Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ford 4000, mera hydraul flöde.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ac tc (trådstartaren)

#1 » 12:08:31, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en 68´ans 4000 med inbyggd hydraul pump i vxl lådan och skulle vilja få lite mer fart på lastaren ( trima 800, en liten rackare )
Pumpen i vxl verkar ok så det lär väl inte finnas nån vinst där inte om inte en nyare och större pump passar.
- nån som vet?
Det finns även ett uttag på motorn för att montera en hydraulpump som drivs av bakkant på kamaxeln.
Pumpen är inte speciellt dyr och det skulle kunna bli ett snyggt montage.
- sitter kuggdrevet på alla motorer, om inte hur får man dit det? ( klyva traktorn, kommer inte på fråga isf då kopplingen är bra...)
- hur matas pumpen med olja från bakaxeln, att det går ett rör det vet jag men vart på bakaxeln ansluter det?
Är inte intresserad av nån extra pump på kraftuttaget. ( det låter inge bra när man belastar det )
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Ingoberra

#2 » 13:08:29, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar man inte ha en egen tank till frontpumpen?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

pluton

#3 » 13:13:02, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Brukar man inte ha en egen tank till frontpumpen?

Jo, rent generellt ska väl inte två pumpar dela på samma tank.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

gaffa

#4 » 14:15:56, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två pumpar är standard på väldigt många Fordar från 70 och 80 talet och de har ingen extra tank, oljan finns i transmissionen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

johnneballe

#5 » 20:05:33, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lastaren går sakta, kan det bero på dålig olja och att sugsilen är täppt? Så var det på min underverk med ren sil och ny olja. Hydraultrycket kan ochså ändras 175 bar ska det vara. Den kamaxeldrivna hydraulpumpen du nämner satt på ALLA Fordar som extra alltså, Ford 2000-9700 helt fantastiskt. Jag har ingen aning om vart på bakaxeln dom tog oljan men det är samma olja. Men monterar du en sån pump med hydraulfilter då har du nog löst det mesta!
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

Michael Meier

#6 » 21:56:03, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pump och filterhållare är sammanbyggda till en enhet, drevet sitter på plats, det behövs förmodligen längre skruvar (enkelt att kolla innan) un c gänga 5/16 eller 3/8, planpackning behövs,
frågan är var man hämtar oljan, jag vet inte, någon som har en tidig ur tusenserien som kan kolla om det finns urtag eller dylikt under oljenivån ?

sedan ska tryckoljan kopplas ihop med leveransen från pumpen i bakaxeln, samkörning, finns dedikerade plattor som man sätter på bakaxeln framför stolen där du idag förmodligen har väljarventilen ext/int.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc (trådstartaren)

#7 » 00:54:05, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande svar.. ska riva av täcklocket å kolla efter drevet..
nån som har en aning om vart man tar ut oljan från transmissionen?
Original pumpen ger både ok flöde o tryck, det är inte bättre...
Att koppla ihop det är inte så svårt. trnsmissions pump- backventil- t stycke till motorpumpen- in i lastar reglaget.
Då funkar även trepunkten hela tiden om man vill..men lastarens fart sjunker.
Passar alla ford "motor" pumpar och är det nån skillnad på flöde?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier

#8 » 14:09:13, 05-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc (trådstartaren)

#9 » 11:53:26, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanon micke!, den verkar hämta oljan under locket för den ordinarie hydraul pumpen.
- ska kolla hur min vxl låda ser ut där.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier

#10 » 12:04:25, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugsidan är stor invändig diameter, nöj dei knappt med 1"

bajonettskruven är typ 40-50 mm i skallen om ja minns rätt, du kanske måste borra :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc (trådstartaren)

#11 » 17:56:31, 18-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns då inget vettigt att sätta in sugsida på under/i min befintliga pump.
Håller just nu på att fundera på en smutt oljebehållare längs tornen för lastaren. Den hamnar högre än pumpen så sugsidan kommer att funka fint.
Den blir dock liten, räcker till alla rörelser på lastaren men knappt mer, nu kommer dock bägge pumpar att mata lastaren så tanken är att bägge returer går in i den lilla tanken som stumfylls av returolja som sedan flödar över tillbaka till bakaxeln. Dom få gånger traktorn inte används för skottning får man helt enkelt komma ihåg att cirkulöera olja från vxl pumpen till tanken lite då och då. Annars så blir det nog varmt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier

#12 » 10:10:12, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte försöka fota höger flank ?, vet att det låter enkelt med separat behållare ... men det skapar nya, andra typer av problem.

en tretusen med kolvpump

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johnneballe

#13 » 19:55:05, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga extratankar för att du har lastare låter i mina ögon konstigt när du nu har 32 liter i traktorn. Det finns en platta på traktorns vänstra sida, skruva bort den och svetsa dit en 3/4tum muff och montera igen så har du sugledning! på min 4000 gjorde jag så eftersom jag hade lastare och en tippvagn med dubbla kolvar så jag monterade en extratank mellan bakhjul och golv. Den lilla skruven mitt i denna platt MÅSTE du skruva tillbaka! den håller röret till kraftuttagskopplingen.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron