Jag har nyligen låtit en firma helrenovera min 23C-motor. Byte av kolvar, foder, lager, ventiler mm. Det var ett bra jobb.
Under renoveringen upptäcktes att det var en spricka i min topp och den satt så till att det inte gick att svetsa den. Han lyckades då hitta en topp som hade glödstift vilket jag var glad för eftersom min gamla topp saknade det.
Men nu till problemet. Jag bränner av säkringar och nu även ett glödstift.
Renoveraren ordnade fram en begagnad glödspiral som jag kopplat in i serie med stiften.
Problemet är att när jag använder glödningen så bränner jag av 30A säkringen. Gjorde då en "fulkoppling" och kopplade bort säkringen. Nu funkade glödgningen men spiralen glödde så in i h-vete. Första gången höll jag bara in glödgningen i intervaller så att det inte glödde så starkt. Fick igång motorn.
Andra gången blev jag modigare och höll inne glödgningen hela tiden. Spiralen glödde STARKT och motorn hoppade igång, men nu är ett stift kaputt.
Vet någon om det ska vara något ytterligare motstånd inkopplat för att begränsa strömmen?
Eller kan den gamla glödspiralen vara feldimensionerad för moderna glödstift?