Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Känslan att man välter

43 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

frenchie (trådstartaren)

#1 » 17:30:09, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Jag har blivit lite kär i BM baklastare, skulle egentligen vilja köpa en 641/640 eller i "värsta fall" en 621/620/218. Men så till ämnet;

Vår gårdsplan ör långt från rak, en berghäll med en å annan nivåkant. Jag har alltid haft en mycket stor respekt för risken att välta. Hade ett tag en T24 -53'a och har kört en del med grannens mindre Kina-traktor, bägge ganska låga maskiner. Varje gång jag körde snett över en kant fick jag den där otäcka känslan av att vara nära å välta.

Jag har givetvis vett nog att planera körningen och alltid gå över dessa kanter i längsled. Men en baklastare är ju dels lite längre/större. Dels sitter man ju tokhögt, känslan att välta kommer vara ännu värre gränsande till befogad rädsla. Med andra ord, hur mycket kan en tex 621'a luta i sidled innan det är fara på färde? För enkelhetens skull utan last i skopan...
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel



Towil

#2 » 18:11:28, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man var nybörjarge på att köra skogsmaskin och man tyckte att det lutade s**an i hytten var bästa sättet att lära sig att stanna och gå ut och titta. Oftast tror man det lutar mycket mer än det gör.
Senast redigerad av Towil 18:13:36, 26-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Antevante

#3 » 18:28:48, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret är enkelt: De klarar sjukt mycket mer än vad man tror. Jag minns när man va liten och började köra, då var jag alltid sjukt orolig när det lutade. Men precis som Towil säger så pröva och gå sedan ut och titta. Har själv en slänt hemma som jag snöröjer, minns att jag va livrädd när man körde längsmed den med 620in. Men 641 som vi har nu så bryr man sig inte ens..
Har kört många märkliga fordon men upplever inte baklastaren som speciellt vinglig.

Rent krasst så borde väl det stå i instruktionsboken hur mycket den tål att luta?
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

MN

#4 » 21:12:59, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anser nog att en T24 är mer stjälpkänslig än en baklastare så länge man bär lasten lågt. Vill minnas att gamla Valmet 365 (?) klarade sidolut på 45 grader. inget jag skulle vilja pröva dock...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Matte.Hartman

#5 » 22:51:52, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är nog ett ganska vanligt problem för nybörjare, inklusive mig, då man alltid upplever det värre än det är :)

Ett ganska enkelt sätt om man inte är van och vill vara säker är att stå bakom traktorn, ta ut en punkt i mittten på traktorn i linje med överkanten på de tyngsta delarna (typ, lite ovanför växellåda och motor) och ut till ytterkanten på däcket. Där har du en någorlunda säker vinkel innan den tippar.

Bild

Vill du sedan omsätta detta till praktik när du kör, kan då köpa en
inklinometer och sätta fast i framrutan och markera vinkeln du fick fram tidigare. Tänk bara på att det är väldigt dynamiska förutsättningar med detta, såsom hastighet, grop på nedre sidan av traktorn eller en knöl på övre, punktering vid ett ytterst olämpligt tillfälle mm. mm.

Har själv funderingar på att köpa en sådan tingest, för om man kör över en liten knöl med traktorn och det lutar lite, är det nästan gränsfall att det kommer en matsked löst ;)

Här hittade jag bilden och lite basic grejer om tyngdpunkt på traktorer. Tractor Stability
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

P Andersson

#6 » 23:46:51, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lagt min Valmet på (båda)sidorna i skogen dock ska sägas att jag har en takmonterad kran som med stativ då vägde ca 800kg.
Och vid båda vältningarna var det med hjälp av dynamisk viktförskjutning när skördaraggregatet(300kg) pendlade iväg när jag backade ner i en grop med ena hjulet när de andra skulle upp på en sten.

Risken att välta vid körning är liten, du upplever att du är nära att välta långt innan du är i närheten.
Upplevelsen att välta är att det går i slow motion innan man ligger där på sidan o undrar om jag stängde av motorn snabbt nog(ena gången la sig verktygslådan på gasen) :???:
Fan va tung dörren är att lyfta upp oxå :uupps: när man ligger där samt att man inte kan göra så mycket när man ser att motoroljan rinner ut ur vevhusventilationen :sad:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Erik R

#7 » 00:40:30, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
En jämförelse kan vara att en BM 868 med fullt lass sägs klara upp emot 30 graders lutning stillastående.

Innan man uppnår denna enorma lutning så har man nog nästan ramlat ur stolen.

Med min Ford 5600 med frontlastare har jag bara varit nära en gång.
Jag hade en för den maskinen stor sten i skopan i höjd över huven. Dåligt pumpade däck och backade ner och vände 180 grader i en backe.

Då fick jag tyngdpunkten mitt över ena bakdäcket, stod och vägde, sänkte skopan och var räddad.

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56
 
Födelsedag

Robban_C

#8 » 01:50:18, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta av våra maskiner har ju ena axeln pendlande, man får ju tänka på vad som händer när man "stödjer" på denna axeln. Ex vis om man med en bonnatraktor är på väg nedför en backe och sen vänder 180 gr och ska uppåt, efter c:a en tredjedel av svängen har man som störst belastning på det nedre framhjulet, tror man. Egentligen har man ingen större belastning på det hjulet eftersom den axeln är pendlande. Alltså är man "lättstjälpt" just där.
MEn som så många redan sagt, de flesta maskiner har mycket långt kvar till stjälpning redan när självbevarelsedriften sagt sitt.

Och en Volvo 740 (bör det ha varit?) klarar rasvinkeln för grusfyllning utan att lägga sig på sidan, trots att det var gott och väl fylld med yrsliga fyllnyllen och alltså borde ha haft en såväl hög som "rörlig" tyngdpunkt. Fråga mig inte hur jag vet allt detta. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjørn

#9 » 18:47:08, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:De flesta av våra maskiner har ju ena axeln pendlande, man får ju tänka på vad som händer när man "stödjer" på denna axeln. Ex vis om man med en bonnatraktor är på väg nedför en backe och sen vänder 180 gr och ska uppåt, efter c:a en tredjedel av svängen har man som störst belastning på det nedre framhjulet, tror man. Egentligen har man ingen större belastning på det hjulet eftersom den axeln är pendlande. Alltså är man "lättstjälpt" just där.



Her har du løsningen på den problematikken hvis forholdene er ekstreme. :)

Bild

Har man dessuten kjørt en del valtra/valmet med laster uten belastning bak, så har man fått erfare att framakslen pendler :)
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

frenchie (trådstartaren)

#10 » 20:07:53, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matte.Hartman skrev:Här hittade jag bilden och lite basic grejer om tyngdpunkt på traktorer. Tractor Stability


Stod en hel del matnyttigt överhuvudtaget på deras sidor; HOSTA - National Safe Tractor and Machinery Operation. (Tydligen ligger samtliga dokument i dubbletter, original med snygg blå ram till vänster, lite fulare med grå ram för förberedda för masstryck till höger.)

När, ni har nog rätt, man tycker det är läskigt när det lutar, man sitter ju högre i så gott som vilken traktor som helt jmf. med en personbil. Själv har jag kört militärens Tgb 11 i maximal lutning både upp och ner. Enligt instruktion med lätt motorbroms när det gick nedåt. Man riktigt kände hur den dansade enbart på framhjulen. Det var så brant att man inte kunde se himlen, bara backen och marken nedanför.
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

senmathal

#11 » 22:04:10, 28-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frenchie som Citroenägare är du väl van med att det kränger och lutar hela tiden, he he :)
/mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

frenchie (trådstartaren)

#12 » 11:30:55, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Frenchie som Citroenägare är du väl van med att det kränger och lutar hela tiden, he he :)
/mats


Lite OT men jag kör ju mest stenhård tysk numera. Traktorn är ju också tysk så det rimmar ju väl :grin:

Men det ska bli kul att köra 2CV. Nångång. När jag blir klar...
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

frenchie (trådstartaren)

#13 » 11:35:50, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

frenchie skrev:Jag har blivit lite kär i BM baklastare, skulle egentligen vilja köpa en 641/640 eller i "värsta fall" en 621/620/218.


Nu vart det en Deutz D-5006 -74'a istället men tack för alla svar! Ni har nog rätt, man kan ju gå ur å kolla. Funderar på att köra traktorn till de ställen jag ofta passerar, försiktigt ställa mig på ett "värsta ställe" och sedan klättra ut och titta. Man vänjer sig väl antar jag. Men det är ju helt rätt att ha respekt för vältrisken, många gör ju dumma saker av rent slarv/okunskap. Tänkte inte låta mina tre barn växa upp med en pappa i rullstol (eller 6 fot under för den delen). Bortsett från att det skulle vara rätt trist för egen del.
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

olle67

#14 » 14:49:37, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tävla lite i jeep-trail ett tag,sen va de visst lite monsterace med,men kört i skogen börja ja med som 12 åring,fick en volvo valp av en bonde....sen har ja stolt lyckats få en kompis att spy när ja körde ner för ett berg med min tgb-40 6x6..han kommer aldrig mer åka med sa han...hehe....tycker själv de kul å testa gränserna för va fordon klarar.....och,ja.ja har vält många ggr.......... :mrgreen:
olle67
 

senmathal

#15 » 19:05:19, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har helt nyligt köpt en BM 430 och jag blir skitskraj för minsta lutning. Jag skulle ha behövt hämta lite ved på ett ställe innan snön kom men jag vågade aldrig köra dig pga lutningen. En van traktorförare skulle säkert ha kört dit utan att tveka. Men det som skrämmer mest är att råka köra över en sten eller stubbe med fel hjul när det redan lutar nog mycket innan.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se