Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

International 624 årsmodell 1969

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

gironjaure (trådstartaren)

#1 » 18:03:41, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpartips på International 624. Vad kan det finnas för problem med traktorn. Finns det reservdelar i Sverige? Övriga tips på vad jag bör tänka på innan köpet. Traktorn har Ilsbo 1200 lastare monterat. Även vilken prisnivå dessa traktorer ligger på (beror på skicket men ett genomsnittligt pris).
gironjaure
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:15:45, 25-02-2014
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#2 » 22:10:25, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På blocket så finns det en annons som liknar traktorn som du frågar om. Det är lättare att bedöma lämplig prisnivå när det finns bilder. Jag skulle nog pruta lite på det begärda priset.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gironjaure (trådstartaren)

#3 » 18:32:12, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick upplysning av förra ägaren att hydralikpumpens axel som sitter monterat framtill på traktorn hade gått av och slagit sönder bl.a kylaren. Enligt nya ägaren så vibrerar hydralikpumpens axel fortfarande något vid höga varvtal efter reparationen. Min fråga är, kan vevaxeln ha blivit krökt/skev?
gironjaure
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:15:45, 25-02-2014
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#4 » 22:50:49, 04-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledsen jag glömde svara innan, men bättre sent än aldrig. :grin:
Jag känner till tre stycken 624:or. Första var närmsta grannen till mina föräldrar som skaffade. Han har pinat den traktorn något otroligt. Massvis med skogskörning och säkert tusen mil på landsväg. Helt utsliten men den fungerar fortfarande.
Den andra köpte min far för över tio år sedan. Bara lite vanligt underhåll som justera handbroms, rengöring av dieseltank (och framför allt banjokopplet) och liknande har behövts på den.
Den tredje köpte jag för fem år sedan. Smörjning, bytt en hydraulkoppling och trackometerkabel är nog det största jag har gjort på den. Min hade lastare när jag köpte den, men det var ingen höjdare. Fruktansvärt tungstyrt, även utan last i skopan! Sedan sägs det att IH har klena framaxlar också... :vissla:
Många på det här forumet verkar ha problem med snabbväxellådan, men på de 624:or jag känner till så fungerar de.
Jag tycker det är en mycket trevlig traktor. Fördelar är bland annat snabbväxeln (t.ex. när man kör med griplastarvagn längs en stock och inte kan nå hela stocken. Låter växen ligga i men lägger snabbväxeln i friläge, lastar det man kommer åt, fortfarande bakåtvänd petar man i snabbväxeln och kan köra framåt utan att behöva vända sig.) kort hjulbas gör traktorn smidig, 1000-varvs kraftuttag, trepunktslyften sjunker aldrig (har haft trumslåttern hängande i maskinen i mer än ett halvår).
Nackdelar är att den saknar servostyrning samt att styrarmarna som sitter ute vid hjulspindlarna (ursäkta att jag inte kan korrekt terminologi) sitter monterade med splines som brukar gå itu och därför svetsas de fast istället. Taktorn har också ganska liten hydraulpump (28 liter/min) med dagens mått mätt, men med tanke på att min är 47 år gammal tycker jag den är fantastisk.

Mina två ören om traktorn. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se