet med tiden. Men om man inte kan vara helt säker på att vattnet är rent nu så kan man ju inte heller vara helt säker på att det bara var oljekylaren som var trasig? Eller tror ni att vi kan skriva av alla misstankar om andra felkällor än just oljekylaren?
Har det nån betydelse för eventuella oljeläckage till kylvätskan om fodren är våta i motorn som David Mattsson skrev i förra inlägget?

Traktorn går i alla fall lika bra som den gjorde innan jag började pilla med den så jag hoppas att den är frisk nu.
Tack för all hjälp!
Hälsningar från Adam!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nixs

#36 » 12:08:37, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den proceduren har du säkerligen fått bort alla olja och skit som kan ha suttit där i. :thummar:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#37 » 20:47:53, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att fråga om råd igen, säg den lycka som varar länge... :sad:
I början var kylsystemet rent och fint och det syntes ingenting mer än kylvätska i det nya fina expansionskärlet. Nu har det tyvärr börjat synas lite mörkt på insidan i kärlet. Vi har inte kört mer än 5-10 timmar med traktorn sedan den nya oljekylaren kom i för knappt 2 månader sen. Men vad jag kan se hittills har det varken ökat eller minska nämnvärt med motorolja eller kylarvätska. Frågan är om det fortfarande fanns spår kvar av olja någonstans i vattenledningarna, eller om det är "ny" olja som kommit in i vattnet? Det som körts har bara varit lättare körning, lite snöskottning hemma på gården.

Ytterligare några symptom som inte är helt bra är att det bildats vit "majonäs" som RobbanC kallar det vita kladdet i hans motor. Om jag tar loss oljepåfyllningspluggen så är det alltså vitt kladd där. Kan det bildas sådär spontant såhär års? Eller betyder det att det med största sannolikhet är vatten i oljan? Tidigare i somras och under hösten skulle jag inte säga att det funnits någon sån vit gegga vid oljepåfyllningen. Jag har försökt lossa lite försiktigt på avtappningspluggen till motoroljan för att se om det kommer ut nån droppe vatten, men där var så vitt jag kunde se bara olja.

En annan sak är också att det känns som om det ryker en del om traktorn, även när den är varm. Enligt temp-mätaren kommer tempen upp en bit på grönt och jag har ju kollat genom kokning att termostaten funkar som den ska. Visserligen har det varit rätt stilla och fuktig luft de dagarna jag noterat att det ligger kvar en del rök när man kör med den. Om man med varm motor t.ex. testar stallvarvtalet på turbinen några sekunder så kommer ju en liten kvast ur skorstenen, Färgen på röken skulle jag säga är gråvit, eventuellt med någon blå ton i, men det är svårt att säga den exakta kulören på röken. Vad kan man tyda ut ur olika färger på avgaserna?

Traktorn startar dock snällt och fint även utan motorvärmare. Är det -10 grader får man visserligen dra lite drygt 5 sekunder på startmotorn innan den startar utan motorvärmare, men det är väl inte ovanligt?

Frågan är nu hur man bör gå vidare med dessa symptom? Finns det mer man bör kontrollera för att kunna fastställa en eventuell diagnos? Är det de 12500 timmarna som tar ut sin rätt eller behöver det inte vara så illa att en motorrenovering står för dörren?
Jag är tacksam för all hjälp och alla synpunkter som ni kan ge!
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#38 » 21:25:59, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... majonäs ...
... Kan det bildas sådär spontant såhär års? ...

Det kan bildas även sommartid (i extrema fall).
Det handlar om fuktig luft som värms i varm puffra och sen kyls av. När luften kyls av så kan en del fukt kondensera inne i puffran.
Dom symtom du beskriver behöver med andra ord inte nödvändigtvis betyda att det är nåt problem men håll ögon och öron öppna.

Reservationer för "Fendtproblem" som jag inte känner till.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#39 » 20:13:41, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn spinner ju jämnt och fint, så jag ska kanske inte ska måla fan på väggen ännu då. :smile:
Så här års är det alltså mer eller mindre omöjligt att undvika att det bildas "majonäs" i motorerna? Ju färre gånger man låter motorn kallna och ju längre stunder man har den igång kontinuerligt betyder alltså mindre majonäsbildning?
Om det nu inte är någon defekt på motorn, försvinner i sånt fall kladdet bara av sig själv när det blir lite varmare ute och det inte bildas så mycket kondens längre?

Jag ska se till att vara så uppmärksam som det bara går på eventuella konstigheter hos motorn!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mccormic

#40 » 22:25:50, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allmänt om motorer inte specifikt din så kan det bildas majonäs under oljekork,ventilkåpa och dyligt beroende kall fuktig luft som kondenseras inne i motorn och då man startar så blandas den med oljan och bildar konsistensen. uppstår oftast vid korta start/stopp då motorn inte har blivit riktigt genomvarm och hinner inte dunsta bort vattnet från oljan.
Hoppas det inte är allvarligare och lycka till.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Robban_C

#41 » 22:42:59, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... Ju färre gånger man låter motorn kallna och ju längre stunder man har den igång kontinuerligt betyder alltså mindre majonäsbildning? ...

