Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja Snabbväxel BM 650

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mcr (trådstartaren)

#1 » 13:55:07, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ska bytta olja till snabbväxeln på min BM 650 som gått 5100h och undrar vilken olja jag ska använda.

Manualen säger HTF olja men även att universal 10W-30 kan användas. Skulle väl helst vilja ha HTF olja men hittar den inte någonstans. Troligen så är oljan aldrig bytt eller iallafall aldrig filtret vilket är bm grönt.

Vad har ni andra använt för olja vid byten?
mcr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:54, 05-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650



ErikPetersson

#2 » 14:05:03, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag använder på inrådan från en mek på Lanmännen Argol`s Turbo Kombi i snbbväxeln på min 650 och det verkar funka bra. ca 11 liter går det vid byte har jag för mig. Filtret på min sitter under v. dörr.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Matte.Hartman

#3 » 16:25:49, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo Kombi Är en HTF olja och billig dessutom :) (Hydraulic Transmission Fluid)

Annars har Statoil en egen: TransWay WB men Agrols funkar klockrent på en äldre maskin.
Kör den även i motorn på min 430 men där har den en tendens att bli ganska blaskig efter lite tung körning.

Edit: Såg just att Agrol´s TK inte ens var halva priset av Statoils ;)
Senast redigerad av Matte.Hartman 16:35:35, 29-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

mcr (trådstartaren)

#4 » 23:07:34, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De oljor ni har rekomendetat är enligt mitt tycke universaloljor. Då borde jag kunna använda mig av samma olja som jag har till hydraliken och motorn i övrigt. Jag använder http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... LinkID/723? Super Universal Tractor Oil Extra 10W-30. Jag har redan 40 liter hemma så vad tror ni?
mcr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:54, 05-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T650

Matte.Hartman

#5 » 08:48:10, 30-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Super Universal Tractor Extra 10W-30 är designad för hydraul- och transmissionssystem med/ utan våta bromsar


Det säger ju sig själv, bara tuta och köra. :) Fast ska du köpa ny olja är nog Agrol´s TK att rekommendera, 20kr/L :)

Edit: Som tidigare nämnt blir nog de flesta universaloljor blaskiga i motorn efter lite tung körning, så om motorn är sliten kan det nog bli dåligt oljetryck efter ett tag. Fast det funkar och om inte annat så går det ju bara runt 8 liter i motorn, så där kanske man kan unna sig att "lyxa" till det lite med en renodlad motorolja :)
Senast redigerad av Matte.Hartman 08:54:07, 30-11-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Hjulspinn

#6 » 07:10:06, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter en annan fråga i denna tråden, för jag har inte fått svaret bekräftat någonstans, nämligen:

En UTTO-olja 10W-30 GL-4 torde väl vara som klippt och skuren för snabbväxellådan också eftersom den är gjord för transmissioner och hydraulsystem, våta bromsar m.m.? Exempelvis Shell S4 TXM 10W-30 http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_GT ... n)_TDS.pdf
Eller Agrol Hybran Classic som är tillgänglig i Sverige.

Dessa oljor är väl dock lite dyrare än en motsvarande STOU olja.

Kan man säga att en UTTO olja är det samma som HTF olja?
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

LeifAndersson

#7 » 07:42:59, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är inte som klippt och skuren, men den går att använda. Som klippt och skuren är en specialolja för ändamålet, och en sådan är inte en universalolja utan det är en alltid kompromiss till alla tillämpningar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hjulspinn

#8 » 20:20:17, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej Leif, en UTTO olja är en fungerande kompromiss :thumme:

Studerarar man smörjshemat i manualen till både BM 650 och 700 så verkar det ju som att även Vanlig 10W-30 motorolja även är gångbar, samma symbol för snabbväxeloljan som för motorn.

Medan det på ett annat ställe i handboken står att UNIVERSAL olja 10W-30 kan användas för trac-trolen :klia: lite förvirrande.

Är faktiskt en renodlad 10W30 motorolja lämplig i snabbväxelhuset också trots att den oljan inte innehåller tillsatser för lamellkoppling i oljebad?

Lyckas tyvärr inte kopiera in bilder ur handboken för förtydligandets skull på den datorn där jag befinner mig nu men jag tycker manualernas budskap känns lite tvåpipiga...
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

Hjulspinn

#9 » 20:46:21, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Trixade lite i paint och lyckades ladda upp några screenshottar från 650:ans smörjshema
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

Martin.Eriksson

#10 » 21:04:36, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde en rak 10W olja i snabbväxeln på 2654, borde va lika på 650.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson

#11 » 22:11:02, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rak 10 motorolja är den vanligaste rekommenderade oljan i många hydraultransmissioner. Rekommenderas före oljor med GL4 tillsatser.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Realmode

#12 » 23:10:33, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten följdfråga där :-) gl4 tillsatser är det samma som "enkel hypoid" ?
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

Hjulspinn

#13 » 06:49:15, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, GL-4 är till för måttligt belastade hypoidväxlar, med mindre EP tillsatsämnen än en GL-5 olja som är till för hårt belastade hypoidväxlar.

De flesta universaltraktoroljor av typerna STOU (för motor transmission,hydraulik) och UTTO (transmission och hydraulik) verkar ha GL-4 klassificering.

Okej, tack ska ni alla ha för svaren, känner mig betydligt klokare nu :smile: Då känns det tryggt att köra snabbväxeln på samma 10W-30 olja som är i motorn :driver:
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

Hjulspinn

#14 » 07:42:38, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade faktiskt tidigare i veckan med första ägaren till den BM 700 som nu är i min ägo. På 1982, då han köpte traktorn ny i Vasa bjöds han på en resa till Volvo BM fabriken i Eskilstuna. Där framhöll fabrikens representanter att till dessa traktorer behöver man enbart en oljetyp som går till alla ställen.

Kan man tolka detta påstående som att man kan köra Motor, snabbväxel, transmission samt hydraulik på motorolja ex. 10W-30? Växellådan ska ju ha olja av typen GL-1 vilket jag har förstått är ganska lik vanlig mororolja. I hydrauliken torde den ju även vara helt användbarbar. Med tanke på att det rör sig om stora oljevolymer i dessa så vore ju detta i så fall väldigt fördelaktigt för det är ju inte gratis att genomföra oljeservice på dem.

I så fall är det ju egentligen onödigt att alls fundera på "kombioljor" om en motorolja utan GL-tillsatser kan användas som universalolja och gör jobbet lika bra på dessa gammalmodiga konstruktioner

Vad tror ni om detta?
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se