Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Inköp och renovering av John Deere 2140 2WD

95 inlägg • Sida 5 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HenkeBoy (trådstartaren)

#61 » 19:41:47, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jippie!!
Lyften ihopmonterad och åter på traktorn.

Startade upp traktorn i garaget utan hytt å elsystem med spirorör på ljuddämparen ut genom porten.
Funkade fint!
Lyfter direkt utan tvekan.

Visserligen kanske nån justering av länkagen, men får ju bli efter att hytten är åter.


Nu blir det nog att ge sig på att vända på mellandrevet på motorn så man får igång varvräknaren.
Vore väl idé att ta detta när den ändå är inne i garaget.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



PeterR

#62 » 19:45:08, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! Fixa mellandrevet när ändå hytten är borta och traktorn är skruvbar.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Turbodiesel

#63 » 22:55:32, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hittade inget mer tydligt fel än lite skräp alltså?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#64 » 07:18:16, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä ingenting uppenbart.

Oljan just inuti ventilerna var rätt så svart och tyckte att det var nåt litet skräp i sänkventilen.
Men det var nog inte fel med rengöring i alla fall.

Och så fick jag fixa till att lyftarmarna stannar innan kamnocken tog i huset.


Ser nu när traktorn är renplockad från kåpor att det verkar läcka ur packbox på hydraulpumpen. det har skvätt runt med axeln så kylarn är alldeles kletig.
Torde väl va nån packning inuti som orsakar antar jag, packboxen kan väl inte täta för allt tryck?
Är det nåt man kan renovera själv, eller hur går man till väga?
Senast redigerad av HenkeBoy 22:40:43, 12-05-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#65 » 17:18:15, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan du fixa själv, det är en inre tätning och dränering mellan den & p-boxen. Är pumpjobbet med i din VHB?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#66 » 23:43:17, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det kan du fixa själv, det är en inre tätning och dränering mellan den & p-boxen. Är pumpjobbet med i din VHB?


Låter lovande! Jag blev lite avskräckt tidigare när jag googlade på bilder på hur de såg ut invändigt, med alla kolvar, fjädrar o-ringar å grejjer... ;)

Har nu suttit å plöjt VHB:n nu under Eurovisionsfinalen för att slippa se eländet. Å jo jag tycker det ser ut att vara beskrivet ganska bra i den VHB som jag läser (den som ligger under downloads).
Det är ju ganska lägligt att ge sig på detta nu iom. att jag ska försöka rensa framför motorn iom. att mellandrevet ska vändas.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#67 » 23:49:57, 12-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först lite fler bilder i samband med ihopmontering av lyften.


Ny packning på plats efter idogt skrapande av gamla packningsrester. Underligt vad det fastnat mycket av gamla packningen. Typ som färgrester!
Bild


Många o-ringar å packningar i satsen.
Tur att det följde med nya ”pluggar” till ventilerna oxå, eftersom en fick dras ut med omilt våld!
Bild


Bytte även kolvtätning som var en egen reservdel. Ett måste att ha kolvringskompresor när man gjorde detta. Å tur man hade en sån sen senaste biltema-besöket!
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#68 » 19:51:49, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projekt ”Vända på mellandrev” har påbörjats.
Har grävt mig in mot frontkåpan. Nu återstår inte så mycket förrän jag får börja på lossa lockets skruvar.
Men i helsikke att jag får loss vevaxelbulten/remskivan.

Är den höger- eller vänstergängad? -vore ju dumt om man körde åt fel håll med mutterknacken allt för länge.

Bild

Bild

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#69 » 20:49:36, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst. Det visade sig vara loctite på gängan. Vanlig högergäng för övrigt. Men med mera kräm bakom mutterdragaren så kom den loss ändå.

Nu stöp jag i nästa grej som jag inte räknade med. Vattenpumpen är i vägen för locket för att kunna lyfta bort. Hade hoppats det skulle gå ändå...men tji.
Bara in till datorn och läsa på igen så man ser om vattenpumpen är tät bakåt mot motorn eller om man delar den (typ som på gamla jänkare), så man får läckage där sen... :)
Ska väl ta i motorramen nu nästa steg skulle jag tro. Hade ju hoppats på att kunna ha kvar framhjulen och framramen.


Jaja, läsa på och skruva vidare!!

/Henke

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#70 » 21:28:29, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de kunde man ju ge sig på...
Inte gick det där locket att få loss från motorn när ramen är kvar inte... :sad: Jädra skit!
Det torde bli lite pilligt att lyckas skrapa rent från gammal packning och byta den med locket kvar.
Men jag ska nog prova och vända drevet som det ser ut på bilden ändå trots att kåpan är lite ivägen, och försöka slippa dela traktorns rambalk. Känns så drygt...

Bild

/Henke
(Edit with PC.)
Senast redigerad av HenkeBoy 21:35:38, 17-05-2018, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

PeterR

#71 » 21:32:57, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! Tog det stopp där?
Kanske är läge att byta packboxen framtill samtidigt?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

HenkeBoy (trådstartaren)

#72 » 22:09:08, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Bra jobbat! Tog det stopp där?
Kanske är läge att byta packboxen framtill samtidigt?


Japp kåpan går inte få ut mer än så där tyvärr. Vinklar man upp den så får man lite mer plats för att rengöra för packningsbyte, men inte är det gott om plats för rengöring inte.
Jag som hade sett fram emot att rengöra kåpan med avfettning och högtryck...
...och bytt främre vevaxeltätning...men

Förmodligen har de väl bytt främre tätning när de bytte vevaxel för några år sedan och väldigt få kör-timmar sedan.
Misstänker att det inte är så enkelt att få ut den där tätningen utan att kunna lägga tidhjulskåpan mot något stumt så den inte deformeras. Den är ju bara i aluminium...

Jag tror jag chansar på att det håller tätt!
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Andreas A

#73 » 06:16:09, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är anledningen till att du ska vända på drev?

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

HenkeBoy (trådstartaren)

#74 » 19:19:04, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Vad är anledningen till att du ska vända på drev?

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ägaren före har enligt utsago bytt vevaxeln och vid hopmonteringen så har de antingen vänt övre mellandrevet fel väg eller satt dit ett från en äldre motor. Denna motor ska ha gjutna kuggar för att varvräknaren ska känna av motorvarvet. Ingen traktormeterkabel på dessa...
Mest troligt har de bara vänt drevet fel.
Hoppas på det i allafall...


/Henke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Andreas.karlsson

#75 » 00:38:09, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:
Andreas A skrev:Vad är anledningen till att du ska vända på drev?

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ägaren före har enligt utsago bytt vevaxeln och vid hopmonteringen så har de antingen vänt övre mellandrevet fel väg eller satt dit ett från en äldre motor. Denna motor ska ha gjutna kuggar för att varvräknaren ska känna av motorvarvet. Ingen traktormeterkabel på dessa...
Mest troligt har de bara vänt drevet fel.
Hoppas på det i allafall...


/Henke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vänt fel? Snedskurna drev går väl aldrig att vända fel....såvida man inte vänder Alla fel? :klia:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se