Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 6 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimorep

#76 » 22:49:15, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De M.W.M D226 (-6) motorerna är lika bra och hållbara som dyra när väl något behöver göras med de...

Skulle renovera en äldre 4-cyl sådan (med "fasta" foder) för typ 2 år sedan och då kostade bara DELARNA (komp. ö-d kolvar, oljepump, repsats till v-pump, spridare, ventiler, styrningar och p-sats) till den över 75.000:- ex.m!

Dock brukar det alltid vara åtm. lite billigare delar till traktormotorerna än till ind.modellerna, då de är av lite enklare / billigare utförande.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



David.Mattsson

#77 » 23:25:17, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har slarvat bort ditt nr ring mig när du har tid (09.00-18.00)
mvh David
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#78 » 17:27:59, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men säkert går det framåt... Nu har jag i alla fall grävt mig ner så långt att jag fått bort alla topparna, men jag återkommer med bilder på det vid ett senare tillfälle. Nu undrar jag lite om det är nåt särskilt man bör tänka när man ska ta ur kolvarna? Är det så enkelt att man bara skruvar loss vevstaken från vevaxeln och sen tar loss både kolv och vevstake "uppåt" genom cylindern? Jag antar att kolvringarna inte ska spänna ut mot fodret på något sätt, så att det borde gå hyfsat lätt att få kolven uppåt?

Kan man dra runt motorn en liten bit så att stället som respektive vevstake sitter fast på vevaxeln kommer längst ner och blir lite lättare att komma åt? Hur gör man detta enklast i sånt fall? Kylarn har jag tagit bort så det enklaste kanske är att dra runt på remskivan som sitter längst fram på vevaxeln?

Tips och råd mottages tacksamt!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#79 » 17:46:49, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Nu undrar jag lite om det är nåt särskilt man bör tänka när man ska ta ur kolvarna? Är det så enkelt att man bara skruvar loss vevstaken från vevaxeln och sen tar loss både kolv och vevstake "uppåt" genom cylindern?

Ja, så enkelt är det! :thumme:
Tänk bara på att ha vevstaken lodrät så den inte tar emot något när den trycks upp (tex foderkant eller kolvkyl.munstycke) samt att du inte använder något hårt verktyg mot vevstakens lagerläge när du driver upp den.
En lagom lång bit av tex. ett kvastskaft brukar vara bra g.d.s verktyg för detta, då det är tillr. hårt för att kunna användas som dorn.

Jag antar att kolvringarna inte ska spänna ut mot fodret på något sätt, så att det borde gå hyfsat lätt att få kolven uppåt?

Om du först tar bort sotkanten som där alltid är ovanför vändkanten på varje foder (den delen som inte översta kolvringen passerar) så är det mycket enklare att trycka upp kolvarna. Brukar gå att skrapa bort sotet försiktigt med en kniv och sen slipa bort det sista med lite fin smärgelduk.

Kan man dra runt motorn en liten bit så att stället som respektive vevstake sitter fast på vevaxeln kommer längst ner och blir lite lättare att komma åt?

Lämligtvis så gör du så!
Passa då på att ta "paret" samtidigt (den andra kolven som är i samma läge, dvs: 1 & 6 / 2 & 5 / 3 & 4) så slipper du dra runt motorn så mycket...

Hur gör man detta enklast i sånt fall? Kylarn har jag tagit bort så det enklaste kanske är att dra runt på remskivan som sitter längst fram på vevaxeln?

Får du bara tillr. grepp där utan att skada remskivan så är det helt ok. Annars så är där kanske någon centrumbult / fästskruvar till remskivan du kan använda för att få grepp och baxa runt motorn på.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#80 » 23:00:34, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat skrapa bort lite sot nu, men har ännu lite kvar. Hur rädd behöver man vara för att repa fodret på insidan? Över vändkanten, där det är sotigt, misstänker jag att det inte är så noga som under vändkanten där man antagligen bör vara väldigt försiktig och helst inte pillra nåt alls?
Vad är förresten fodren tillverkade av, nån typ av hård stål? Vad jag kan se så är det ju nån typ av symmetriskt repmönster lite kors och tvärs på insidan av fodret under vändkanten, men det fyller ju troligtvis nån funktion?

Sen gick jag händelserna i förväg lite och började fundera över hur viktigt det är att fodren kommer tillbaka i exakt samma position igen när jag återmonterar dem. Bör jag märka upp så att jag inte riskerar att rotera fodret ett antal grader åt nåt håll, utan får tillbaka fodret i exakt samma position?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

David.Mattsson

#81 » 00:10:47, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

märk upp utifallatt du kan rädda dom
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

mccormic

#82 » 08:26:41, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev: Vad jag kan se så är det ju nån typ av symmetriskt repmönster lite kors och tvärs på insidan av fodret under vändkanten, men det fyller ju troligtvis nån funktion?


