Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 12 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimorep

#166 » 21:54:15, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att få ut ett exakt ÖD med den metoden, då kolven står stilla alldeles för länge (många grader på vevaxelen)!

Rätt metod är:
1. Blockera så att kolven på cyl 1 inte kan gå ända upp (lämpligtvis 4 - 5 mm under) till ÖD.
2. Gör en tydlig markering (eller fäst en "visare" gjord tex av ståltråd) rakt över någon roterande del på vevaxelen, framme vid remskivorna eller vid svänghjulet.
3. Vrid vevaxelen tills att kolven stadigt ligger an emot blockeringen.
4. Gör en markering på veven exakt i linje med "visaren"
5. Vrid vevaxelen på andra hållet tills kolven på nytt ligger an mot blockeringen.
6. Gör en ny markering exakt i linje med "visaren".
7. Ta bort blockeringen.
8. Mät sträckan mellan markeringarna (den sträckan som inte kunnat vridas) och gör en TYDLIG "0-markering" exakt mitt i mellan de två lägena.
9. Ställ "0-an" i linje med "visaren".

Nu står motorn i exakt 0-läge (om kammen är 180* fel, vrid veven ett varv). Detta "hemmagjorda" helt exakta 0-läge kan du nu utgå ifrån när du gör pumpinställningen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Trigon (trådstartaren)

#167 » 21:15:48, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag begriper hur jag ska göra nu tack vare er hjälp, men frågan är hur jag får tag i K-värdet till motorn? Under punkt 6.10.1 på sid 46 (det sista på den undre av de två sidorna jag scannat) står det ju inga värden angivna. Det står bara:
"Please refer to the acceptance conditions for start of deliver adjustment depending on the type of output."

Ska man tolka detta som att det inte finns ett optimalt K-värde utan det kan bero på vad man ska ha motorn till?
Jag har kollat igenom hela VHBn en gång till idag men hittar verkligen inga värden någon annanstans heller. Hade du mer litteratur än bara VHBn till den här motorn Dimo?


Det enda som jag hittat som eventuellt skulle kunna ge någon ledtråd är det som står i stycket "7.2 Valve timing" på sidan här nedan. Jag förstår att det har att göra med när ventilerna öppnar och stänger i förhållande till vevaxeln. Men mycket mer än så begriper jag inte, och så länge jag fått ihop det främre drevet på kamaxeln och drevet på vevaxeln på rätt ställe så borde jag väl inte behöva bekymra mig om dessa värden?
Bild


Här nedan är en annan sida ur VHBn som beskriver nåt som heter "Injection timing device" (längst ner på sidan). Där står ju ett värde på 123 grader, men förutom att det här väl måste vara nån del av insprutningspumpen så har jag här ingen aning om vad jag pratar om.

Bild


Alla idéer mottages tacksamt!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#168 » 21:43:14, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insp.tiden beror på vilket effektuttag motorn är specad (från fabrik) till. Din VHB är bara generell över alla motorerna i den serien, där av att där inte står med några specefika modellvärde.

Uppg. om insp.tid kan mycket väl finnas med på motortypskylten.
Om inte kontakta något företag som skruvade med de traktorerna när de var mera i "daglig drift" (innan Lantmännen tog över förs. / servicen) de har säkert uppg. på det kvar. Eller så kaske någon dieselverkstad kan hjälpa dig utifrån pumpnumret.
Senast redigerad av dimorep 21:44:57, 08-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#169 » 20:47:24, 09-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, då förstår jag. Någon typskylt på motorn har jag inte hittat, är det en instansad plåtbit som är fastnitad? Det jag hittat är själva motornumret, men det är ju instansat direkt i gjutjärnet precis framför oljefiltret.

Bild

Jag ska luska lite i om någon som är duktig på insprutningspumpar kan hjälpa mig med information om det här. Här lägger jag i alla fall upp de 2 tydligaste bilderna som jag lyckades ta nu i mörkret på de bägge skyltarna med information som sitter på insprutningspumpen. Är det det översta 8-siffriga numret (06504811) på den första bilden här nedan som är själva serienumret på pumpen?

Bild

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#170 » 21:37:04, 11-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag pillrat lite på pumpen. Efter lite sökande så fick jag tag i Östra Sönnarslövs Traktorverkstad och de var så snälla att de kollade upp att alfa-vinkeln skulle vara 17,5 grad, vilket också motsvarar 3,40 mm innan första kolven går i topp med den metod som används i VHBn.

Det jag funderat mest kring är vad man egentligen åstadkommer när man drar ut "stoppen" halvvägs? I VHBn har de ju nån sorts specialverktyg till detta, medan jag körde på en mer amatörmässig metod och helt enkelt fäste vajern när jag på ett ungefär bedömde att den var utdragen halvvägs. Men frågan är hur noga är det att det är exakt halvvägs man dragit ut den? Vad händer om man bara drar ut den t.ex. en tredjedel? Eller kanske två tredjedelar? Påverkar detta justeringen av insprutningstiden på nåt sätt? Eller har det att göra med att dieseln ska tillåtas att gå till returen om den inte kommer ut på annat sätt?

Som vanligt gjorde jag en del misstag och först tog jag ur allt jag hittade under den främsta hylsan på pumpen, inklusive den understa prylen som ventilen sitter i och kopparbrickan som skulle täta mellan den och hylsan. Detta resulterade i att dieseln rann ohejdat ut framme vid drevet till insprutningspumpen i fronten på motorn. Eftersom insprutningspumpen är inkluderad i motorns smörjsystem på den här modellen så antar jag att motoroljan i normala fall ska kunna ta sig in i motorutrymmet här vid drevet. Eller är det nån packbox som är kass helt enkelt?

Bild

När jag sen satte tillbaka denna understa prylen och kopparbrickan inuti hylsan (tyvärr inga bilder på dessa) så gick det lite bättre. De tre prylarna här på bilden är det som jag nu plockat bort från den första hylsan.

Bild

Genom att mäta med indikatorklockan så tror jag i alla fall nu att jag lyckats åstadkomma någorlunda rätt justering av pumpen.

Bild

Men frågan är hur exakt den egentligen är? Vad händer om insprutningen i mitt fall skulle påbörjas 5 hundradels mm (mätt på kolvens höjd) för tidigt eller för sent?

Jag förstår att kolven står still väldigt länge i övre dödläget som Dimo var inne på och att detta bör kunna ha en rätt stor inverkan på noggrannheten. Nu verkar dessutom drevet på vevaxeln ha begåvats med ett hål för att markera att om det är rakt uppåt så är kolven i övre dödläget. Men hur fasen bär man sig åt i praktiken för att mäta in när den markeringen är rakt uppåt? Använder man kanske vattenpass och lodar mot mitten på vevaxeln? Hur gör man sen för att mäta ut 17,5 grad? En vanlig gradskiva erbjuder ju inte så stor exakthet, jag misstänker att det kanske behövs nån specialutrustning för att mäta in insprutningstiden på detta sätt?

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mathiast

#171 » 21:58:21, 11-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

får du punkten för tidigt går den hårt att dieselknackar högt,får du den för sent så startar den dåligt och ryker (ofta åt det blåaktiga hållet)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Trigon (trådstartaren)

#172 » 21:26:20, 14-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag smackar dit locket fram på motorn tänkte jag dubbelkolla uppgiften om insprutningstiden (det hade ju känts bäst att få samma värde av två från varandra oberoende källor) så jag ringde till lokala Lantmännen-verkstaden. Tyvärr så verkade de ha svårt att få fram uppgifter om detta trots att han la ner en del tid på att leta. Däremot hade han för sig att man skulle ställa in insprutningstiden med hjälp av den bakersta cylindern (nr 6 i mitt fall). Jag tror att han är ute och cyklar, det står ju klart att tydligt "in the cylinder at gear end" under punkt 1 i VHBn. "Gear end" kan väl inte tolkas som annat än fram på motorn vid dreven? I vilket fall som helst så borde det väl inte spela nån roll vilken cylinder man mäter detta på så länge man koncentrerar sig på rätt bränslerörshylsa på insprutningspumpen? Alla cylindrar måste väl rimligen ha samma insprutningtid?

Jag funderar fortfarande på vad man egentligen åstadkommer när man drar ut "stoppen" halvvägs vid inställning. Ju mer man förstår varför man gör saker gör det ju intressantare lättare att lära sig. :grin:
Även hur man rent praktiskt går till väga för att mäta in 17,5 grads vinkel på vevaxeln på ett exakt sätt hade varit en bra lärdom. Ta fram övre dödpunkten har ju Dimo redan beskrivit på ett föredömligt sätt, men vilken typ av mätverktyg använder man för att sedan mäta upp rätt vinkel så exakt som möjligt?

Har ni som gör sånt här då och då förresten nån åsikt om rimligheten i att det skulle vara 17,5 grads vinkel (eller 3,4 mm mätt på kolven) som är rätt värde för den här motorn?

Ytterligare en fundering är vad som händer med ventilernas timing i förhållande till insprutningen? Detta förhållande måste ju rimligen rubbas när man justerar insprutningstiden på detta vis. Men kanske ventilerna ändå är öppna under så lång till att det inte har någon betydelse med några graders justering hit eller dit? Eller finns det nåt sätt att justera även detta?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#173 » 21:43:00, 14-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det viktigt med rätt ventiltider också, men inte alls lika viktigt som insp.tidpunkten då det är då som själva energin tillförs och förb. inleds.

Ett tips:
-Om du ökar diametern på gradskivan så blir det betydligt lättare att avläsa / ställa in rätt gradantal, hur jag sen gör själva inställningsförfarandet behåller jag nog helst för mig själv... :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

wrep

#174 » 23:33:05, 14-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att mäta ut XX grader som jag använt är att du helt enkelt mäter omkretsen på svänghjulet och delar det måttet med 360... då vet du hur många mm varje grad motsvarar. Mät sen tex 17,5 * xx mm från din nolla som du mätt ut enligt tidigare inlägg.

Eller så söker du lite på internet efter en gradskiva som du skriver ut i skrivaren och limmar upp på en pappbit?

Men metoden att mäta ut antalet mm per grad är mer exakt än att försöka syfta med en gradskiva.
wrep
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:05, 16-09-2011
Ort: Söder om Sthlm på vischan
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 Mk2
Kubota KX41 minigrävare

Trigon (trådstartaren)

#175 » 22:39:05, 15-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, nu börjar det ju bli kallt ute och hög tid att skruva ihop den stackars traktorn. :grin: Lite skruvande har jag ännu kvar men jag tänkte be om anstånd med de obligatoriska bilderna och mer utförligt vad jag gjort för nåt.

Men när jag nu förhoppningsvis får motorn att starta och den förhoppningsvis går som den ska, hur ska då motorn köras i början? Nu är det väl inte frågan om en regelrätt inkörning eftersom jag snålade så fruktansvärt och inte ens bytte kolvringar. Det jag gjort är att köra en del med amatörvispen i alla foder och sen återmonterat kolvar och kolvringar som de var. Om det var fel att göra så får framtiden utvisa och jag lovar att återkomma med det så att ni får chansen att säga "vad var det jag sa". :grin:

Men med de här förutsättningarna, hur ska jag då alltså köra traktorn om motorn nu fungerar som den ska? Efter en riktig renovering har jag förstått att motorn ska belastas rätt rejält i början. Gäller det även i mitt fall? Tyvärr finns ingen jordbearbetning till hands, men jag funderar på att lasta upp 2 vagnar med grus, ca 20 tons totalvikt allt som allt och sen släpa runt det på vägarna i ett antal timmar. Nu är ju Gotland extremt platt, men nån backe ska jag väl också kunna hitta att köra uppför några gånger. Låter detta som en bra idé? Kan det bli för mycket av det goda så att man belastar motorn för tungt, eller gäller det "ju mer desto bättre"? :grin:

Frågan är också i sånt fall om man ska backa rätt ut ur ladan, koppla vagnarna och köra järnet med en gång? Eller ska man köra en litet lugnt varv med bara traktorn ner på byn och köra lite lugnt i nån timma?

