Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skillnad mellan MF 35 och FE 35?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MF35 (trådstartaren)

#1 » 13:55:07, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skillnad mellan Massey Freguson MF och FE 35? Det står FE på mätaren på min traktor.
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos



bm1113

#2 » 14:24:39, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag är inte så insatt i MF och Ferguson
men kan det vara att det är en tidig som bara heter Ferguson /FE
innan dom gick ihop med Massy och blev Massy Ferguson / MF :???:
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

håkan öhlund

#3 » 18:34:17, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jo det är rätt som BM säger om freguson, först kom FE35 1956 som kallades för guldkalv och hade en guldfärgad ram med grå motorhuv.Den hade en 4 cylidrig motor som var ganska svårstartad.
Sedan år 1960 så gick massey med och då kom MF35 med en 3 cylindrig motor som är betydlig mer lättstartad.

Jag ha själv haft en FE35a från 57 med lastare som jag började min entrepenad med år 97-00 :)

Du skrev att du behövde ett glödstift i förra inlägget??Det känns nästan som om du ha en 4 cylidrig 35a :???: för man får då glöda dom redan vid 5 grader varmt om man ska få igång dom.
3 cylidriga 35an klarar lätt 10 minus utan glödning :)
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

MF35 (trådstartaren)

#4 » 22:47:08, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Stämmer, det e en 4 cylindrig 59 tror jag att det är. Och den e svårstartad.... Men med motorvärmaren i så brukar den hoppa igång. När man glödstartar, vrider man inte nyckeln lite grann till höger då?
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

håkan öhlund

#5 » 23:07:11, 30-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jo är det en 59a så är det en 4cylindrig motor och den startar ju natuligtvis bra med 1-2timmar med motorvärmaren :)
Det där med tändlåset så när du ska starta direkt så vrider du åt höger som kockan "med sols"
Sedan när du ska glöda traktorn så vrider du åt vänster " mot sols" lite grand och håller där tills du hör att det POFFAR till i insuget och börja att brinna där inne, då vrider du sedan efter 2-3 sekunder till ännu mer åt vänster så starten börja att dra :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

MF35 (trådstartaren)

#6 » 00:10:38, 31-10-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar för svaret :grin:
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Roger Thyni

#7 » 10:37:30, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er !
Jag har en 35:a -59 med halvbandsutrustning och den är en fyrcylindrig motor som är svårstartad. Jag gjorde en servis på den och då började den att starta väldigt lätt. Jag stälde in ventilerna och såg till spridarna sen var det bara att starta. :thummar:
Roger Thyni
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:07, 15-11-2006
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

MF35 (trådstartaren)

#8 » 11:44:20, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Thyni skrev:Hej på er !
Jag har en 35:a -59 med halvbandsutrustning och den är en fyrcylindrig motor som är svårstartad. Jag gjorde en servis på den och då började den att starta väldigt lätt. Jag stälde in ventilerna och såg till spridarna sen var det bara att starta. :thummar:


Ok kan du ge en närmare beskrivning hur denna service gick till?
/Mvh Samme
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Anton

#9 » 11:49:32, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!!

Vad är det för skillnad mellan 35 och 65???

Nyfiken Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund

#10 » 17:34:38, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Hejsan!!

Vad är det för skillnad mellan 35 och 65???

Nyfiken Anton!!


Hej Anton!
Det är samma skillnad som att gämnföra en H3 med en H7, alltså en större,starkare och bättre traktor :thumme:
Nä men MF65an är ju en större traktor på 59hk gämnfört med med MF35 som ha 42hk. Sedan ha 65an styrservo och difflås på bakaxeln som inte 35an har :sad: resten är inte så stor skillnad.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

håkan öhlund

#11 » 17:46:28, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF35 skrev:
Roger Thyni skrev:Hej på er !
Jag har en 35:a -59 med halvbandsutrustning och den är en fyrcylindrig motor som är svårstartad. Jag gjorde en servis på den och då började den att starta väldigt lätt. Jag stälde in ventilerna och såg till spridarna sen var det bara att starta. :thummar:


Ok kan du ge en närmare beskrivning hur denna service gick till?
/Mvh Samme

Hej MF!
För att ställa in ventilerna så måste först motorhuven bort,sedan så skruvar lös bränsletanken och lyfter av den,ta det försiktigt så du inte böjer något bränslerör.
När det är klart så är det bara lös med ventilkåpan och börja justera ventilerna på samma sätt som i en Volvo B20 motor.
Jag ha kunnat ventilspelet men det finns tyvärr inte kvar :slag: men jag vet att det står på ventilkåpan. Du bör också köpa en ny korkpackning till ventilkåpan om du ska justera.
Spridarna skruvar du lös och så måste dom provtryckas för att kunna justeras.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

håkan öhlund

#12 » 23:13:26, 17-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här :uupps:
Här kommer lite bilder och info från en ferguson 35 brochyr som jag ha :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Olsson

