Här kommer en bitvis rörig (?) pågående historia om en ledsen skogsboxer som undertecknad och kollegan/vännen Johannes räddade från skroten för ganska precis ett år sedan. Jag råkar känna en skrotnisse i trakterna som hade släpat hem aset och han undrade om jag var sugen, och jag tipsade Johannes som föll för skönheten.. Till saken hör att vi var och tittade på´n på väg hem från jobbets julbord förra året, helt bizarr situation när två aningen onyktra filurer knatar runt i snön finklädda vid midnatt och kollar på en rutten traktor med Johannes flickvän Elin tålmodigt väntade i bilen.. Utgångsläget, en sliten kämpe med stum motor, har blivit stående vid Johannes laggårdsgavel men för nån vecka sen fick projektet startsignal.. Jag gjorde ju ett spridarhylsmonteringsverktyg i höst och vi kom på att hållaren möjligen skulle kunna användas till att lossa boxermotorn med portopowerpumpen! Dock var verktyget för långt vid första försöket så spridarmuttrarna äntrade pinnbultarna med ett par varv, min hemgjorda snabbkoppling funkade inte heller som den skulle å sen blev det mörkt.. Forts följer.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Har hört ett talesätt att svåra frågor skall betänkas dels i nyktert tillstånd, dels i onyktert. Om svaret blir detsamma i båda fall, har man tagit ett bra beslut.
Var nu försiktig med den stackars 1113 motorn, använder du portopower för att lossa kolven och kommer upp i 200 bar tryck så utsätter du kolven för en belastning på 19 ton. Något släpper säkert, kanske hela foderläget i blocket. Varför inte bara pressa ur foder med kolv och vevstake uppåt och inte riskera att ödelägga hela motorn? Med foder och kolv loss kan du försöka att pressa ur kolven i en press eller om det misslyckas klyva fodret för att rädda vevstaken. Blir alldeles kallsvettig när jag hör om vilka metoder som används i försök att rädda en motor, ingen som försökt med dynamit?
Hur hårt sitter motorn fast tro,,, kan ju vara svårt att svara på men har det regnat rakt in i avgaskanalerna eller har den bara satt sig på den "naturliga" fukt som funnits i motorn?
Lite synd är det ju att ni inte tippat i diesel/rostlösare med jämna mellanrum under året den stått i er ägo.
Kul projekt i alla fall och det är nåt speciellt kring dessa traktorer med takmonterad kran, de fångar mitt intresse väldigt lätt i alla fall.
Kikade på en 430 i nära nyskick med takmonterad kran för några år sedan.
/C
It's the green stuff that keeps the world spinning!
Kul projekt men jag får nog hålla med Leif och MN.
När vipparmsbryggan har fått grov rost så kan man ju ana hur det ser ut nere i cylindrarna, bättre att riva av toppen och titta om det är så illa som man kan tro eller om ni haft tur.
+1 på en inledande HT/VV tvätt för då känns det som om halva renoveringen är gjord sedan.
Töm ett par flaskor WD40 eller liknande i spridarhålen och låt stå någon vecka undertiden ni roar er med annat på traktorn. Om den inte lossnar genom att vicka på maskinen med lämplig växel i vete f-n om man ska vålda nåt mera än så.
Men det är klart att var och en gör som han/hon/hen behagar med sin egen maskin.
/C
It's the green stuff that keeps the world spinning!
LeifAndersson skrev:Var nu försiktig med den stackars 1113 motorn, använder du portopower för att lossa kolven och kommer upp i 200 bar tryck så utsätter du kolven för en belastning på 19 ton. Något släpper säkert, kanske hela foderläget i blocket. Varför inte bara pressa ur foder med kolv och vevstake uppåt och inte riskera att ödelägga hela motorn? Med foder och kolv loss kan du försöka att pressa ur kolven i en press eller om det misslyckas klyva fodret för att rädda vevstaken. Blir alldeles kallsvettig när jag hör om vilka metoder som används i försök att rädda en motor, ingen som försökt med dynamit?
Ni bor väl så till så hör med Kalvsjöholmsbolaget om dynamit eller blandningsförhållandet mellan diesel och N34
Nåhej, vi börjar med att tacka för uppmärksamheten, kommer dock inte att kommentera enskilda inlägg. Men för fanken fortsätt gärna skriva, det uppskattas! Vill poängtera att vi vet mycket väl vilka risker vi tar i projektet, och att chansen till en väl fungerande 1113 utan större ingrepp är ytterst liten. Ingen av oss vet skicket på maskinens mekanik i övrigt och inte heller varför den blev undanställd, meningen med det ganska brutala mekandet är att om möjligt få motorn att gå så pass länge att hydraulik och transmission kan provas så inget är allvarligt havererat.
Fortsättning på pysslet nån vecka senare. Fixade till hållaren, hade en bättre pump till nästa försök åxå, fick motorn att röra sig lite grann ganska omgående, helt odramatiskt genom att trycksätta treans cylinder som av rostmängden på spridarspetsen ansågs vara den som satt hårdast. Treans avgasventil stod även öppen vilket borde innebära att den fått mest vatten men då luftrenaren åxå visade sig full med vatten så.. Johannes hade förberett lite redan förra året med att tippa i några liter spillolja i skorsten.. Efter en stund blev inre läckage i motorn för stort så pumpens "slagvolym" inte räckte. Nya grepp! Jag åkte hem och ordnade en hydraulkolv kopplad till min gamla dragstång som kopplad till dragkroken bedömdes ha lämplig hävstångseffekt.. kolven fylldes med olja från portopowerpumpen så man skulle kunna få "mer olja snabbare". Vi voro dock icke feta nog att lyckas få upp trycket så pass att motorn behagade röra sig, så Johannes H10 fick hjälpa till, då trycktes dock våran fina kolv ner i marken, eller sprätte glatt åt sidan.. Läge för nästa uppfinning, kolven fylls på i andra änden och ger alltså olja vid utdrag!! Nu jädrar! Medelst länk och stropp kopplades kolven mellan H10ans hytt och aggregat, laddades med olja och så sträcktes hela härligheten ut med H10ans obändiga krafter! Succé! Nu rörde sig motorn några kuggar vid varje "drag" och efter att ha växlat mellan cylinder ett och tre några gånger gick den att peta runt med kofot i startkransen! Att peta runt en oljefylld 1113 med kofot har dock sina risker.. Oljan kommer nämligen ut med en fantastisk fart ur spridarhålet och klabbar ner närvarande kofotmekaniker. Nu kändes det som kamrat startmotor borde inviteras till kalaset! Batteri kopplades och eld i berget!!
Avslutar med lite stämningsfulla kvällsmekbilder så här inför jul.
Fortsättning följer.
Senast redigerad av autorep 10:20:34, 21-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
Anledning:fixade youtube
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.