Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Veteranplog 2-skärig Kverneland

156 inlägg • Sida 5 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#61 » 20:35:14, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Om du har 30mil till Hörby så har du väl ca 23mil hit gissar jag.Har mitt hemman i Örkelljunga Kommun.
Skumvingar har jag nog inga men förplogar ska här ligga däremot.


Får allt ta mig en funderare på detta....åka är inga problem, men de kostar ju en del! Jag tackar för tipset, tillsvidare iallafall :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



PO

#62 » 20:44:09, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stället är mod 75 o uppåt,ligger i källaren just nu det gör inte plogen :grin: avmonterat mao .

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Göran Ekman

#63 » 21:08:18, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas har en äldre plog 65-74 , sadeln /stället från PO är från 75-83 bör vara en plogkropp 3 . Känns lätt igen på den liksidiga trekantiga lösa bröststycket som sitter längst fram på plogkroppen. Den äldre varianten på plogkropp som Andreas har saknar den slit delen. Dom prylar som PO har passar inte på Andreas plog.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#64 » 21:15:07, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Andreas har en äldre plog 65-74 , sadeln /stället från PO är från 75-83 bör vara en plogkropp 3 . Känns lätt igen på den liksidiga trekantiga lösa bröststycket som sitter längst fram på plogkroppen. Den äldre varianten på plogkropp som Andreas har saknar den slit delen. Dom prylar som PO har passar inte på Andreas plog.
Göran i Björnarbo


Göran du hann precis före.....och visst har du Rätt! Tyvärr! Jaja då slapp vi fundera på det något mer......ja får leta vidare! Göran, vet du om det går att få reda på exakt vilket år plogen är gjort? Står Hydrein MI Nr. 194 på skylten.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Göran Ekman

#65 » 21:37:09, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ända ålders bestämning på Kvernelands plogar som jag kan är det som finns i länken på sidan 3 i din tråd. Tyvärr det närmaste jag kan komma är 65-74.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#66 » 22:29:29, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Den ända ålders bestämning på Kvernelands plogar som jag kan är det som finns i länken på sidan 3 i din tråd. Tyvärr det närmaste jag kan komma är 65-74.
Göran i Björnarbo

Jag har tagit för givet att det är en 14" plog......nu ser jag att det finns 12 och 13" också.....Att ja inte har mätt detta när jag har varit på plats!! Göran, kan du bekräfta om det är 14" eller ej, genom att bara se på bilden?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Göran Ekman

#67 » 08:39:13, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godmorgon att se på en plog vilket arbets bredd den har kan jag inte tyvärr. Mätning på plats är nog det som gäller. Att läsa ut något från typ skylten på en äldre Kvernelands plog vet jag inte hur man gör .
På den här bilden ser man vilka arbetsbredder det fanns delar till.

Bild
Har funderat lite kring ditt problem. Borde gå att laga sadeln . Har svårt att tänka mig att det inte skulle hålla . Du tänker inte köra hastighetsplöjning med ditt ekipage eller?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#68 » 10:32:51, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bilden är väl från Kramp/Grene?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#69 » 11:09:20, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Den bilden är väl från Kramp/Grene?

Bilden är en del förstoring av Kvernelands bild på slitdelar som finns på downloads på ett forum nära oss.
Fick bli så , jag klarar inte att länka till downloads .
Som någon påpekade tidigare i tråden finns det en instruktionsbok att ladda ned .
Verkar som att det går att köpa slitdelar även till de äldre Kvernelands plogarna på Kramp.
En annan detalj som kan vara bra för att Andreas att känna till , när han tänker sig att demontera plogen är att lossa spänningen på fjäder paketet INNAN han börjar demonteringen . Varför jag vet det tänker jag inte berätta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#70 » 18:03:05, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Godmorgon att se på en plog vilket arbets bredd den har kan jag inte tyvärr. Mätning på plats är nog det som gäller. Att läsa ut något från typ skylten på en äldre Kvernelands plog vet jag inte hur man gör .
På den här bilden ser man vilka arbetsbredder det fanns delar till.
Har funderat lite kring ditt problem. Borde gå att laga sadeln . Har svårt att tänka mig att det inte skulle hålla . Du tänker inte köra hastighetsplöjning med ditt ekipage eller?
Göran i Björnarbo


