Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 11 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#151 » 22:59:44, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tog mig en titt till på kamaxeln idag och den främsta lagringen är såvitt jag kan se koppar/bronsfärgad runtom hela. I brist på indikatorklocka (måste nog ta och köpa mig en sån tids nog) så tog jag bladmåttet och det gick att få in 0,05 mm mellan kamaxeln och lagringen, men 0,10 mm gick däremot inte. Jag har inte det i huvudet, men enligt VHBn så kan spelet vara betydligt större än så utan att det är för slitet.
Möjligtivs är lagringen så mjuk att man repar den med bladmått? Nåja, gjort är gjort.
Om man bara känner på kamaxeln uppåt-neråt och vänster-höger så känns inget glapp alls. Vad jag förstått så sitter kamlagringarna ofta sist i oljekanalerna, om så är fallet här så borde de vitala delarna av motorn få tillräckligt mycket oljetryck även om kamlagringarna blir mer slitna än de är i nuläget.
Jag beslutade mig i alla fall för att kamaxeln får sitta kvar som den sitter och håller tummarna för att den inte ställer till bekymmer ännu på ett bra tag.

Med tanke på att en ny ventil till insuget (där det ska bytas säte) kostar 1160 kr så kan man ju bara fantisera om vad ett helt topplock kostar. Varken min pappa eller jag är nog tillräckligt modiga för att svetsa med så liten marginal som det blir och riskera att i värsta fall göra skada på topplocket, så det blir nog till att lämna iväg det ändå.

Det har varit lite långdraget och känts lite tungt med den här reparationen ett tag nu, men nu är ramlagren bytta och idag började jag göra rent packningsytor och dylikt. På nåt sätt känns det då som att man åtminstone börjar se ljuset där långt bort i slutet på tunneln även om det är massvis med saker kvar som ska göras... :grin:

En fråga som jag nog läst svaret på i nån tråd nånstans men inte hittar tillbaka till är vad man ska smörja in fodertätningarna med innan man monterar dem i blocket respektive på fodret?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



David.Mattsson

#152 » 10:34:14, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fodertätningarna "smörjer" jag med diskmedel
ang toppen så har jag ju sånna liggande om du behöver
jag har ändå sålt min fendt så
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#153 » 19:50:36, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån särskild anledning till att man använder diskmedel till fodertätningarna? Är det bara för att det ska glida bra när man trycker i fodret? Eller finns det även andra egenskaper hos diskmedlet som man är ute efter? Funkar vanlig motorolja också bra?

Mitt topplock är inlämnat för byte av ventilsätet och förhoppningsvis avlöper det utan problem. Jag tror att topplocken inte är helt samma till B-motorn som jag meckar med och den äldre motortypen som satt i din före detta Fendt, åtminstone är det inte samma reservdelsnummer på dem och jag tror att topplockspackningarna inte är riktigt likadana heller. Eller var det en B-motor som du slaktade? Jag tror aldrig att vi pratade om det, jag bara tänkte att din tanke var att ha reservdelar ifall du skulle behöva till din traktor?

Jag håller som bäst på och skruvar isär framvagnen på traktorn, jag tänkte att när den ändå är så pass nerplockad som nu så kunde man passa på och måla lite också. Tyvärr har jag varken utrustning eller kunskap för att sprutlackera så det får nog bli pensling. Färgen blir nån slags 2-komponentsfärg, färghandlaren trodde att det nog skulle bli lite rinnigt att pensla på den, men att det nog skulle gå. :grin: Jag har inte hunnit testa än, men jag återkommer med resultatet...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#154 » 20:41:11, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorolja ska man inte använda eftersom dem sväller. Diskmedel eller vaselin fick jag som tipps. Och ja, det är bara för att det ska glida

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#155 » 21:42:08, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskmedel smörjer bara för stunden (ok vid monteringen) men då fodren bara är fixerade i ovankant så rör sig nederdelen på de vid temp. förändringar!

Använd en produkt som är avsedd för ändamålet, ytterst liten extra kostnad men kan spara in mycket pengar och arbete om inte diskmedlet skulle fungera...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

David.Mattsson

#156 » 22:14:10, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant det du säger med rörelser
jag har altid använt yes utan problem
har ärligt talat aldrig vetat om att det finns special medel för det ...
när jag började som lärling på traktorverkstad så fick jag lära mig diskmedel.
frågan är ju om det rör sig eftersom fodrerna bör hålla samma temp som allt annat förutsatt att där är kylmedel runtom ....
dom brukar ju ha "klistrat" i dom gamla ringarna när dom gått ett tag o då bör det inte rört sig så mycket mer än vad gummit i ringen klarar av o flexa

topparna jag har är iaf till den nya motorn vill jag minnas om det skulle krisa kan vi kolla närmare på det
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#157 » 22:51:57, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, men vad heter den specialprodukten man bör smörja in fodertätningarna med och vart kan jag köpa det? Som sagt så har jag nog läst det i nån tråd nånstans, men jag lyckas inte hitta tillbaka dit tyvärr.

Det känns bra att veta att du sitter på lite bra-att-ha-delar David, ifall det skulle behövas. Har du mer prylar än topparna sparade från den där motorn? Jag hoppas du inte skickar iväg det till skrotgården ifall det börjar bli fullt i dina lador. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#158 » 23:17:05, 28-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man borde väl kunna smörja med vaselin, det torkar ju inte fast och det påverkar ju inte o-ringarna. Dimo?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#159 » 20:07:57, 14-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bumpar lite här och funderar fortfarande över vad det är för medel du rekommenderar att man smörjer in fodertätningarna med Dimo?

Annars har jag inte så mycket att uppdatera än, jag håller på och byter lite damasker på P-ändarna och målar och fixar lite. Hur försiktig bör man förresten vara när man fristråleblästrar med sand på framaxeln? Att man bör skydda tapparna i mitten på axeln kan jag ju tänka mig. Men hur mycket kan sanden t.ex. leta sig in i knutarna på drivaxeln eller lagringarna uppe och nere i änden på axeln? Kan sand ta sig in i oljan i naven om man inte tänker sig för? Finns det nåt extra bra sätt att skydda naken kolvstång mot sand om man inte kan köra in den helt i kolven?

I vilket fall som helst så återkommer jag med en ordentlig uppdatering när jag har lite mer att visa. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#160 » 20:37:18, 14-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blästersand har en märklig förmåga att ta sig in där det borde vara omöjligt.
Silvertejp eller trasor med plastpåse innanför är exempel på vad man kan ta till om man inte vill ha blästersand överallt.
En annan bra grej är att åka nån dag och sen byta olja i framaxeln för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#161 » 20:27:08, 15-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upps, det har jag helt missat (eller bara glömt...) att svara dig ang. :(

Nämnde ett bra "klet" till det i en annan tråd för ett tag sedan.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 747#257747

Ang. blästersand (eller ännu mera dammet från det) så har det en otrolig förmåga att leta sig in över allt där det inte ska vara. :x
Precis som Robban skrev så fungerar silvertejp bra för att skydda känsliga ytor. Ett lager fett utan på p-boxarna brukar hindra att det tränger in under tätningsläpparna. Lager / leder bör vara nysmorda innan blästringen påbörjas (samma som vid tvättning) och sen smörjas igen efter avslutad blästring för att på så vis trycka ut all ev skit som kommit in.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#162 » 23:28:24, 15-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för alla era bra tips! :buga:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#163 » 20:54:25, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är åtminstone fodren på plats där de ska vara och det är snart dags att försöka sig på att ställa in insprutningstiden eftersom det är rätt stor risk att jag inte lyckades skruva ihop dreven på kamaxeln i exakt samma position som de gamla satt. Det finns en beskrivning av hur man gör denna operation i VHBn, men jag är inte säker på att jag begriper helt hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kan få lite råd här. Här är två sidor scannade ur VHBn.

Bild

Bild

Hoppas det går att tyda och inte blev för smått...

Nu har jag ju inte topparna på så jag tänker att det väl måste gå lika bra för mig att mäta direkt på kolven på ettans cylinder (den längst fram på motorn), istället för på en ventil som i VHBn? Tanken är alltså att jag sätter dit kolven i ettans cylinder, sen får jag försöka att ordna med tillförsel av diesel till pumpen på nåt sätt.

Jag gör min egen förenklade översättning av texten från VHBn här nedan.

5. Jag ska rotera vevaxeln så att kolven är absolut högst upp i fodret på det varv under vilket kamaxeln precis stängt insugsventilen. Där ska jag nollställa klockan, eller vad jag nu har att mäta med.

6. Jag ska vrida vevaxeln baklänges till kolven sjunkit ungefär 15 mm.

7. Nånting ska göras med anslutningen på insprutningspumpen där vajern från stoppen i hytten kommer. Ska den hållas konstans utdragen som om motorn i annat fall skulle stannas tro?

8. Ettans anslutning (längst fram) på pumpen ska lossas och jag ska ta ut backventilen som sitter där, sen ska anslutningen skruvas tillbaka och jag får försöka att få dit en slang eller nåt så jag inte sölar ner allting med diesel.

9. Nu ska jag pumpa på handpumpen tills det kommer diesel fritt från bubblor från ettans anslutning på pumpen.

10. Här vrider jag vevaxeln sakta i motorns rotationsriktning tills det bara droppar en droppe var 4-5 sekund från ettans anslutning på pumpen. Detta ska göras samtidigt som jag pumpar på handpumpen.

11. När jag vridit tills punkt 10 uppnåtts noterar jag höjden på kolven och skillnaden mot kolvens absoluta topp är K-värdet.

12. Detta K-värde ska tydligen gå att utläsa under avdelning 6.10.1 på sid 46 men där står det inga värden, så frågan är vad detta värde ska vara? Jag har letat i resten av boken också men inte hittat nån mer information.

Har jag förstått denna operation rätt, förutom att jag då inte lyckats hitta vilket värde jag ska justera fram? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#164 » 21:23:56, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

5. Du ska först ställa motorn på tändnings övre dödpunkt. (Både insugs och avgasventilen på första cylindern (den längst fram mot hjulen) är stängd)
Sen ska använda dig av mätklockan och snurra veven lite fram och tillbaka för att var kolkven kommer längst upp. Då har du hittat övre dödpunkten. Nollställ mätklockan

6. inte mer än 15mm, och du ska vrida motorn mot sin vanliga rotationsriktning (alltså baklänges)

7. Finns ett specialverktyg som du ska hänga i stoppen, så att reglerstången står i mittläge

8.Korrekt. Backventil är kanske fel ord? Dem kallar det för tryckventil.

9.Rätt

10. Alla fyra till fem sekunder 1 droppe! Kolla mått på mätklockan. Det är insprutningspunkten före övre dödpunkt du har hittat nu. Sida 46 ser du vad du ska ha för värde
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

MN

#165 » 21:27:01, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror du kan se en liknande men mer begriplig beskrivning av dieselmeken i en tråd om Volvo TD63?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se