Ungefär så ja. :thumme:

Trigon skrev:... Om det nu inte är någon defekt på motorn, försvinner i sånt fall kladdet bara av sig själv när det blir lite varmare ute och det inte bildas så mycket kondens längre? ...

Skulle tro det.

Kör mer och bekymra dig mindre! :driver: :grin:
Ocb låt bli att måla fulgubben på väggen! :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#42 » 22:49:17, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att belasta den riktigt hårt under några timmar (kanske svårt under denna årstiden...) och kolla hur oljan / kylarvätskan ser ut efter det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#43 » 19:03:56, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var det dags för lite nya symptom. :sad: Nu är nog det kokta fläsket stekt och det är dags att plocka fram kritorna och måla lite på fan. :smile:

Antingen var jag väldigt ouppmärksam när jag sist beskrev symptomen här, eller så har läget snabbt försämrats. Nu är det i alla fall klart att det läcker över kylarvatten i motoroljan. Oljan blev grådassig på stickan och vatten i relativt stora mängder har försvunnit ur kylsystemet. Igår när jag kollade traktorn hade det ökat en bra bit över översta strecket på stickan, och det gick på åtminstone 3-4 liter vatten på kylsystemet. Vad jag kan se så finns inga utvändiga vattenläckor, så troligtvis har allt detta vatten tagit sig över till oljan. Det är nästan så man kan tro att det läcker över vatten till oljan när traktorn står utan motorn igång, men detta är inget jag kan verifiera. Jag ska se imorgon om det läckt över mer vatten under natten...

Eftersom snön inte flyttar sig själv så tappade jag av oljan igår och hällde på 15 liter ny olja. Med risk för att bli dumförklarad körde jag sen nån timme för att skotta bort den värsta snön på gården. Att det inte är bra att göra så begriper jag, men frågan är om det är totalt förkastligt?

Motorn startade i alla fall utan problem trots att det varit mellan -5 och -10 grader här sista tiden och den spann fint utan missljud vid snöröjningen, dock varvade jag väl aldrig över 1500 rpm för att om möjligt mildra slitaget på motorn.

Frågan är nu hur man går vidare med det här? Jag har lyckats få tag i en verkstadshandbok till motorn, men i övrigt har jag inga större erfarenheter av motorrenoveringar. Jag har det inte lika illa som Robban som får stå ute och skruva. Men å andra sidan har vi ingen värme i lokalen, men nån typ av värme får jag väl ordna på nåt sätt om det ska bli uthärdligt. Innan jul hinns det inte med nåt motorpyssel, men kanske att jag hinner börja i mellandagarna. Hur ska man förhålla sig till traktorn fram till dess? Kan vattnet som är i motoroljan påverka motorn på nåt sätt så länge inte traktorn körs?

Vad tror den samlade expertisen här på forumet att den troligaste orsaken till dessa symptom är?
Sammanfattningen på symptomen är alltså:

* Traktorn är inköpt i Juli i år, olja läcker över till kylarvattnet, oklart hur länge detta fel funnits. Överhuvudtaget har jag inte kört jag inte kört mer än 20-30 timmar med traktorn sen den köptes. Oljekylaren har jag bytt för några månader sen.

* Senaste veckorna (vet inte exakt när det började) har det läckt mycket vatten över i oljan, dessförinnan var oljan ren men det gick eventuellt att skönja spår av olja i det nya expansionskärlet.

* Motorn går bra och startar lätt utan motorvärmare trots 5-10 minusgrader.

* Inget noterbart övertryck i expansionskärlet när motorn är igång. En aning övertryck är det förstås, men det är väl normalt?

Frågan är om den gamla oljekylaren egentligen inte var trasig. Det kan ju förstås vara sån extrem otur att den var trasig och att när det nu sitter en ny oljekylare så har det uppstått ett läckage någon annanstans i motorn. Kan detta ha nåt med temperaturen ute att göra? Det är ju först nu de senaste veckorna som det varit rejält kallt ute.


Hur går man tillväga under själva mekandet? Ett sätt att ta reda på vilken cylinder läckaget kommer ifrån ska, som jag förstått det, vara att skruva bort oljetråget och sen trycksätta kylsystemet för att se vart det droppar vatten. Är detta ett smart sätt att börja på? Eller är det bättre att börja direkt med att plocka ner motorn i småbitar och mäta upp allting? Kanske en dum fråga, men jag antar att man med den här traktorn mekar med motorn sittande kvar på traktorn? Det spelar i och för sig ingen roll för vi har inget mindre garage som är uppvärmt att ta in motorn i ändå...

Jag börjar med det här så får vi se vad ni svarar. :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mccormic

#44 » 19:32:06, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig skruvat i just en fent men motorer har ju liknande uppbygnad
oberoende av märke. vet inte om din har våta foder men skulle gissa på det och då är din ide med att ta ner tråget och fixa en kylar tryckprovare och trycksätta systemet och se om det kommer vatten vid ett cyl. foder,för det sitter ju fodertätningar då det är våta foder. det är ju lite onödigt att riva hela innan man konstaterat läckage.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

David.Mattsson

#45 » 20:03:31, 20-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

av med sumpen o kolla om det läcker runt oringarna nere under något foder.
om så är fallet så hadde jag i väntan på våren provat o slå i en burk BARS LEAK OBS inget annat !

mvh david
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: arne perbjörs och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se