Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

El-bromsar

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#1 » 14:51:12, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag ställde nyss samma fråga i släpfordonsforumet men den gäller även här :D Är det någon på detta eminenta forum som vet något (kanske rent av har en i sin traktor) om reglaget som satt i traktorn för att styra ut el-bromsarna på en militär trupptransportkärra?
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045



skruvomutter

#2 » 21:28:49, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en del transportkärror så låg det monteringssatser som skulle vara till traktorn i en pappkartong, jag har sparat några sådana om det är intressant, dom är omkopplingsbara beroende på vilken spänning fordonet har och består av en liten låda med en återfjädrande spak på som man reglerade bromskraften med.
Detta system fungerar utmärkt så jag vet inte varför det ej finns numera, det fanns ju även utföranden för personbilssläp, jag hade en Mercedes -68 som hade detta system tillsammans med en mindre husvagn, fungerade utmärkt.
skruvomutter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:15, 02-05-2009
Ort: Offerdal
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Schaeff hml30 -77
Massey-Ferguson 240 -80
John Deere 3140 -82
BM 845 -73
Allis-Chalmers HD6G -63
Kockums 880 -78
Valmet 502 -74

Robban_C

#3 » 22:27:29, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För personbilar så tror jag att jag vet varför det inte finns längre:
Med möjlighet att reglera bromskraften så finns ju risken att nåt nöt reglerar ner bromskraften så att släpet bara skjuter på dragbilen. Och alla vet ju hur det går när Svenne Med Tummen Mitt I Handen sätter sig bakom ratten. Kan han göra fel så gör han fel.

Dessutom tror jag väl att elbromsarna inte hade nån "automatisk" bromskraftsreglering?
En påskjutsbroms (vi är alltså kvar på släp för personbil) reglerar ju bromskraften någorlunda med hur hårt dragbilen bromsar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#4 » 11:18:55, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett reglage har jag lyckats få tag på. Men det där att de är omkopplingsbara beroende på spänning låter intressant, det är ju 12volt på traktorn men jag har hört att reglagen även fanns för 6volt. Huruvida mitt reglage ska kopplas vet jag inte änu. Så hur man gör omkopplingen skulle jag gärna vilka veta. Du kan väl maila ditt tel.nr så får vi pratas vid, det skulle vara trevligt. (Jag är bortrest på jobb den här veckan men är hemma till söndag)

M v h
Kalle

PS På många husvagnar satt det en avkännare i draget som styrde ut bromsarna a`la påskjutsdito. Fungerade klockrent, dessutom var det alltid "fri back", väldigt praktiskt när det tog emot under backning - ingen backspärr som jävlades med andra ord. Dessutom kunde man aktivera bromsen med en knapp t ex vid start i backe så var det lättare att komma igång.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

skruvomutter

#5 » 14:27:59, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut och tog lite kort på det jag har, dom går att koppla för 6 eller 12volt men jag har ju elbromsuttag på hjullastaren som ju har 24v så det finns säkert flera varianter.
Dosan går att dela på så att man har bara den runda burken med spaken inne i hytten, tog lite kort så att även andra förstår vad vi pratar om.
Den runda burken är alltså själva bromsreglaget som reglerar spänningen 0-6 volt ut till hjulen genom att olika antal kontaktbryggor matas med spänning, under varje brygga sitter ett trådmotstånd, syns ej på bild.
Första bilden visar bromsen släppt, den andra drygt halv broms
Bild

Bild

Bild
Här syns omkopplingsmöjligheten, bara ett trådmotstånd som läggs i serie!
Bild

Bild

Bild
Sista bilden visar även kontakten som satt på släpvagnen.
skruvomutter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:15, 02-05-2009
Ort: Offerdal
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Schaeff hml30 -77
Massey-Ferguson 240 -80
John Deere 3140 -82
BM 845 -73
Allis-Chalmers HD6G -63
Kockums 880 -78
Valmet 502 -74

digger85

#6 » 21:17:08, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

skruvomutter skrev:I en del transportkärror så låg det monteringssatser som skulle vara till traktorn i en pappkartong, jag har sparat några sådana om det är intressant, dom är omkopplingsbara beroende på vilken spänning fordonet har och består av en liten låda med en återfjädrande spak på som man reglerade bromskraften med.
Detta system fungerar utmärkt så jag vet inte varför det ej finns numera, det fanns ju även utföranden för personbilssläp, jag hade en Mercedes -68 som hade detta system tillsammans med en mindre husvagn, fungerade utmärkt.

Hej skruvomutter. Tänkte höra om du fortfarande har något broms reglage att sälja?
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.

bjornlin

#7 » 18:00:47, 22-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen lite information om militäe elbroms.
Jag har mätt och det verkar vara någon enstaka ohm i resistans i bromsarna.
Jag funderar på att sätta dit en kraftig switchad spånningsomvandlare som plockar ner 12V från bromsljusen till kanske två eller tre volt, vilket borde ge två eller tre ampere vid 1 ohm. I och med att spänningsomvandlaren är switchad bör det gå åt lite mindre ström på 12V-sidan. Då borde jag få viss bromsverkan på kärran vilket är trevligt. Då bromsar den ju "automatiskt" när jag bromsar traktorn. Det gäller bara att hitta ett bra läge på bromsningen så att det inte ger hjullåstning vid bromsning. Min vagn är ju ganska tung så det är nog ett mindre problem.

Men först ska jag ha en traktor att dra med.
Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#8 » 18:16:56, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på och kopplade in mitt reglage. Det fungerar kanon. Mjuk o fin broms. Min kärra har tjänstevikt på drygt 1600kg så har du tyngre bör du koppla som reglaget är tänkt. I kopplingsdosan finns plint både för 6 resp. 12volts matning (om du har en motsvarande som bilderna ovan visar). I "fullbromsläge" drar det ca 7Amp, så det är inte några hiskeliga strömmar.

Edit, Kan hända jag har ett reglage liggande t o m.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

digger85

#9 » 19:29:40, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon här råkar ha ett reglage till övers så är jag spekulant... har en vagn som ja ska bygga maskinsläp av och då vore det trevligt att få igång bromsarna...
digger85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:36, 24-06-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskin: MF550..(såld)
BM36..
Dö grävaren..(såld)
BM Victor 1956.
Kubota U45.
Volvo BM 4200.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se