Lite uppdatering . Laddproblemet jag hade tidigare verkar vara löst. Då jag kollade generatorn lite bättre fick jag syn på att en
kabelsko var lite dålig så efter byte ser det ut att fungera.
Har också försökt att göra försäkringsbolaget till viljes med en översyn av brandskydd tex.skyddslangar över kablar och polskydd vid
batteri och
generator. Blev även en ny 6kg pulversläckare med rätt prestanda märkning. Borde väl också sätta på en skylt om brandsläckaren men om de inte kan se släckaren så ser de nog inte heller skylten om det skulle ta sig! Men en skylt till huvudbrytaren blev det.
Förra helgen skulle jag flytta bort lite snöhögar som jag inte kunnat ta med den gamla Daviden som jag använder till gårds plogningen men då började temperaturen att stiga oroväckande högt. Då jag stannat och tittade märkte jag att kylaren var iskall men motorn var het. Verkade som om det inte var någon cirkulation i mellan motor och kyl. Öppnade försiktigt kylarlocket men då pressades det ut kylarvätska.
Har ju även tidigare haft bekymmer med utläckande kylarvätska men hade trott att med den nya kylaren skulle det vara löst.Har tidigare varit rädd att det skulle vara trasiga toppar eller något annat men då jag provat om det skulle vara avgaser i kylaren har det inte givit något utslag.
Dagen efter skulle jag titta lite mera noggrant vad som kunde krångla. Startar ganska lätt trots att temperaturen har varit ganska låg, efter att den fått gå en stund på tomgång fick jag se att det rinner något framför kylaren,
olja som ser ut som grädde!!
Servo oljan skummar ur skvallerröret! Då gav jag upp felsökningen för den helgen.
I dag var det riktigt milt väder bara -3 så ut och kolla vad som kunde felas. Skruvade bort termostaten då jag misstänkte att det kunde vara något fel med den trots att den var ny i samband med kylarbytet . Fick se detta.
Vad i hela h....te är detta? Och var kommer det i från? Det är ju på "utsidan" alltså kylarsidan som är tätad med något sorts klägg. Borde väl inte komma från motorn då den sidan verkar vara ren. Lång historia men efter rengöring , provkokning och borrning av ett litet bättre luftningshål i termostaten återmonterades den. Har nu kört några timmar med rensning av snöhögar och lite landsvägsprov håller den temperaturen på ca 80 grader och inte något större
tryck i kylaren. Hur länge det nu funkar.
Detta blev en lång text med lite innehåll men om ni tröttnar på min ordsvada får ni gärna säga till: