Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Märke från ventil i kolven.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 12:08:06, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns ett svagt märke i kolvtoppen från en avgasventil.
Märket är gammalt för det var sot över märket. ( runt det vänstra märket har jag gjort rent, det var sot där också.)
Ventilen är också sotig och man kan inte se nåt märke på den. Just den ventilen har dessutom en vit beläggning, ser ut som mögel ungefär, som sticker ut lite, så den har inte varit i kolven på länge för då skulle inte den beläggningen kunna vara där.
Vad kan ha orsakat detta? Det var ganska mycket glapp i ventilstyrnigen. Jag ska byta alla ventilstyrningar.
Fjädrarna ska vara 57,9mm men alla är drygt 56 mm. Jag kan inte se nån skada på just den fjädern, och när jag trycker ihop fjädrarna för hand märker jag ingen skillnad.
Kan ventilen ha kärvat nån gång för längesen efter att traktorn har stått still väldigt länge och orsakat ett islag vid första varvet?
Är detta något att bry sig om?


Bild
Bild
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30




Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se