Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 700

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

t grahn (trådstartaren)

#1 » 14:04:24, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej måste bara kolla om någon vet troligaste felet på följande: BM 700 turbo. Jag tror inte maxvarvet är ökat men kanske ökad på bränslemängden. Ryker en hel del vid max gaspådrag.
Kört landsvägskörning ca 3 mil. Inget tungt lass alls men kört i stort sett fullt varv hela tiden (ca 2400r/m) Då märker jag att motorn börjar tappa varv. Kollar oljetyrck och kyltemp, normalt. Släpper gasen och stannar. Märker då att den ej går på tomgång. Går troligen tungt?? Kollar vatten i kyl, perfekt, kollar oljesticka, perfekt. Försöker starta men går ej igång. Går troligen tungt. (Kan vara dåligt batteri och tveksam laddning) Låter traktorn stå till nästa dag. Tar med nyladdat batteri. Startar direkt går precis som vanligt. Kör hem ca 1 mil. Inga problem. En vecka senare startar jag igen. Låter gå på tomgång ca 5 min innan jag ska använda den. Stannar då helt plötsligt (på tomgång) och är helt låst i motorn efter detta. Är normalt med vatten och olja i motorn.
Vad kan vara troligaste felet tror ni.
Senast redigerad av t grahn 09:39:52, 21-10-2014, redigerad totalt 1 gång.
t grahn
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:10:09, 10-10-2014
Maskin: bv 206



Turbodiesel

#2 » 14:18:18, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt ovanligt att oljepumpen ger upp på D42, även om det är betydligt vanligare på lastmaskiner med många timmar.

På fem minuter tomgång blir inte motorn speciellt varm, så något smörjrelaterat problem bör vara orsak till stoppet, om den nu inte går att dra runt.

Jag skulle lyfta ner oljetråget för en koll, men invänta gärna några fler svar först..


När började den ryka? kallstarten är styrd av oljetrycket, så med mycket lågt oljetryck ryker det duktigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tjo och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se