Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur justera remspänning på BMs 105x motorer

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 06:02:49, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur justerar man remspänningen på dessa gamla Bolinder dieslar med den delade remskivan. Funkar ju lite grand som en variator med två remskivs halvor som man spänner i mot varandra, känns som om jag skulle vilja rotera vevaxeln samtidigt som jag spänner skivan. Finns det någon instruktion på hur man igentligen ska göra? Konstruktionen är rätt klurig, konstruktörerna kunde förr i tiden också. Göran i Björnarbo


Gå till lösningen
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



rospigg

#2 » 11:19:00, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Som du säger så är remskivan delad, dom tre skruvarna med 4-kantig skalle går in i spiralformade spår i vevaxeln. Lossa kontramuttrarna, backa skruven ett varv, sen är det som du säger lättare att rotera motorn när remmen ska spännas.
På min 36:a var det rostigt och skitigt, så jag tog loss den yttre skivan och putsade såväl axel och remskivans hål, smorde med olja och sen gick det plötsligt lätt att spänna remmen :thummar:

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 17:20:46, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Som du säger så är remskivan delad, dom tre skruvarna med 4-kantig skalle går in i spiralformade spår i vevaxeln. Lossa kontramuttrarna, backa skruven ett varv, sen är det som du säger lättare att rotera motorn när remmen ska spännas.
På min 36:a var det rostigt och skitigt, så jag tog loss den yttre skivan och putsade såväl axel och remskivans hål, smorde med olja och sen gick det plötsligt lätt att spänna remmen :thummar:

Mvh Rospigg

Ungefär så jag gjorde igår kväll, allt varit isär taget och uppsmort samt nya skruvar. Det jag sökte efter var någon instruktion från för längesedan om hur någon tänkte att man skulle göra. God Jul på er Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 11:39:13, 24-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ska man göra
Bild
Var hittar man en sådan? Jo på Maskinisten downloads . God Jul Göran i Björnarbo


Detta inlägg har valts som lösning

Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron