Jo jag tog mig en titt till på kamaxeln idag och den främsta lagringen är såvitt jag kan se koppar/bronsfärgad runtom hela. I brist på indikatorklocka (måste nog ta och köpa mig en sån tids nog) så tog jag bladmåttet och det gick att få in 0,05 mm mellan kamaxeln och lagringen, men 0,10 mm gick däremot inte. Jag har inte det i huvudet, men enligt VHBn så kan spelet vara betydligt större än så utan att det är för slitet.
Möjligtivs är lagringen så mjuk att man repar den med bladmått? Nåja, gjort är gjort.
Om man bara känner på kamaxeln uppåt-neråt och vänster-höger så känns inget glapp alls. Vad jag förstått så sitter kamlagringarna ofta sist i oljekanalerna, om så är fallet här så borde de vitala delarna av motorn få tillräckligt mycket oljetryck även om kamlagringarna blir mer slitna än de är i nuläget.
Jag beslutade mig i alla fall för att kamaxeln får sitta kvar som den sitter och håller tummarna för att den inte ställer till bekymmer ännu på ett bra tag.
Med tanke på att en ny ventil till insuget (där det ska bytas säte) kostar 1160 kr så kan man ju bara fantisera om vad ett helt topplock kostar. Varken min pappa eller jag är nog tillräckligt modiga för att svetsa med så liten marginal som det blir och riskera att i värsta fall göra skada på topplocket, så det blir nog till att lämna iväg det ändå.
Det har varit lite långdraget och känts lite tungt med den här reparationen ett tag nu, men nu är ramlagren bytta och idag började jag göra rent packningsytor och dylikt. På nåt sätt känns det då som att man åtminstone börjar se ljuset där långt bort i slutet på tunneln även om det är massvis med saker kvar som ska göras...
En fråga som jag nog läst svaret på i nån tråd nånstans men inte hittar tillbaka till är vad man ska smörja in fodertätningarna med innan man monterar dem i blocket respektive på fodret?