Ingen som har några idéer för "inkörning" vid en fuskrenovering av detta slag? Jag kanske får fresta sällskapet med lite bilder på blästring och målning då?
Nyförvärv - Fendt Farmer 311LSA
Så har jag då närmat vägens ände med denna utdragna reparation. Senaste veckan har jag jobbat på med traktorn så mycket det bara gått och det visade sig bli möjligt med en provstart i förrgår, som dessutom råkade vara min födelsedag. Jag jobbade med monteringsarbetet fram till sent på eftermiddagen och satte i det nyladdade batteriet. Efter 3 lite längre körningar med startmotorn och utdragen stopp så slocknade så oljetryckslampan och jag skulle våga mig på att starta motorn. Men då var krämen i batteriet slut. Bara att sätta på batteriladdaren och gå in och äta födelsedagsmiddag med familjen. Framåt 21 på kvällen kunde jag inte hålla fingrarna borta längre. Batteriet var då laddat någorlunda och starthjälp från en bil ordnades. Jag drar runt startmotorn några varv och visst startar traktorn, men bara på 2 cylindrar eller möjligtvis 3. Den gick alltså med nöd och näppe och reagerade inte på gaspådrag. Jag som knappt luftat en motor tidigare tänkte att det nog var
luft i spridarrören som hindrade bränslet. Med motorn igång öppnade jag försiktigt på rör efter rör en liten aning och konstaterade att det var betydligt högre
tryck i ett par av rören. Jag försökte lite till men det blev inte bättre och jag kände mig olycklig. Visserligen verkade det ju vara nånting med bränsleförsörjningen som var fel och om jag ställt in insprutningstiden fel så borde det inte drabba insprutningstrycket. Jag läste lite här på forumet och tänkte att det skulle kunna vara så att matarpumpen sög in luft nånstans och att trycket till spridarna därigenom inte blev tillräckligt högt.
I vilket fall som helst var det ingen rolig kväll, trots att det verkade vara ett bränslerelaterat fel så finns det ju minst 1000 saker som kan bli fel när en amatör utan erfarenhet skruvar isär en motor lika mycket som jag gjort. Igår satte jag mig och läste ytterligare lite trådar här på forumet om bränsleförsörjning och gick sen ut till traktorn igen. Jag visste att jag rensat silen vid matarpumpen och att det enligt instruktionsboken ska sitta en
packning där. Jag hade inte dragit åt locket särskilt hårt så jag drog den lilla skruven lite hårdare, dock med Dimos spridarrörtråd i färskt minne...
Tänkte att jag får väl testa att starta igen, den gick förstås lika dåligt som innan, jag klev ur hytten och råkade då se att vajern till stoppen var spänd, jag slet tag i den och slackade den och se då gick motorn som den skulle. Lyckan visste inga gränser.
Regel nummer 1a när en motor inte startar: att kolla att stoppen gått tillbaka på pumpen var det alltså som var felet. Anledningen är att vajern fläkt upp sig en aning vid en av hållarna till vajern och att vi tejpat den lite just där, tejpen hade hakat i och gjort så att armen på pumpen inte tilläts gå tillbaka ordentligt.
Jag backade ut traktorn och tog en liten provtur och motorn verkar funka som den ska. När jag sen stannat den och skulle starta igen så hade oljetryckslampan lagt av, lampan funkar och likaså givaren, så
felsökning pågår för att hitta glappet nånstans däremellan. Lite smolk i glädjebägaren för man vågar ju inte köra med traktorn så länge den lampan är ur funktion. Fick bli en improviserad test med hjälp av provlampa vid givaren för att se att det kom oljetryck vid starten och sen körde jag in och parkerade på ladan igen. En läckande returledning avhjälptes med nya kopparbrickor, sen är det ett bränslerör som eventuellt läcker vid anslutningen till en av spridarna. Frågan är hur man lättast fixar detta? Köpa nytt kan man förstås göra, men jag får väl ta loss det och se om det är några grader på konan som behöver filas bort.
Här kommer lite blandade bilder på monteringen.
Fodren hjälpligt rengjorda på utsidan.
Ett par stycken monterade.
Allihop på plats
Jag får nog hålla med David Mattsson angående kvaliteten på Vapormatics delar. Sotningssats vågade jag mig nämligen på att köpa från Freds Motor till betydligt mindre kostnad än vad original skulle kosta. Det visade sig dock bli trångt kring saligheten när alla topplockspackningar skulle på plats. Det slutade med att jag fick smärgla av nån millimeter i sidled på de flesta av packningarna för att lyckas få ner dem allihop på plats jämte varandra. Jag misstänker att passformen varit bättre med original-packningar, men jag har ju inte några såna att jämföra med, så jag vet inte säkert.
Här är alla toppar på plats...
och här har jag satt dit insuget och grenröret utan packningar lite halvhårt för att få topparna i linje innan jag spänner fast dem ordentligt.
Ventilerna justerade och kåporna monterade.
Framaxeln på plats.
Förhoppningsvis är det alltså bara lite småfix kvar att göra och 2 efterdragningar av topparna. Själv är jag inne på att köra lite lugnt med traktorn nu de första 1-2 timmarna och sen efterdra topparna en första gång (enligt VHBn). När det är gjort tänkte jag börja med att hänga efter en
vagn med grus eller
jord (ca 10 ton) och köra lite vägkörning med det. Visar det sig att det går utan problem så hakar jag nog på ytterligare en vagn och kör hårt med traktorn. Sen får jag väl skruva dit lastaren och varva lite lättare
snöröjning och sånt i vinter med att köra hårt med vagnarna på vägen nån timme då och då när det är halkfritt.
Vad tror ni om detta tillvägagångssätt, behövs det köras så hårt med den? Eller om man vänder på resonemanget, kan den ta skada av att köras riktigt hårt så här i början? Är det bara ju tyngre, desto bättre som gäller?
Ännu är det förstås mycket som kan gå fel eller visa sig vara fel men det känns i alla fall bra att ha fått starta motorn och köra en kort
sväng.