Om man tillåter sig att spekulera fritt kan man komma på ett flertal anledningar till detta:
När en motor startat och gått en stund blir allting lite varmare, även startmotorn. Koefficienten, hur materialet förändras i den högre temperaturen, kan spela en viss roll. Kan kanske gå från lite fältning till ingen fältning i startmotorn på bara några graders skillnad i motortemperaturen.
Varför du uppfattar att startmotorn fungerar bättre om motorn endast gått i en minut kan förklaras med att det ligger "färsk förbränning" i cylindrarna som hjälper till. Koefficienten vidgar även cylindrarna så att kolvarna löper lättare, till och med vid så snabba gångtider som en halvminut.
Är batteriet OK, förresten? Har du provat med att sätta extra
batteri med startkablar för att utesluta batterifel?
Om du utesluter elen och startmotorn så får du titta på andra alternativ vilket i detta fallet är motorn.
Är det kallt ute och du har för tjock
olja?
Har du provat med
motorvärmare? Hur funkade det?
Är motorn i OK skick? Läcker väl inte i något vatten i någon cylinder när den står?
Min poäng, som gammal reparatör är att man måste felsöka i tur och ordning för att utesluta saker efter hand. Människan vinner alltid över maskinen (det är knappt men än så länge är det så)