Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ferguson 165 bra eller dåligt?

41 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

korky (trådstartaren)

#16 » 22:37:44, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

perulf skrev:Verkar vara ett Hymas 21 grävaggregat som är lämpligt i storlek till traktorn, bara aggregatet är nog värt ca 30000, så slå till och gör affär. :smile:


ja det verkar som det kommer bli affär :)
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31



Gunnar i Sörby

#17 » 07:18:16, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min MF165 med AD212 har fungerat bra i drygt 20 år nu och bromsar går alltid att fixa.
Servostyrningen kräver en del pyssel på den modellen, men det går att köra utan
Fundera inte för mycket på smådetaljer! Köp den om grävaggregatet fungerar !
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

korky (trådstartaren)

#18 » 11:25:32, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Min MF165 med AD212 har fungerat bra i drygt 20 år nu och bromsar går alltid att fixa.
Servostyrningen kräver en del pyssel på den modellen, men det går att köra utan
Fundera inte för mycket på smådetaljer! Köp den om grävaggregatet fungerar !


Han sa att bromsarna kanske behövde justeras lite för han tyckte det tog lite ojämt men dom fungerade iaf så det är nog en sak jag kommer få fixa. men nu har jag sakt att jag ska köpa den av han så nu är det bara att vänta på att han skottar bort snöhögen som är framför den så ska jag ta hem den :) verkar som att jag kommer få med snöslungan, 3st skopor till den och färdigbockad plåt till den mesta rosten :) sen är även hytten delvis isolerad och jag skulle få med saker till resten också.

sen blir det å gräva till sommarn :)

3 personer gillar det här inlägget.
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

perulf

#19 » 13:04:34, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till affären,kul att snöslungan ingick i köpet. :smile:
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor

korky (trådstartaren)

#20 » 13:06:30, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

perulf skrev:Grattis till affären,kul att snöslungan ingick i köpet. :smile:


tackar :D ja det var bra, inte för att jag tror jag kommer krångla å byta ut grävaggregatet mot slungan. men slungan kanske går å få dit på min t31 istället :D
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

perulf

#21 » 13:28:20, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi vill ha mera bilder när du fått hem traktorn.
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor

korky (trådstartaren)

#22 » 13:58:13, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

perulf skrev:Vi vill ha mera bilder när du fått hem traktorn.



ja det kommer :)
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

Aqualize

#23 » 17:47:55, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna bara inte med att det kommer räcka med lite justering om en säljare säger så, de kanske inte vet bättre om problemet. Kan mycket väl vara mycket trasigt så det måste bytas. Bromarna på min var ju rätt dåliga fick byta allt, delarna var inte så dyra men det ska göras också. Bäst för en att man kan göra det själv för arbetskostnaden på en verkstad kan ju skena iväg på gamla maskiner där det inte bara är att följa en verkstadshandbok.
För mig var en packboxen in mot växellådan dålig så jag hade fått olja på bromsen. Den tog sämst, den andra där bromsdisken spruckit på har jag för mig var den som bromsade bättre. Innan jag öppnade hade jag köpt hem allt för båda sidorna så jobbet skulle bli ordentligt när jag väl hade plockat isär det.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

korky (trådstartaren)

#24 » 07:56:24, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Räkna bara inte med att det kommer räcka med lite justering om en säljare säger så, de kanske inte vet bättre om problemet. Kan mycket väl vara mycket trasigt så det måste bytas. Bromarna på min var ju rätt dåliga fick byta allt, delarna var inte så dyra men det ska göras också. Bäst för en att man kan göra det själv för arbetskostnaden på en verkstad kan ju skena iväg på gamla maskiner där det inte bara är att följa en verkstadshandbok.
För mig var en packboxen in mot växellådan dålig så jag hade fått olja på bromsen. Den tog sämst, den andra där bromsdisken spruckit på har jag för mig var den som bromsade bättre. Innan jag öppnade hade jag köpt hem allt för båda sidorna så jobbet skulle bli ordentligt när jag väl hade plockat isär det.