Delar till en 14" är beställda.....får hoppas de passar sen! :)
Ja kommer fortsätta hålla utkik efter en sadel, men Ja....de ska nog gå att laga, och i värsta fall får det ju bli så!
Haha....Jo ja tänkte skruva lite på pumpen på den gröne, och åka till Laholm och dra ett par repor! :cool: ......nejdå! Köra sönder, kan man nog göra ändå :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#71 » 18:12:08, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
gaffa skrev:Den bilden är väl från Kramp/Grene?


En annan detalj som kan vara bra för att Andreas att känna till , när han tänker sig att demontera plogen är att lossa spänningen på fjäder paketet INNAN han börjar demonteringen . Varför jag vet det tänker jag inte berätta.
Göran i Björnarbo


Tack för tips! Är det den stora skruven ute på fästet, mellan fjäder och ås, som ja ska lossa först? Allt ska demonteras Ja, och "penselrenoveras" :thumme:
Någon som vet om det ska vara lite smörja/fett mellan fjäderpaketen? Krävs det Särskilda bultar att att hålla ihop paketen med, eller går det med vanlig 8.8/vagnsbult?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

gaffa

#72 » 21:05:20, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Göran Ekman skrev:Godmorgon att se på en plog vilket arbets bredd den har kan jag inte tyvärr. Mätning på plats är nog det som gäller. Att läsa ut något från typ skylten på en äldre Kvernelands plog vet jag inte hur man gör .
På den här bilden ser man vilka arbetsbredder det fanns delar till.
Har funderat lite kring ditt problem. Borde gå att laga sadeln . Har svårt att tänka mig att det inte skulle hålla . Du tänker inte köra hastighetsplöjning med ditt ekipage eller?
Göran i Björnarbo


Delar till en 14" är beställda.....får hoppas de passar sen! :)
Ja kommer fortsätta hålla utkik efter en sadel, men Ja....de ska nog gå att laga, och i värsta fall får det ju bli så!
Haha....Jo ja tänkte skruva lite på pumpen på den gröne, och åka till Laholm och dra ett par repor! :cool: ......nejdå! Köra sönder, kan man nog göra ändå :)


Du menar att du ska hålla utkik efter en kropp...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

uppland2

#73 » 21:30:48, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Krävs det Särskilda bultar att att hålla ihop paketen med, eller går det med vanlig 8.8/vagnsbult?


Ska det vara tidstypiskt renoverat ska du väl bara ha bult i mitten och sprintar med bricka i de övriga hålen.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#74 » 21:34:35, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kropp har han redan , det som fattas är en sadel som inte är defekt.
Utrycket plogkropp brukar ofta användas för helheten som är skruvad till ett ställ eller en sadel . Ibland kan man hitta en sadel på mat bordet och då är den väl oftast en del av en kropp.
Funderingarna som Andreas har om plogen nu är ju sånt som står i instruktionsboken .
Andreas ladda ned instruktionsboken finns på downloads på forumet.
Det är den stora skruven mellan åsen och fjäderpaketet som du släpper fjäderspänningen med , en jätte viktig detalj spänningen av fjäder paketet ( hur böjt det ska vara) måste vara rätt ,står i boken.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#75 » 22:02:40, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En kropp har han redan , det som fattas är en sadel som inte är defekt.
Utrycket plogkropp brukar ofta användas för helheten som är skruvad till ett ställ eller en sadel . Ibland kan man hitta en sadel på mat bordet och då är den väl oftast en del av en kropp.
Funderingarna som Andreas har om plogen nu är ju sånt som står i instruktionsboken .
Andreas ladda ned instruktionsboken finns på downloads på forumet.
Det är den stora skruven mellan åsen och fjäderpaketet som du släpper fjäderspänningen med , en jätte viktig detalj spänningen av fjäder paketet ( hur böjt det ska vara) måste vara rätt ,står i boken.
Göran i Björnarbo


Har kikat, men jag hittade bara från 83- .....men de ska finnas till min modell också?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ulvön och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se