Bild

Vad gäller dragning av topparna så står det längst ner här på sidan över alla dragmoment: "Stop engine after trial run of 1-2 hours". Då ska topparna efterdras en första gång och ventilerna justeras, sen ska de efterdras igen efter 30 timmar. Men just vad innebär "trial run of 1-2 hours"? Är det just en lite lättare sväng ut med traktorn utan nån egentlig belastning som avses? Eller ska den rent av bara stå och puttra på tomgång i nån timma?
Alla tips och funderingar är välkomna!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#176 » 14:55:43, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har några idéer för "inkörning" vid en fuskrenovering av detta slag? Jag kanske får fresta sällskapet med lite bilder på blästring och målning då? :mrgreen:
Nyförvärv - Fendt Farmer 311LSA
Så har jag då närmat vägens ände med denna utdragna reparation. Senaste veckan har jag jobbat på med traktorn så mycket det bara gått och det visade sig bli möjligt med en provstart i förrgår, som dessutom råkade vara min födelsedag. Jag jobbade med monteringsarbetet fram till sent på eftermiddagen och satte i det nyladdade batteriet. Efter 3 lite längre körningar med startmotorn och utdragen stopp så slocknade så oljetryckslampan och jag skulle våga mig på att starta motorn. Men då var krämen i batteriet slut. Bara att sätta på batteriladdaren och gå in och äta födelsedagsmiddag med familjen. Framåt 21 på kvällen kunde jag inte hålla fingrarna borta längre. Batteriet var då laddat någorlunda och starthjälp från en bil ordnades. Jag drar runt startmotorn några varv och visst startar traktorn, men bara på 2 cylindrar eller möjligtvis 3. Den gick alltså med nöd och näppe och reagerade inte på gaspådrag. Jag som knappt luftat en motor tidigare tänkte att det nog var luft i spridarrören som hindrade bränslet. Med motorn igång öppnade jag försiktigt på rör efter rör en liten aning och konstaterade att det var betydligt högre tryck i ett par av rören. Jag försökte lite till men det blev inte bättre och jag kände mig olycklig. Visserligen verkade det ju vara nånting med bränsleförsörjningen som var fel och om jag ställt in insprutningstiden fel så borde det inte drabba insprutningstrycket. Jag läste lite här på forumet och tänkte att det skulle kunna vara så att matarpumpen sög in luft nånstans och att trycket till spridarna därigenom inte blev tillräckligt högt.

I vilket fall som helst var det ingen rolig kväll, trots att det verkade vara ett bränslerelaterat fel så finns det ju minst 1000 saker som kan bli fel när en amatör utan erfarenhet skruvar isär en motor lika mycket som jag gjort. Igår satte jag mig och läste ytterligare lite trådar här på forumet om bränsleförsörjning och gick sen ut till traktorn igen. Jag visste att jag rensat silen vid matarpumpen och att det enligt instruktionsboken ska sitta en packning där. Jag hade inte dragit åt locket särskilt hårt så jag drog den lilla skruven lite hårdare, dock med Dimos spridarrörtråd i färskt minne...
Tänkte att jag får väl testa att starta igen, den gick förstås lika dåligt som innan, jag klev ur hytten och råkade då se att vajern till stoppen var spänd, jag slet tag i den och slackade den och se då gick motorn som den skulle. Lyckan visste inga gränser. :grin: Regel nummer 1a när en motor inte startar: att kolla att stoppen gått tillbaka på pumpen var det alltså som var felet. Anledningen är att vajern fläkt upp sig en aning vid en av hållarna till vajern och att vi tejpat den lite just där, tejpen hade hakat i och gjort så att armen på pumpen inte tilläts gå tillbaka ordentligt.

Jag backade ut traktorn och tog en liten provtur och motorn verkar funka som den ska. När jag sen stannat den och skulle starta igen så hade oljetryckslampan lagt av, lampan funkar och likaså givaren, så felsökning pågår för att hitta glappet nånstans däremellan. Lite smolk i glädjebägaren för man vågar ju inte köra med traktorn så länge den lampan är ur funktion. Fick bli en improviserad test med hjälp av provlampa vid givaren för att se att det kom oljetryck vid starten och sen körde jag in och parkerade på ladan igen. En läckande returledning avhjälptes med nya kopparbrickor, sen är det ett bränslerör som eventuellt läcker vid anslutningen till en av spridarna. Frågan är hur man lättast fixar detta? Köpa nytt kan man förstås göra, men jag får väl ta loss det och se om det är några grader på konan som behöver filas bort.

Här kommer lite blandade bilder på monteringen.

Bild

Fodren hjälpligt rengjorda på utsidan.

Bild

Ett par stycken monterade.

