Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Inköp och renovering av John Deere 2140 2WD

96 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 15:18:50, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då min BM Victor känns lite väl liten många gånger som arbetshäst i vårt hobbyjordbruk så har tankarna gått i många år mot att skaffa ett komplement. En lite större maskin som man kan lyfta ved-pallar med och som kanske orkar dra en rundbalspress osv.

4WD var väl drömmen, men börsen sa NEJ!

Vips så dök det upp en JD 2140 på Blocket inom inte allt för avlägsen närhet och jag åkte ner och tittade på den eftersom även priset låg inom mina ramar.

Fint väder och en nytvättad maskin. Ser väldigt mycket bättre ut på bild än i verkligheten.
Bild

Bild

Bild


Hem igen och kollar med grannen om han har lust att hämta hem en JD. "John Dyr? Nä nu ska han bli storbonn tro ja!" fick jag direkt till svar. Ska tillägga att han trots allt inte var särskilt svårövertalad att hämta hem en traktor. Några dagar senare var vi på väg ner för att hämta gröningen.

http://www.youtube.com/watch?v=d7a_PADQmLM&feature=youtu.be

Väl hemma så blev det dags för lite maskinsamling och behövligt tvätt och städ av samtliga.

Bild

Bild

Sitsen på Victorn är i jämnhöjd med fotsteget på JD:n
Bild

Lillgrabben överlycklig över att nu är Victorn HANS traktor, nu när pappa köpt "nytt"!
Bild


Ni som vet bättre skulle ju kommentera att detta inte är i nutid utan ett år gamla bilder och film. Det beror på telefonbyte och hårddiskkrasch. Tyvärr är en stor del av renoveringsbilderna utom räddning. Men jag fortsätter med de bilder jag räddat och traktorn är ju fortfarande under renovering. Får väl lägga in bilder löpande nu istället... :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



HenkeBoy (trådstartaren)

#2 » 15:35:50, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänstra sidans balk under hytten mådde inte så bra. Förmodligen ett resultat av att rören till värmepaketet går i hyttramens vänstra sida, och det fanns ingen som helst avrinning/luftning i balk/ram.
Bild

Det är smidigt med egen lyft. Fast Liebherrn lyfte nästan lite för lite för att det skulle gå. Det var också lite spännande eftersom stickan har auto-sjunk (eller kallas det inre läckage i cylinder?)
Bild

Vid sånna här projekt är jag väldigt lyckligt gift med en lackerare!
Bild

Beställning av ny cyklonrenare och lite annat smått och gott från OIE.
Bild

De är förjäkla ful utan hytt!!
Bild

Jag gissar att lyftcylindrarna skulle gå lite fortare om dessa rör inte vore nästintill helt tätböjda!
Ögonen/framlysena är förmodligen bortplockade när de monterade den gigantiska Trima 1610p lastaren. Det är ingen mening att köpa dyra lampor till denna traktor...bättre satsa på nya till hyttaket istället, där de gör någon nytta!
Fick inte loss frontplåten på nåt enkelt sätt. Hade annars lust att montera nytt emblem fram, men det får väl målas upp och man får leva med att det är knäckt.
Bild


Nästan hela elsystemet är utom räddning. Det som går upp i hytten är till hälften uppbrunnet och det är dragit nytt på nytt på nytt utan att ta bort nåt gammalt.
Jag tror jag rev bort flera kilo kabel.
Drar nytt och kontakterar in nya kontakter. Försöker att hålla mig till originala färgerna så långt det är möjligt.
Tack Maskinisten för V-handboken och elschema!!

Frågan är nu bara om man ska hinna få ihop traktorn innan det är dags för slåttanna! Den närmar sig med stormsteg...bara några dagar kvar!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#3 » 15:51:45, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lackering på gång!
Bild

Alla lösa plåtar tog frun till hennes jobb och blästrade och lackerade. Bakskärmade blästrades dock till renoveringsbehov. Stora hål och ena halvan av skärmen helt borta. Blev att ta hem och laga.
Var inne på att göra helt nya, men eftersom kontakter inom plåtarbete numera minskat sedan farsgubben pensionerats så valde jag att laga och lappa istället!


Här är den enda bilden från just efter lackeringen. Nu återstår "bara" en helrenovering av lastaren och lackering av densamma.
Fälgarna kommer givetvis också att lackeras.
Bild
Senast redigerad av HenkeBoy 16:07:22, 21-03-2015, redigerad totalt 1 gång.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#4 » 16:02:27, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi ikapp i nutid...så från och med nu stämmer förhoppningsvis bilderna överens med publiceringsdatum!


Sådärja, nu har jag precis köpt hydraulrör och kopplingar. Bara det blir soligt och fint väder så kanske man kan börja.
Tänkte att det var klokt att göra detta färdigt nu innan våren tinar fram för mycket och allt annat göra växer fram.
Traktorn måste ju vara i dugligt skick igen innan det är dags för virkessågningen, vilken borde bli av inom en månad om vädret fortsätter såhär!

Hydraulrören på lastaren är idag 15x2mm, men jag drar nytt i 12x1,5mm istället. Det blir lite smidigare och förmodligen inte märkbart i lyfthastighet. Det borde bli rejäl förbättring mot hur det nu i allafall med helt avböjda rör!



Förresten, är det någon med JD 2140 som kan fota hur stabiliseringsstagens fästen ska se ut? Mina är omgjorda till värdelöshet i samband med när de monterade lastarfästet misstänker jag!
Jag har stagen, men bra fästen i bakaxeln saknas.
Jag fotade svärgubbens JD1950, men de är förmodligen av lite nyare sort.
Bild
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

mimeck

#5 » 21:32:24, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga:

Varför har en del traktorer cyklonrenaren monterad på ett långt rör mitt i synfältet?

Många traktorer har ju cyklonen direkt på huven eller tom. under huven och det fungerar ju bra vad jag vet iallafall.

Det var en svart och fin cyklonrenare du köpt förresten. Den där traktorn blir nog fin när den är klar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HenkeBoy (trådstartaren)

#6 » 11:38:16, 22-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cyklonrenaren är samma som tidigare, bara frugan som blästrat och lackat upp den på hennes jobb. Det är inte fel med industrilackerare till fru! :thumme:
En ny plastskål blev det dock från OIE.

Man tänker faktiskt inte på att cyklonrenaren är där. Fast man ser mycket väl när det är dags att tömma den.
Jag måste säga att det är en otrolig uppfinning. Den blir ganska fort dammig när man kör på åkern och vänder hö ex.vis.

Jag är mer irriterad på avgasröret som ger blänkande reflexer vid mörker och taklamporna påslagna.

Är det nåt som är i vägen på den här traktorn är det den gigantiska lastarbalken framtill. Snacka om att man inte ser ett dugg av redskapen och när de ska kopplas.

Men, en backkamera har investerats på ebay och ska monteras så snart lastaren är lackerad.
Tyvärr gick det inte att spegelvända tillbaka bilden till normal, utan höger blir på vänster sida osv. Men de går nog bra ändå.
Man är ju van att köra grävaren bakvägen då styrningen blir tvärtom så...

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#7 » 22:07:56, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt!! Idag kom både hydraulrör och en kartong full med kopplingar och en 6/2-ventil.
Nu är det bara hoppas på fint väder så man får stå i solvärmen och byta ut alla hydraulrör på lastar'n mot nytt och koppla in 3:e-funktion.

Bild


Vad som saknas nu är cylindern för redskapslåset. Tänkte att en 25/16mm cylinder borde räcka. Det är ju inga krafter som behövs för att låsa och ju mindre den är desto fortare låser den ju.
SIktar på nåt i stil med denna: http://www.oie.se/Produkt/hyd-cylinder-25-16-200-hal-hal-(550060)?sectionId=1000196868

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#8 » 17:02:25, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag borde fråga här om centrainstrumentet på denna traktor. Allt fungerar utom varvräknaren. Den känns värdefull att ha...