Nej jag har räknat med att jag kommer få riva iser det och byta men det är nog inget jag måste göra på engång. har jag tur så går det tills sommarn eller nästa sommar :) kör ju bara runt på gården hemma lite då och då. såg ut som att det var ganska mycket jobb att byta ut bromsarna men det borde jag klara av, jag jobbar som bilmek och har nästan allt i vertygsväg men jag har inte skruvat så mycke traktorer förr men man kommer nog på hur det fungerar :)

3 personer gillar det här inlägget.
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

Aqualize

#25 » 09:50:52, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då klarar du det nog väl. Kom ihåg att det är tum-mått på traktorn.
Bl.a. fanns det några 1 1/8" muttrar på eländigt ställe, tror det inte gick att få på en hylsa. Jag hade inte ens 29 mm (närmsta större mm) då så jag använde 30 men drog runt så jag fick svetsa på lite mer material.
På andra sidan satt det så hårt så det behövdes en gasbrännare för att övertala den. Började brinna lite lätt i oljekläggen som fanns i draget då! ;-)

Jag skulle till och köra hem grus. Med 5+ ton obromsat efter så är det en helt annan sak än att bara få stopp på traktorn.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

korky (trådstartaren)

#26 » 17:00:54, 27-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Då klarar du det nog väl. Kom ihåg att det är tum-mått på traktorn.
Bl.a. fanns det några 1 1/8" muttrar på eländigt ställe, tror det inte gick att få på en hylsa. Jag hade inte ens 29 mm (närmsta större mm) då så jag använde 30 men drog runt så jag fick svetsa på lite mer material.
På andra sidan satt det så hårt så det behövdes en gasbrännare för att övertala den. Började brinna lite lätt i oljekläggen som fanns i draget då! ;-)

Jag skulle till och köra hem grus. Med 5+ ton obromsat efter så är det en helt annan sak än att bara få stopp på traktorn.



Kanske får inhandla lite nya tum-verktyg då, för det har jag ju inte jätte mycket :) äger dock en gassvets så det blir väl å montera skärmunstycket i värsta fall haha. ja om man kör så tunga last så kan det ju vara bra om man kan lita på bromsarna helt och hållet. själv kommer jag inte dra något tungt vad jag vet i nuläget men känns gött att ha broms endå
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

korky (trådstartaren)

#27 » 20:46:40, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu har jag äntligen fått hem traktorn :D fuktade lite runt stödbenen bak men var inte så det droppade eller något. bromsar tog istort sett ingenting och tempmätarn stod på rött jämt så givarn e nog kass? annars har jag inte hittat några större fel på den förutom lite plåtjobb och färg. inte hunnit kolla igenom allt riktigt heller då den kom idag :)

4 personer gillar det här inlägget.
korky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:11:10, 24-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo t-31

LeifAndersson

#28 » 21:46:55, 09-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den registrerad, ser ut som en importtraktor. Norge?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Aqualize

#29 » 07:55:38, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Är den registrerad, ser ut som en importtraktor. Norge?

Och för oss vanliga dödliga, hur anar du det på en sådan (grynig) bild? :grin:

Edit: Börjar fundera på om inte hytten är lite annorlunda mot vanliga trefönstersvarianten.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

LeifAndersson

#30 » 08:49:28, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:
LeifAndersson skrev:Är den registrerad, ser ut som en importtraktor. Norge?

Och för oss vanliga dödliga, hur anar du det på en sådan (grynig) bild? :grin:

Edit: Börjar fundera på om inte hytten är lite annorlunda mot vanliga trefönstersvarianten.


Jo det är just det! Något stämmer inte med de hytter som normalt levererades här och även lastaren ser lite "ovanlig"ut.
Och är det en rejäl hytt som inte ser ut som våra brukar den vara Norsk i våra trakter!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: zebban89an och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se