Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 110-90, motor orkar inte varva och batterilampa tänds efter kort körning

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hågabonden (trådstartaren)

#1 » 23:11:51, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och god fortsättning på er alla!

Julhelgen bjöd på en lugn tid med familj men traktorstrul på gården.
Tar tacksamt emot alla idéer på felsökning och tips ni kan komma med på hur jag ska kunna åtgärda detta.
Försöker kort beskriva nedan vad det handlar om.

1) Fiat 110-90, motor orkar inte varva och batterilampa tänds efter kort körning.
2) Bor i: Uppsala
3) Maskin: Traktor 110-90
4) Årsmodell: 1989
5) Timmar: ??
6) Hur länge har du ägt maskinen: 3 år
7) Din kunskapsnivå: Very basic!
8) Verksamhetsområde: Jordbruk
9) När uppträdde problemet? Kryssa för:
- felet är nytt men har ingen aning om historik

10) Beskriv problemet:
Efter ca 2min körning vid nystart med nyladdat batteri (knappt 3 år) börjar motor inte orka gasa upp i varv. Trots fot på gaspedal orkar den inte mer än att snurra på tomgång och batterilampan tänds på inst. panelen.. Efter någon minuts tomgång vaknar den igen och kan plötsligt gasa upp i 1500-2000 varv innan den åter igen säckar ihop. Motorn går enkelt att starta igång efteråt men inget händer när man gasar. Detta har upprepats 4-5 gånger med samma resultat.
Var börjar jag felsöka?

11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:
Jag mätte volt på batteriet innan, vid och efter start. Inga konstigheter. När motorn började säcka ihop och inte orka gasa upp i varv stod voltmätaren på mellan 12.3-12.5volt. Alltså drar jag slutsats att batteriet är ok. Utan att hoppa till några slutsatser redan nu undrar jag, hur fortsätter jag min felsökning (om jag nu kan göra den själv?)
Ha gärna i åtanke att min kunskap om maskiner är ganska basic så ni får gärna förklara lite mer när ni svarar, t.ex. var saker kan sitta och hur och var jag skulle kunna mäta.

12) Vad har du annat åtgärdat på maskinen i samband med (eller tidigare till) att felet uppstod:
Laddat batteriet

Tack på förhand och God fortsättning!
Vilhelm i Håga

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
hågabonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:17, 18-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 110-90



Janson1

#2 » 23:20:39, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, om du har minusgrader där du bor kanske det är en ispropp i tank, filter eller på vägen. En bild så kan jag eller nån annan peka på vad man handpumpar och kollar att det kommer fram soppa. Det här med ladd problemen, vänta med åtgärd tills motorn går riktigt. Det kanske inte är nåt fel där.
//Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hågabonden (trådstartaren)

#3 » 11:25:38, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jens!

Stort tack för ditt raska svar!

Ispropp säger du. Ok!
Har försökt följa slangar från bränsletank och in i motorrummet. Hoppas jag fångat någonting på bilden som är användbart i sökandet? Annars tar jag gärna emot tips på var jag ska leta.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
hågabonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:17, 18-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 110-90

ballder

#4 » 11:42:31, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den står ute i kulden så kan du prøve og varme opp alle steder på diesel tilførselen der denne ligger forlagt med vannlås.
Det er for og finne ut om det kan være vann som fryser.
Litt varme på filter skader heller ikke, og du kan med fordel varme opp dieseltanken dersom den står greit til for og gjøre det. Varm isåfall opp fra undersiden med f.eks en arbeidslampe.
Går den i gang og drar godt etter dette så må du bli kvitt vann!!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

jossejonsson

#5 » 12:17:21, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej lläste din insänare....det verkar vara nån ispropp...han får inte bränsle som han ska..täppt nån stans......................
jossejonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:29:46, 17-11-2014
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 6610 hej...nån som vet varför fyrhjulsdriften inte släpper....har bytt magnetventil och hydralpump men den är i förjämnan................ventilen öppnar o stänger men ingen skillnad.....mvh jossejonsson

LeifAndersson

#6 » 12:23:06, 29-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att byta bränslefilter, får du då fram bränsle normalt vid luftningen så ska problemet vara löst med det.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hågabonden (trådstartaren)

#7 » 00:02:31, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för att ni svarat.

Jag försökte med värmefläkt och motorvärmare några timmar men problemet kvarstod. Vid start såg jag att det fanns bubblor i en av slangarna på bilden nedan som går från pumpen till den svarta runda behållaren överst i bild som jag gissar är bränslebehållare?? En annan slang går från den behållaren och bort mot tanken och en tredje, i botten, ser man går in i motorblocket.

Bild

Tyder det på att jag har problem med luft i bränslesystemet eller kan man dra övriga slutsatser?

Om det är luftning som behövs, har någon erfarenhet av vilka skruvar på pumpen man lossar? Jag ska försöka ta en bättre bild och bifoga imorn så ni kan peka ut var de sitter.

Tack och god natt!
Användarvisningsbild
hågabonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:17, 18-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 110-90

Janson1

#8 » 14:01:39, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag tror den pumpen har återcirkulation till tanken och måste ha det. Så själva pumpen luftar ur sig själv om det nu inte är hål på sugsidan nånstans, då kommer det in ny luft hela tiden...
Den måste ha ganska bra flöde hela tiden så som Leif skriver, Byt bränslefilter, om tanken sitter lite högre så skall du ha självtryck till och förbi filterna. Pröva detta också om möjligt, ev blåsa lite i tanken för att få lite övertryck. Det bör komma 1 liter/minut i bränsle för att säkerställa pumpfunktionen.
Bränslebehållaren är till för kallstarten via insugsröret och rymmer bara nån dl för om det blir läckage så skall inte all diesel hamna i motorn, utan bara denna dl. Burken fylls på sedan när motorn är igång.
//Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#9 » 14:09:45, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar den för att sedan tappa varvtal och ork så är det inte luftning som behövs, utan då vill den ha bränsle. Finns det någon lokal traktorverkstad som kan komma ut och titta på maskinen. Har en känsla av att det där är inget du fixar själv även om det är en bagatell som strular. Grejen är att man måste gå på rätt felkälla redan från början, rotar man bara planlöst så blir det bara värre ju längre man håller på.
Vad du kan göra själv är att kontrollera luftfiltret så det inte är fullt av snö. Sedan blir det till att kontrollera och byta bränslefilter, men det tycker jag du ska ta hjälp med så inget förvärras av reparationsförsöken. Men får du ut en reparatör, var då med och kolla hur man byter filter så fixar du det själv nästa gång!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#10 » 15:33:48, 30-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mkt diesel är det i tanken?

Det kan hjälpa o slå på en extra 50l om nån förpump ev är sliten
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se