Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Inköp och renovering av John Deere 2140 2WD

96 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tastas

#76 » 07:28:27, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
HenkeBoy skrev:
Andreas A skrev:Vad är anledningen till att du ska vända på drev?

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ägaren före har enligt utsago bytt vevaxeln och vid hopmonteringen så har de antingen vänt övre mellandrevet fel väg eller satt dit ett från en äldre motor. Denna motor ska ha gjutna kuggar för att varvräknaren ska känna av motorvarvet. Ingen traktormeterkabel på dessa...
Mest troligt har de bara vänt drevet fel.
Hoppas på det i allafall...


/Henke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vänt fel? Snedskurna drev går väl aldrig att vända fel....såvida man inte vänder Alla fel? :klia:


Det går utmärkt att vända snedskurna drev. Lutningen på flanken blir densamma om du vänder 180 grader. Att det inte skulle gå är en klassisk tankevurpa.

3 personer gillar det här inlägget.
tastas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:57, 08-01-2010
Ort: Sörmland
Maskintyp: Ej angivet



Jac

#77 » 07:31:15, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

HenkeBoy (trådstartaren)

#78 » 20:01:49, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, då har drevet vänt!
- och visst ser det bättre ut efteråt. Nu har VR-givaren till varvräknaren lättare att läsa av impulser!

Före:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180520/fbe8d3cfd1d99f7febef39b7a49529bf.jpg


Efter:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180520/531c6d19be4e2af269efcd8bccecd31d.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#79 » 06:55:00, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över till hydraulpumpen som läckte vid axeln.
Gick bra att ta isär. Lyckades räkna ihop alla 33 nålrullar i burken på sidan om efteråt. :thummar:

Tätningsringen innanför packboxen hade sett sina bästa dar. Helt slut som kanske kan ses på bild nedan.
Axeln har också skador där den rullar mot nållagren. Blir att byta axel och komplett packningssats.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180522/055b1836aa3b0c45d3cd93d5356d7a77.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180522/f97dafb01c577b90c7dbc6f3c1a5531e.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#80 » 18:05:39, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ihopmontering pågår för fullt.
Men va skumt ventiljusteringen är löst!
Inte som vanligt med låsmutter, utan bara en att vrida på som tydligen ska gå så tungt att den står stilla vid drift.
Glömde naturligtvis ta bild på stötstången och vipparmen.





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#81 » 18:10:58, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Ihopmontering pågår för fullt.
Men va skumt ventiljusteringen är löst!
Inte som vanligt med låsmutter, utan bara en att vrida på som tydligen ska gå så tungt att den står stilla vid drift.
Glömde naturligtvis ta bild på stötstången och vipparmen.

Hittade bild på nätet för er som undrar...

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#82 » 03:37:02, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta jd-motorerna är ju franskbyggda, kanske fransoserna fick designa ventiljusteringen helt själva :snow: Funkar gör det i alla fall, och är enkelt att justera.

Även Cat har ju roliga lösningar ibland, "tappen där spridarspetsen monteras är såpass felgängad att bränslet erbjuds fri passage" eller något liknande stod det i en medföljande beskrivning vid spridarreparation på en gammal 3204:a :grin:

Jag ringde även och frågade efter öppningstrycket på nämnda spridare, jag når bara 30bar.. ..30bar :uupps: då är de täppta.. blev svaret. :lmao: Spetsen består på dessa av ett hål, backventil och en sil som får kycklingnät att framstå som finmaskigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#83 » 22:54:50, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om spridare TD;
Jag köpte ju en 2450 -86:a alldeles nyligen som visade sig läcka in diesel till oljan.

Jag misstänker att minst en av spridarna pissar igenom.
Den ryker vitaktigt vid uppstart och går illa.

Men frågan är om dessa penn-spridare går att renovera, eller om man måste köpa nya?
Hittar inga delar till dem...


(På deutz:en jag hade i grävarn så bytte jag bara spetsar och fick en firma i stan att justera in dem. Men de var ju stora Bosch-spridare)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#84 » 23:14:25, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pennspridare renoveras inte, de är pressade ihop. De kostar å andra sidan bara som en bortlämnad renovering av normala spridare. Provtrycka går bra, och justerbara är dom. Även nållyftet är justerbart och jag har för mig att det ska vara 0,5 varv på justeringen. Spridarna har lite knasig anslutningsgänga, så alla kan inte prova dom.