Dom är till för att hålla kvar en oljefilm på cyl fodret, om dom syns tydligt
så låter det ut att dom är i bra skick ,men säker kan man inte vara förrän man har mätt upp dom.


Anpassade citat-koden /Lars B
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Robban_C

#83 » 08:47:57, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Placering av fodren (vridning) är inte alls kinkigt eftersom du honar dom innan du återmonterar, dvs får nya honingsrepor och därmed ny yta.
Möjligen kan det vara fram/bak på fodren, då brukar det vara avfasade "sidoytor" på fodren så att man bara kan vrida dom 180 gr.
Nya ringar samtidigt!

Skrapar du sotet med ett verktyg av mässing eller koppar så behöver du inte alls vara rädd att repa. Sen kan du som dimo skrev ta det sista med lite fint smärgel.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#84 » 09:50:13, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Hur rädd behöver man vara för att repa fodret på insidan? Över vändkanten, där det är sotigt, misstänker jag att det inte är så noga som under vändkanten där man antagligen bör vara väldigt försiktig och helst inte pillra nåt alls?

Sot har du bara på den delen som inte kolvringarna passerar = ganska okänslig yta. Så igentligen har du inget problem, då du bara behöver "sota ur" / rengöra den delen av fodret!
Använder själv bara en vanlig Morakniv till grovrengörningen och skär lös sotavlagringarna i roterande röreles runt foderkanten tills det blir rent.
Viker du sen smärgelduksbiten till samma höjd som sotkanten har och "slipar runt" så är risken ganska liten att du kommer för långt ner och repar loppet.

Vad är förresten fodren tillverkade av, nån typ av hård stål?

Nu är jag ingen "mtrl-människa", men någon typ av gjutjärn är de tillv. av.

Vad jag kan se så är det ju nån typ av symmetriskt repmönster lite kors och tvärs på insidan av fodret under vändkanten, men det fyller ju troligtvis nån funktion?

Spår / rester av heningsmönstret som du kan se. Precis som tidigare nämnts så är det för att hålla den tätande oljefilmen kvar på cylinderväggarna.

Sen gick jag händelserna i förväg lite och började fundera över hur viktigt det är att fodren kommer tillbaka i exakt samma position igen när jag återmonterar dem.

Nä, du gick absolut INTE "händelserna i förväg" då förberedelserna för hopmonteringen börjar samtidigt som demonteringen startar! :thumme:
En eller ett par timmar extra nerlagt arbete i samband med demontering / rengörning kan spara in väldig många timmar vid hopsättning...

Bör jag märka upp så att jag inte riskerar att rotera fodret ett antal grader åt nåt håll, utan får tillbaka fodret i exakt samma position?

Räcker att du märker upp vid vilken cyl. fodret ska sitta, då de kan vara inviduellt anpassade i höjd mot foderlägena.

Men om kolvar/ foder ej blivit bytta tidigare så lär de vara så pass slitna i loppen nu (motorn hade väl gått typ 12 - 13.000 h) att de redan innan hening ligger över maxmåttet. Och även om fodren skulle vara bytta och klara slitagegränsen så måste de även vara oskadda där fodertätningarna ligger an för att de ska vara återmonteringsbara...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#85 » 20:31:04, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fått lite mer gjort. Nu är alla kolvar och foder urtagna. Till att börja med funderar jag på om det på nåt sätt går att undvika att det faller ner en massa smuts på vevaxeln när man byter kolvar och foder i en motor? Det jag oroar mig mest för är väl att det skulle komma in nåt skräp i nåt av de två hålen på tappen som det ska komma olja från pumpen genom. Landar det bara på själva tappen så går det väl att skölja bort det. Kan en strategi vara att lägga tillbaka en halva av vevlagret och så får det ligga och täcka ovandelen av tappen? Funkar det annars att blåsa på med bromsrengöring på tappen sen innan man sätter tillbaka vevstaken igen? Bromsrengöringen tar förstås bort all smörjande och rostskyddande hinna. Själva tappen ska ju ändå smörjas in med motorolja, men man kanske kan spraya lite ren motorolja på resterande detaljer för att undvika rostangrepp?

Bild

Från 3:ans cylinder läckte det ju en del vatten när jag tidigare bara hade oljetråget av för att kolla lite, nu var det dessutom oljeblandat vatten i de inringade bulthålen. Topplockspackningen såg lite sliten ut på undersidan där i överkant, så det är ju inte omöjligt att det läckte över en del vatten just där. Om nu insidan på "oljesidan" av motorn var ren och fin så kan man inte säga samma sak om "vattensidan", i och för sig kanske oljeblandningen i vattnet hållit rosten någorlunda borta.

Bild

Fodren och kolvarna ser i allmänhet fina ut. Vevlagren ser väl också hyggliga ut, nån mindre repa här och där och på nåt enstaka litet ställe kan man skåda "bronset" i nån lite grop som uppstått av nån anledning. Tapparna på vevaxeln ser bra ut och det går inte att känna några ojämnheter med nageln.
Inuti 4:ans foder är några små fläckar ungefär mitt på som kanske kan vara nån typ av minimala rostangrepp. Kanske är det jag som är en oduglig fotograf, men jag klarar inte att få nån klar bild inuti fodren. I alla fall går det knappt att känna dessa fläckar med nageln (såg man inte dem så skulle man inte tro att de var där). Reporna efter honingen (eller heningen, det verkar betyda samma sak?) syns nästan överallt på insidan av fodren, strax innan kolven vänt i ovandelen av fodret ser man bara lite eller nästan inget alls av dessa repor. Underst i fodret där kolvringarna aldrig varit syns de ännu mer än i resten av fodret.

Fodertätningarna är det ingen tvekan om att de sjöng på sista versen, det är ingen stuns i dem och de bägge grova o-ringarna nere går att bryta sönder om man böjer dem. Den enda som överhuvudtaget inte var helt värdelös var i allmänhet den översta o-ringen uppe. De undre o-ringarna uppe gick knappt att få loss i ett stycke. Nån typ av mindre rostangrepp på fodren vid åtminstone nån av o-ringarna verkar det vara. Måste fodren vara absolut rostfria på utsidan för att friska fodertätningar ska kunna hålla tätt, gummi är väl ändå någorlunda flexibelt?

Jag kollade upp lite reservdelspriser och planen nu är att göra en av snålaste "renoveringarna" som gjorts. :mrgreen:
En ny kolv går lös på 3610 kr och ett foder på 2130 kr, runt 35000 kr för 6 st av varje på Lantmännen. När det kommer till att köpa reservdelar är det inte längre så häftigt med en sexa under huven... :mrgreen:

Men nu gick ju faktiskt traktorn bra innan isärplockningen, förutom då att den blandar sina vätskor lite. Dessutom kör vi allmänhet så lite med den att vi nog klarar oss bra utan en nyrenoverad motor. Sen är det ju lite oroande med de där guldflakesen i botten på tråget, om man nu inte är säker på att man hittat källan till det vill man inte kosta på hur mycket nya delar som helst och riskera att de förfaras om det blir nåt generalras framöver.

Jag har inte tagit loss och inspekterat några fler ramlager ännu. Planen nu är alltså att göra en riktig "bondrenovering". Köpa nya ramlager, vevlager, fodertätningar, topplockspackningar, ventilkåpspackningar och oljetrågspackning, kanske spridarspetsar, jag återkommer till dem...

Det är mycket möjligt att jag får äta upp det här hyfsat snart, men man kanske kan se det som ett spännande test? :mrgreen:

Edit: glömda ord...
Senast redigerad av Trigon 20:39:17, 07-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#86 » 21:23:53, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tapparna skyddar man genom att lägga en trasa över dom.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MN

#87 » 21:34:59, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog bättre inköpskanaler än lantmännen att för handla motordelar. Sedab får du nog mäta lite på grejorna även om du av förståliga skäl vill göra en "snikrenovering".

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

63an

#88 » 21:43:07, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipning av toppen kan du väl kosta på?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Trigon (trådstartaren)

#89 » 21:58:15, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tapparna skyddar man genom att lägga en trasa över dom.

Det borde jag förstås kunnat tänkt på själv redan från början... :vissla:

63an skrev:Slipning av toppen kan du väl kosta på?

Jag funderade just på vart man i sånt fall kan tänkas lämna dem för slipning här på Gotland? Brukar vanliga mekaniska verkstäder klara sånt, eller är det bara specialister på motorer som man kan lita på? Jag inbillar mig dessutom att det inte är lika känsligt med planheten när det bara är en cylinder per topp som om det hade varit en hel topp. Men där kanske jag är ute och cyklar?

MN skrev:Finns nog bättre inköpskanaler än lantmännen att för handla motordelar. Sedab får du nog mäta lite på grejorna även om du av förståliga skäl vill göra en "snikrenovering".
MN

Jag gjorde nyss en snabb koll på ebay, och kolv, foder och fodertätningar för runt 1500 kr verkade ju skapligt. Frågan är väl om det kvalitetsmässigt är lite som att köpa grisen i säcken? Finns det några lyckade, eller mindre lyckade erfarenheter av dylika reservdelsinköp?

Edit: tillägg...
Senast redigerad av Trigon 22:01:16, 07-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#90 » 22:13:36, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken mekanisk firma som helst kan plana en topp men frågan är om det ens behövs när det är enskilda toppar? Dom kan väl inte bli så skeva?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se