#13 » 02:54:19, 02-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer broschyren på den trecylindriga MF 35

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Tilläggas kan att Massey Harris gick in tidigare, först som smarbetspartner i b.la. försäljning av ferguson men sedan som ägare. Den sista traktorn Harry Ferguson konstruerade var Ferguson 35 (guldkalven). Den riktiga guldkalven fanns från hösten 56 till hösten 57, sedan blev fe 35 röd och grå för att sedan ca 60 bli trecylindrig. När man väl får igång de fyrcylindriga dieslarna så går de som en dröm. Det är bara lite svårare att starta.
Senast redigerad av Olsson 00:15:39, 03-02-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

Holger

#14 » 09:35:46, 02-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Samma killa som kör på omslaget? ;-)

MF358.jpg saknas förresten.
Kan du ladda upp den igen?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Roger Thyni

#15 » 01:06:31, 09-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er tracktor inntreserade vänner. Som sagt så har jag en 35 : 1959 halvbandare med en 4 cylindrig motor som var svårstartad. Jag fick ha i motorvärmaren minst i två timmar innan jag startade. Jag lämmnade den till en gubbe som ville prova göra en liten justering på motorn men jag sa att det är ju bara att helrenovera hela motorn, Han sa att det kostar ju en hel del att köpa reservdelar så han ville prova en liten justering så jag lämmnade hem tracktorn till honnom och sa att jag har inte någon brottom med den så du får ha den hur länge som helst och leta felen. han ringde till mig efter två veckor och sa att den är som i ny skick efter en lite justering som han trodde från början. Jag troddee han skojade med mig men när jag komm hem till han och provstartade tracktor så var det som en ny motor!!!!!!!. Han sa att han har ställt in ventillerna och justerat spridar spetsarna plus att han har lagat glödningen med att byta ut glödstiften och ett glödrelä och sen var det bara att tuta och köra. Jag tyckte att det verkade helt otroligt och det kostade ju ingen ting bara några hundralappar så det var ju som en lotterivinst. Tur att det finns hjälpsamma mekaniker som ställer upp och hjälper mig att skruva men jag har sagt att om dom behöver hjälp så är det bara att ringa till mig så ska jag stå till förfogande om det är så mitt i natten så ska jag hjälpa mina riktiga koppisar .Så jag får betala tillbaka min skulld till mina riktiga kommpisar. Jag har ju varit lyhör och hört vad andra har att säga till om se så får man göra en kompromiss om vad man ska göra för en innvestering på ett hel renovering som kanske inte löser det stora problemet. Jag är väldigt tacksam till mina kompisar som verkligen ställer upp och ställer olika diagnoser över olka fel som kan uppsta över så gammla maskiner. Tyvär så kan jag inte ge ut min mekaniker för han börjar att bli för gammal och orkar bara min 35: och då är han helt slut så inga fler tracktorer för han men han skulle villja men det är ju ålder så sätter stop för att skruva i tracktorer. Till Hans Spegel hjälper han ochså men det är den tracktorer som han har hälsa att orka med om .
Vi kan ju inta tvinga våra få gammla mekaniker att skruva i 24 timmar i dynget om för det är ju ohållbart om familjerna att dom måsta ge allt om det ska bli en guld medalj. Nu har ni fått lite råd om min 35: 1959 som har börjat att starta i10 minusgrader hela veckan. Hoppas att det fungerar med en motoblock som är limmade fast i motobloblocker.
Nu har det börjar att ringa flera att ringa för att köpa min Kabe 780 2008.
Den kvinna är ju en toppen kvinna så det är ju bara att köra och se om kunderna har hela tiden att riva .Jag personlig att det inte kommer att bli hala så stort stort efter att det var ju en olksammanhängande jobbförfunksomsom är realistigt och tör säga att tyvär så är det en liten rullstorlek och vi på billerud måste att föra protokoll så att det inte i fotsätt . Komm att fika tårta och kakor och några bullar innan ni far till.
Jag är ju bara medlem i konual facet , God natt och sov gott
Roger Thyni
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:07, 15-11-2006
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mpersson76 och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se