Kolla glödstiftet om du har inläckage av diesel och dålig gång, sedan matarpumpen och insprutningspumpen. Spridarna läcker sällan såpass att det syns på oljenivån, och gör de det så syns det tydligt vid test.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#85 » 23:59:03, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för bra info som vanligt!

Jag har ju alldeles nyss fått hem traktorn, så nåt värst mycket skruvning har inte hunnits med.
Matarpumpen har jag bytt idag. Men inte hunnit kolla om det var den som var boven.
Den gamla var då tät i in/ut-kopplingarna.

Tycker inte den borde gå illa å ryka om bara matarpumpen läcker in. Men å andra sidan kanske det kan ske med så hög nivå i oljetråget.
Var nog flera liter extra nu när jag tappade ur oljan idag.


Glödstiftet på denna är inte som på 2140:n. Där är det en dieselkopp med volym till ett glödstift med dieselanslutning. Isf hade det mycket väl kunnat orsaka detta, men
På denna ser jag inget dieselrör, bara en större spiral inuti insugsröret.

Bild


Är lite i valet om jag ska kolla spridarna nu när jag ändå har så mycket bortplockat runtom.

Hoppas bara det inte är dieselpumpen. Det känns onödigt dyrt...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#86 » 00:41:34, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, kan man få hitta vilket årtal motorn är tillverkad? Börjar misstänks att den är utbytt. Motornr är 715940, tycker det lät högt för en 86:a.

Kollade på JD:s app, men den hitttade ingen info på detta nr.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#87 » 07:51:37, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen blev lastaren målad också på 2140:n. Ett rejält lyft måste jag säga.
Men nu är traktorn på väg att konkurreras ut av en nyare kompis; En JD 2450 som står bredvid och väntar på att piffas till.
Så är det nån som är intresserad av en uppfräschad 2140 så kan ni ju PM:a mig. Den kommer nog ut på blocket vad det lider.

Bild

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#88 » 15:58:56, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en liten tår i ögonvrån så lämnar strax denna 2140 min gård för att tjäna hos en annan herre, som har lite mer nytta av den.
Här blev 2140:n lite överflödig efter att 2450:n inköptes.

Lycka till i framtiden till nya ägaren!
Här i tråden finns intressant historik värt att bevara.
Kanske ger sig nya ägaren till känna och låter tråden vara levande.

/Henrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

summit1000

#89 » 21:30:12, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Ja de kunde man ju ge sig på...
Inte gick det där locket att få loss från motorn när ramen är kvar inte... :sad: Jädra skit!
Det torde bli lite pilligt att lyckas skrapa rent från gammal packning och byta den med locket kvar.
Men jag ska nog prova och vända drevet som det ser ut på bilden ändå trots att kåpan är lite ivägen, och försöka slippa dela traktorns rambalk. Känns så drygt...

Bild

/Henke
(Edit with PC.)

hej provar att lyfta en gammal fråga..Har lossat kåpan som det är gjort på bilden på henkes traktor men får inte kåpan över dom två pinnbultarna uppe mot vattenpunpen.. någon som har något tips vill helst slippa klyva traktorn.. mvh göran
summit1000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:35, 24-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

HenkeBoy (trådstartaren)

#90 » 08:32:55, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Nu har jag läst din fråga ett antal gånger, men förstår ändå inte riktigt var problemet är.
Har du lossat kåpan likt som jag har gjort har ju kåpan kommit ur pinnbultarna.


Problemet jag hade var att kåpan inte gick att lyfta bort pga att det tog i dreven och mot ramen i nederkant.

Kåpan behöver vara helt loss för att kunna ”bändas” försiktigt över pinnbultarna.
Pinnbultarna vågade jag inte ge mig på att ta bort då de såg väldigt fastrostade ut!


Varför ska kåpan vikas ut? Drevbekymmer?


/Henrik
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hans@imazo.se och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se