Jag pratade faktiskt tidigare i veckan med första ägaren till den BM 700 som nu är i min ägo. På 1982, då han köpte traktorn ny i Vasa bjöds han på en resa till Volvo BM fabriken i Eskilstuna. Där framhöll fabrikens representanter att till dessa traktorer behöver man enbart en oljetyp som går till alla ställen.
Kan man tolka detta påstående som att man kan köra Motor,
snabbväxel,
transmission samt hydraulik på motorolja ex. 10W-30? Växellådan ska ju ha
olja av typen GL-1 vilket jag har förstått är ganska lik vanlig mororolja. I hydrauliken torde den ju även vara helt användbarbar. Med tanke på att det rör sig om stora oljevolymer i dessa så vore ju detta i så fall väldigt fördelaktigt för det är ju inte gratis att genomföra oljeservice på dem.
I så fall är det ju egentligen onödigt att alls fundera på "kombioljor" om en motorolja utan GL-tillsatser kan användas som universalolja och gör jobbet lika bra på dessa gammalmodiga konstruktioner
Vad tror ni om detta?