Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rädda Skogsboxern!

238 inlägg • Sida 16 av 16
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bacon

#226 » 23:39:40, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att efterdra toppen är billigt! Jag ska testa, spridarna ska ändå ur och kollastill. Men först ska jag bli klar med chevan, amerikanska 350 maskiner är också roliga

Skickat från min K01E via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



Bacon

#227 » 16:27:53, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Jag älskar när man har en gnagande känsla av erinran och när man letat tillräckligt länge så hittar man en fuktskadad bra o ha-låda som man lagt undan. Helt fantastiskt att lyfta lådan också åker botten ur, blir lite lättare att se vad som finns i då.

Om ni startar den i helgen så är det inte omöjligt att jag är i trakten. Brukar vara där emellanåt.

Tack för titten, ursäkta om jag var lite kort i tonen. Det är lite stressigt att försöka torka gräs mellan skurarna i år. Trevligt att träffa en livslevande maskinist, ni finns alltså på riktigt?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bacon

#228 » 16:36:51, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Bild

Jag skrållade igenom tråden nu och fick se bilen, sist jag såg bilden tänkte jag bara att det är väll bolagets gamla lik han åkte i (kalvsjöholmsbolaget hade 15-20 televerks amasonkombi som firmabilar på 90-talet) men nu ser jag att det är inte en siffra rätt. Vad är detta för bastard? Ser kompetent ut.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#229 » 23:17:31, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jestas, nu blev jag ju tvungen att botanisera i gamla fotoalbum igen.. :photograph:
Finns mycket tok i dom..
Men som jag skrev i första inlägget i denna tråd, här kommer en bitvis rörig historia!
Lite :off_topic: men va :djaevul: :grin:
Man tar en lagom rutten Amazon-65..
Bild
Och svetsar lite.. Domkraften på vedträt håller dörröppningen i vinkel.. :uupps:
Bild
Bild
Bild
Sen kör man en vinter eller två med aset, tills man börjar fundera på den kompabiliteten med den ruttna teleduetten. :klia:
Bild
Sen kan man dryfta sitt tänkta projekt på fyllan då och då, sen är det ingen återvändo!
Bild
Bild
Bild
Hmm, en bit kvar..
Bild
Men de tar sig..
Bild
Bild
Körde väl ett par år med Azmatuten sen blev den bortbytt mot en -69 Commodorecoupe
och en Rekord -60 som en kompis hade stående.
Sen vandrade den vidare till Örebrotrakten (?) blev krockad och upplagad..
Verkar finnas i Gyttorp numera..
Usch, nu blev jag nostalgisk.. :aaargh:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

12 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bacon

#230 » 15:26:05, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför fimpade du amazonröven? Blir lite grejer ivägen där kanske ja. Vad sa bilprovningen om detta?
Du gjorde absolut en insats för Sverige. Det har ju varit ett vakuum efter arbetsbilar andra hälften av 1900-talet. Volvo borde absolut ha haft en elcamino, holden, caddy-variant i sortiment.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

pluton

#231 » 21:59:47, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:
pluton skrev:Jag älskar när man har en gnagande känsla av erinran och när man letat tillräckligt länge så hittar man en fuktskadad bra o ha-låda som man lagt undan. Helt fantastiskt att lyfta lådan också åker botten ur, blir lite lättare att se vad som finns i då.

Om ni startar den i helgen så är det inte omöjligt att jag är i trakten. Brukar vara där emellanåt.

Tack för titten, ursäkta om jag var lite kort i tonen. Det är lite stressigt att försöka torka gräs mellan skurarna i år. Trevligt att träffa en livslevande maskinist, ni finns alltså på riktigt?

Ha ha, det är lugnt. Jag var själv lite stressad, skulle ju till tippen i Svenljunga med ett lass skräp. Stannar kanske till fler gånger, brukar ju vara i trakten. Hann ju aldrig se den berömda Boxern.
Jo, maskinister existerar på sina håll och i sällsynta fall stöter vi ihop med varandra :grin: .