Bild

Allihop på plats

Bild

Jag får nog hålla med David Mattsson angående kvaliteten på Vapormatics delar. Sotningssats vågade jag mig nämligen på att köpa från Freds Motor till betydligt mindre kostnad än vad original skulle kosta. Det visade sig dock bli trångt kring saligheten när alla topplockspackningar skulle på plats. Det slutade med att jag fick smärgla av nån millimeter i sidled på de flesta av packningarna för att lyckas få ner dem allihop på plats jämte varandra. Jag misstänker att passformen varit bättre med original-packningar, men jag har ju inte några såna att jämföra med, så jag vet inte säkert.

Bild

Här är alla toppar på plats...

Bild

och här har jag satt dit insuget och grenröret utan packningar lite halvhårt för att få topparna i linje innan jag spänner fast dem ordentligt.

Bild

Ventilerna justerade och kåporna monterade.

Bild

Bild

Framaxeln på plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Förhoppningsvis är det alltså bara lite småfix kvar att göra och 2 efterdragningar av topparna. Själv är jag inne på att köra lite lugnt med traktorn nu de första 1-2 timmarna och sen efterdra topparna en första gång (enligt VHBn). När det är gjort tänkte jag börja med att hänga efter en vagn med grus eller jord (ca 10 ton) och köra lite vägkörning med det. Visar det sig att det går utan problem så hakar jag nog på ytterligare en vagn och kör hårt med traktorn. Sen får jag väl skruva dit lastaren och varva lite lättare snöröjning och sånt i vinter med att köra hårt med vagnarna på vägen nån timme då och då när det är halkfritt.

Vad tror ni om detta tillvägagångssätt, behövs det köras så hårt med den? Eller om man vänder på resonemanget, kan den ta skada av att köras riktigt hårt så här i början? Är det bara ju tyngre, desto bättre som gäller?

Ännu är det förstås mycket som kan gå fel eller visa sig vara fel men det känns i alla fall bra att ha fått starta motorn och köra en kort sväng. :grin: :driver:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#177 » 22:58:17, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående justering av insprutningstiden så kom jag på att jag glömde bort att berätta om att jag pratade med Fendtkillen på den närmaste Lantmännen-verkstaden när han kommit tillbaka efter en veckas ledigt (jag fick ju inget napp när jag ville verifiera insprutningstiden på Lantmännen och han var ledig). I alla fall så lyckades han efter lite detektivarbete hitta informationen på nån DVD på tyska som de hade (den på engelska stod det tydligen inte nämnt på). Enligt de uppgifter han hittade så kan insprutningstiden ligga i intervallet 3,4 - 3,8 mm innan kolven når ÖD (stort tack till honom :thummar:). Det säkraste hade väl då varit att lägga sig på 3,6 mm, men nu hade jag redan justerat in den efter 3,4 mm, så jag kör på det och än så länge märks inget konstigt. Jag kan nämna att innan jag började justera så låg den nånstans mellan 1 och 1,5 mm innan ÖD. Nu hade jag ju bara försökt skruva ihop de bägge dreven på kamaxeln så noga jag kunde efter hur de gamla satt, men det är mycket möjligt att jag felade lite där och att det säkert kan göra lite på värdet ovan. Men är det annars troligt att insprutningstiden kan flytta sig så pass som 2 mm på kolven på grund av slitage eller dylikt efter 12500 timmar?

Efter monteringen började jag med att köra runt lite med bara traktorn i ca 2 timmar totalt. Nästan oanvända framskärmar har jag lyckats få tag på också. Troligen är de ett nummer för stora, men det ser ändå rätt bra ut tycker jag och de täcker ju onekligen bättre om de är större än de gamla.

Bild

Sen efterdrog jag toppen och justerade ventilerna och det behövdes. Bara på de två timmarna hade gapet minskat betydligt. Men det är väl som nån skrev nånstans att de "sätter" sig i början när de varit loss och blivit slipade.

Bild

Sen var det dags att lasta upp lite lass och släpa runt på. Peljoben fick äran att hjälpa till.

Bild

Bild

Omöjligt för en oerfaren som mig att säga hur tungt, men jag lastade ungefär så mycket som man bör göra om det inte varit förhöjningslämmar på vagnarna. Det är två 8-tonsvagnar så jag skulle väl ändå tippa på att totalvikten är minst så mycket per vagn nu.

Bild

Bild

Bild

Nu har jag varit ute och bränt diesel och gummi ett par timmar och motorn verkar gå som den ska. Det enda som eventuellt skulle kunna oroa är att det två gånger hänt att när jag efter en runda kommit hem och tagit av locket till expansionskärlet för att kolla lite så har vattnet vällt över kanten. Kanske öppnade jag inte locket tillräckligt försiktigt och kanske ska man inte öppna det alls, men vattnet var i alla fall inte så varmt att jag skållade mig. Första gången detta hände hade jag bara kört en kort runda med tom traktor, andra gången en runda på en dryg mil med bägge vagnarna efter. Efter det läckt ut lite vatten sjunker nivån tillbaka ner nånstans 5-10 cm under locket och det syns inga tecken på luftbubblor eller nån typ av kompressionsläckage. Tempmätaren ligger hela tiden stabilt en bit upp på det gröna och ännu så länge är det ingen glykol i systemet (ja jag vet att det rostar med bara vatten). Jag ska köra igenom lite kylarrens och sen skölja igenom systemet ett par gånger med rent vatten innan glykolblandningen åker i.
Frågan är alltså om detta fenomen med att vattnet läckt över kanten vid lockets öppnande är nåt att oroa sig över? Eller är det fullt normalt? Andra gången det hände så körde jag en runda till med bägge vagnarna efter i ca 2 mil och när jag kom hem och tog av locket var det inget stigande vatten i expansionskärlet när jag öppnade locket. Nytt lock är beställt och ska för säkerhets skull på plats så fort det anländer (ifall det nu skulle vara så att det gamla inte släpper ut tryck på rätt sätt).

Om jag bara lyckas få fason på det här liket som stått ute och rostat i snart 10 år så ska det nog kunna bli 6 hektars plöjning snart också för att testa traktorn på lite hårdare jobb... och få ihop lite timmar så att jag kan efterdra toppen en andra gång på den här sidan om nyår. :mrgreen:

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#178 » 23:06:51, 27-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

johan.eriksson

#179 » 19:42:01, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltid roligt när man får ta första provsvängen :driver: :thummar:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Trigon (trådstartaren)

#180 » 20:11:58, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har traktorn gått ungefär 40 timmar sen jag monterade ihop motorn. Det har blivit lite betesputsning och plöjning och allting verkar funka som det ska. Jag håller nu på att efterdra topparna en andra gång som enligt boken ska göras efter 30 timmar när traktorn är ny eller motorn renoverad. Men jag blir lite osäker på det här med momentdragningen. Vid monteringen smorde jag noggrant in gängorna och anliggningsytorna på topplocksbultarna och brickorna med lagom mycket olja. Detta för att som jag förstått det förhindra att alltför mycket av momentet vid dragningen åtgår till friktionen mellan dessa ytor istället för att förspänna bulten.

Men nu när det gått en månad sen dess och motorn gått 40 timmar är väl frågan hur mycket smörjmedel som finns kvar mellan brickor och bultskallar? Man ska ju öppna bulten ett 1/4 dels varv och sen dra den till 200-210 Nm igen och vissa av bultarna har mer eller mindre lossnat med en smäll och jag har då noterat att det verkar som om brickan snurrar mot topplocket och så att säga följer med bultskallen det där kvartsvarvet. Vid förra dragningen drog jag ett rakt streck på alla bultar som jag dragit för att det inte skulle bli några oklarheter om vilka jag redan efterdragit och vilka som ännu återstod. När jag jämför detta streck med hur det stod innan efterdragningen och efter så verkar det som att dessa bultar som lossnat med en smäll inte gått att dra lika långt som de var dragna tidigare innan momentnyckeln säger ifrån att jag kommit till 210 Nm. Jag skulle uppskatta att det rör sig om 5-10 grader "mindre draget" nu efter jag dragit dem än innan.

Jag har ännu hälften av topplocken kvar att dra och tänkte det var bäst att fråga här om det är nåt jag bör tänka på i det här läget? Om mina observationer stämmer så måste det väl betyda att förspänningen i topplocksbulten blir lite lägre efter efterdragningen och då motverkar väl efterdragningen sitt syfte?
Detta gäller alltså inte alla bultar, men några av dem är ju illa nog tänker jag. Är det bara att fortsätta efterdra och vara glad? Eller bör man slabba med lite olja på nåt vis?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se