Enligt verkstadshandboken att man ska kunna mäta en spänning från givaren som sitter placerad vid generatorn. Gjorde detta och fick ingen utsignal och beställde därför en ny.
Ingen funktion eller minsta utspänning på den nya heller. Plockade tom. hem oscilloskopet och försökte mig på att kolla, utan framgång.

Den ringa erfarenhet jag har av hallgivare är att det brukar vara 3 eller 4 ledare, men här är det bara en signal och en till jord!


Är det nån maskinist här som har erfarenhet eller tips av detta?
Hur går man vidare i felsökningen?


Bild
Senast redigerad av HenkeBoy 17:12:11, 24-03-2015, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#9 » 17:09:40, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara en spole runt en permanentmagnet (likt vanliga ABS-sensorer) och den lämnar växelström och dess frekvens följer varvtalet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#10 » 17:14:00, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är bara en spole runt en permanentmagnet (likt vanliga ABS-sensorer) och den lämnar växelström och dess frekvens följer varvtalet.

Alltså, då börjar man ju fundera på vad den där givaren ska känna av innanför kåpan... Det kan väl inte va nåt där som fattas?
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#11 » 17:21:43, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det är gjutna hak, eller vårtor på mellandrevet den känner av. Vanligast på andra motorer är att de räknar direkt på kuggarna, men har något minne av att det inte var så på denna. Kika in och se om du ser något i hålet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#12 » 17:23:58, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur man ska vara skapt för att få in ett öga där...men jag ska göra ett nytt försök. Får väl plocka fram tandläkarspegeln...hehe!

Tack så länge!
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#13 » 16:44:38, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låg och läste instruktionsboken till traktorn med min sjuka 3-åriga grabb i morse. Det var mycket uppskattat... miljöskadad unge?

Hursomhelst slog det mig att det vore dags för lite service på traktorn nu till sommarn.

En fråga som kanske dumförklarar en nu då, men måste ställas, är:

Om man ska byta hydrauloljefiltret, tappar man inte ur oljan innan då??

Läser man manualen i ut och ordning så byts filtret var 500:e timma och oljan var 1000:e...därav min fundering!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Guffe

#14 » 20:55:50, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra att byta hydrauloljefiler utan tappa ur oljan. Det kommer en skvätt olja som är i filterhållaren +filtret.

3 personer gillar det här inlägget.
Guffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 25-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 699 MF 3125 JD 2140 BM 400 JD965

HenkeBoy (trådstartaren)

#15 » 09:23:46, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoveringen fortskrider. Snart är alla rör och slangar utbytta på frontlastaren.
Nu uppstod dock några frågetecken iom. det konstanttrycksystem som JD:n har.

Ventilpaketets retur är idag kopplat till filterkoppen, men returen från chockventilen går i en slang hela vägen till påfyllningspluggen i baken!

1. Kan jag istället sätta ett T på slangen från ventilpaketet till returkoppen och koppla chockretur där, eller kan det bli mottryck även där vid nåt tillfälle?

2. Det finns heller inget returuttag i baken vilket jag skulle behöva då jag ska köra traktorklyv och skogsvagn. Samma fråga även här, funkar det att T:a ut till ett fri returuttag bak?

3. Olja som går ner i filterhuset, vilken sida filtret hamnar den. Blir den filtrerad?

4.Kommer sannolikt att behöva köra en Claas 46 rundbalspress i sommar, någon som vet hur den kopplas hydrauliskt, om det behövs fri retur även till den?


På denna bild från hyttrenoveringen syns returen från chockventilen som de dragit till påfyllningspluggen...
Bild


Som synes har jag rätt filterkopp i alla fall.
Bild


Usch va hemskt det ser ut på foto! Det blir nog avfettning och högtryckstvättning till våren!
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se