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Bacon

#232 » 15:12:21, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag blev så inspirerad av en annan skogsboxer här på forat så jag startade upp maskinen igår. Det var några minusgrader på fredagsnatten och det gick aldrig över nollan på lördagen. Den startade inte jättelätt men den startar iallafall. Den startar på en cylinder långt före de andra och ryker svart så fort man aktiverar startmotorn, jag misstänker att spridarbilden inte är optimal.
Jag körde med Åkes gräsklipparelverk samtidigt som jag starta och jag upplever att det ger en ordentlig boost. Som en starthjälp fast utan att riskera att steka batterierna och så är den ju trådlös också.
Bild. Det var en slang mellan bom och sticka som gick förra gången den var igång. Jag köpte 10m 1/2" slang och återanvänder kopplingarna. På grävaren och lastaren där det är 1" är det jobbigt att hålla på med skruvkopplingar men här är det lekande lätt! Bild första trädet lastat! Gripen läcker kopiösa mängder så den måste plockas ner innan det blir mer körning, den ser väldigt svetsad ut så det blir nog lite pyssel. Det var något i ventilpaketet som läckte mycket också.
Olja skall bytas i motorn också, kan nog bli intressant. Jag tycker det ångar väl mycket från oljepåfyllningen så kan eventuellt vara någon fodertätning, vi får se.Bild detta måste ha varit en dyr maskin på 50-talet, varför i hela friden är det ingen servo? Hålla på och backa och kniksa i skogen när det är trångt, hårda grabbar förr.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

anders holmström

#233 » 19:55:17, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag efterdrar alltid dom motorerna två ggr, första gången efter varmkörning och andra gången efter 50 timmar. :grin:
Farsinerande hur mycket man får dra både andra och tredje gången med samma moment nyckel och samma moment.
Jag vill tro att efterdragningen är helt avgörande om packningen skall hålla :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

2 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

63an

#234 » 20:20:42, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många Boschpumpar lider av samma fel att 1 cylle får för mycket soppa, på min är de 3an som formligen dräller om man lossar vid spridaren å de andra är lika varandra! Den motorn ska sjunga å inte tuffa som en BSA sidventilare 500cc då är de fel! Lustigt att just 3an är låst med spärr på pumpen så man kan tro att man ska vräka in så mycket bränsle.. men bara de blir handvarmt så lossar jag eländet å tar en tur på arbetsbänken å lusar upp vad som står på! Endera ny matarpump eller problem med pumpens dosering å har räknat ut att endera är fel så kopplar bara in matning å vrider på pumpen så visar det hur landet ligger!
Har aldrig öppnat dieselpump för men fick igång en Solo baksmällare på bogserbåt Modo bara så där för han som körde båten hade missat uppstart å tryckluften tog slut! Han visste inte när den motorn var körd sist men glad blev han å även jag som lyckades. Men matarpump är sist på listan att byta.. Min pump är ju utbytes å nån" kladd" :aaargh: har bluffat sej fram där :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

fredrikolofsson

#235 » 21:50:24, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har hört av dom som håller på med pumpar att det är rätt vanligt på 350 att lagerna på pumpaxeln blir dåligt så man tappar lyft på pumpelementen är då bara ett lager dåligt får den mindre bränsle i dom elementen närmast det dåliga lagret.

1 person gillar det här inlägget.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Perssson

#236 » 10:44:59, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget nytt på boxerfronten? :rock_on:
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#237 » 20:46:20, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tyvärr, det här med att jobba 7-4 tar för j*vla mycket tid. Men jag har för mig jag beställde lite delar till den. Den kommer bli funktionsduglig tillslut men inte denna vintern

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Oskar H

#238 » 14:19:38, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer mer mer
Hur går boxern???

1 person gillar det här inlägget.
Oskar H
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:01, 22-11-2012
Ort: umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mccormick international DGD4 1954


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se