Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min JD 1640 XE

107 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

OL (trådstartaren)

#76 » 23:10:25, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par exempel till på nya lyset! Funkar klockrent bra.

Bild
Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



OL (trådstartaren)

#77 » 11:34:51, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering! Nervositetsmomentet förra sommaren med att tempmätaren vill gå upp har fortsatt. Bubblandet jag hörde då måste varit luft från värmepaketet som ju sitter uppe på taket. Har hört det vid ytterligare något tillfälle. Men är i princip helt säker på att det inte är något problem med avgasläckage till kylsystemet. Eftersom kylpaketet sitter så högt upp, är det inte rimligt att det bubblar upp lite luft?

Hur som, jag har märkt att om jag har värmen på i hytten så stiger aldrig tempmätaren. Övre slangen mellan block och kylare blir varm. Nedre slangen håller sig sval. Kan man tänka sig att termostaten inte öppnar tillräckligt? Det blir bra värme i hytten så att pumpen borde fungera eftersom det pumpas runt dit. Skulle ju vara behagligt nu när det närmar sig höskörd om man slapp köra med värmen påslagen... I helgen har det varit varmt nog ändå.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#78 » 23:13:03, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite översyn och småfix på löpande band. Inför höbärgningen har jag bytt kylarvätska och spolat genom systemet ett par gånger. Bytte både termostat och tempgivare när det ändå var tomt. Det lilla den har gått på tomgång sedan dess tycks tempmätaren hålla sig stadigt på mitten. Som synes är var den gamla tempgivaren rätt belagd med nåt. Och själva kontakten var inte heller så fräsch.

Bild

Har också kopplat in varvräknare på motorn (axeln fram till hydraulpumpen) och pto axeln. Fram funkar det. Bak blir det inget varvtal på displayen. Tror det är lite för dålig kontakt i någon skarv längs vägen, orkar bara inte riva det just nu igen. Får gå på motorvarvet så länge!

Bild

Displayerna hamnar snyggt och prydligt vid gasreglaget!

Bild

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#79 » 12:08:01, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du hydraulfiltret om du inte löst det redan..

http://www.oie.se/Produkt/hydraulfilter ... 1000196864
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

OL (trådstartaren)

#80 » 22:09:16, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Tror någon länkat till det tidigare i tråden. Dock inte inhandlat ännu då jag inte använder returen mer än på vajerkranen, och den har varit stående hela säsongen till fördel för manuell lastning eller med gafflarna på lastmaskinen då allt jag huggit varit på ängskanter.

Efter slåtter på drygt 3 ha och 2 körningar med vändaren kan konstateras att tempmätaren nu visar stabilt. Och att varvräknaren diffar på ca 100 v/min nedåt mot den nya mätaren (som enl specen har en felmarginal på +/- 2-3 v/min. Tror det var ökande diff mot högre varvtal. En undrar vad detta kan komma sig av.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#81 » 20:03:46, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft ett mindre läckage från bakaxeln under vintern. Lite oljesöl på golvet efter längre stillastående. Verkar komma från övre delen, men jag har inte säkert kunnat lokalisera läckan. Är fuktat lite överallt på vägen ner och inte är det lätt att sticka in huvudet för att kolla under hytten. Idag på morgonen kom jag ut till det här.

Bild

Dragarmsinfästningen droppar bra. Körde med snöbladet för nån dryg vecka sedan. Gissar att det var det som ställde till det eftersom stången för infästningen åker fram och tillbaka i sidled och med snedställt snöblad åt vänster blir det rätt bra hävarm som drar ut stången för dragarmsinfästningen. Varför läckaget börjar först drygt två veckor efter snökörningen är mer svårförklarat. Inte använt 3-p-lyften sedan dess och eg inte kört traktorn alls mer än att jag kopplade av snöbladet för nån vecka sedan. Någon som har en idé om hur det kan ha gått till?

Har fått loss allt nu och tappat ur oljan i alla fall. Bussningar eller tätningar har jag inte lyckats få loss ännu. Ett mysterium hur folk har lyckats byta tätningar här utan att tappa ur oljan. Det rann rätt ohämmat, hade inte gått att jobba i det oljeflödet. Det var ändå dags att byta hydraulolja, så det får blir 2 flugor på smällen.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#82 » 13:56:17, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var all hydraulolja urtappad! Ska bara inhandla lite filter och ny olja så blir det snart ihopmonterat igen!

Ny fråga: returfiltret på yttre hydrauliken är specat till max 12 bar arbetstryck. Hydraulsystemet jobbar med 190 bar om jag förstått rätt. Om jag kopplar in det som en rundpumpning i vajerkranen eller en vedklyv eller liknande. Blir det inte väldigt högt tryck för filtret då när man inte använder hydraulfunktionerna på redskapet? Borde väl ligga på och pumpa med fullt tryck då? Nån som vet om 50-serien som hade den här typen av returfilter i original hade något annat typ av filter som tål högre tryck?

Trevlig söndag!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#83 » 15:43:07, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfiltret ser bara på sin höjd transmissionstrycket, vilket är runt 10bar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

OL (trådstartaren)

#84 » 17:07:51, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Tack! Efter nedmontering kvarstår problemet att det verkar omöjligt att hitta ett filter som passar... De som finns länkade till i tråden är fel anslutning. Har mätt och tycks vara 1" inv gänga i filtret. Har letat som en galning och verkar inte finnas en enda näthandlare som har nåt sånt. Tycks vara helt standard med 3/4" och 1 1/4", men inget av detta passar. Nån som vet hur man kan få tag i ett sånt udda filter?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#85 » 17:24:17, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt att CS06 filtret finns med flera olika gängor, men här har du en annan returfiltermodell till JD med 1" gänga : http://www.oie.se/Produkt/hydraulfilter ... NDEERE1750

Dock är det inte 1" Rörgänga(33mm) utan 1"-12UNF (25.4mm)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#86 » 17:26:14, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AL56469 på "john-deerespråk"
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

OL (trådstartaren)

#87 » 19:23:08, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln urtagen. I bussningen som sitter i huset, utstickande på bilden, satt en rätt torr och hård gummipackning. Platt o-ring liksom. Har försökt att få loss bussningen också medelst rör och knack från andra sidan, men det rör sig icke. Tänkte det var lika bra att byta allt när det är demonterat, delarna är så billiga. På jd-servicestället tyckte de att det räckte att sätta i en ny packning. Den såg nu för tiden lite annorlunda ut, vågor på tvären mot axeln. Kanske tätar bättre? Bör man göra något åt att axeln kan pendla rätt kraftigt i sidled? Säkert 2-3 cm spel som axeln har gått att skjuta fram och tillbaka.

Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#88 » 21:17:47, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nähä. Tog hem jd filtret enl ovan. Rätt dimension med fel gänga... Hur är diametern på en 3/4" rörgänga? Kan det vara så att diametern på en sådan är 1"? Vore ju ologiskt men, värre har ju skett... Yttermåttet på utv. gänga på filterhållaren hamnar precis över 1" och inv. gänga på filtret precis under 1". Blev lite fundersam eftersom 1" rörgänga enl turbodiesel skulle vara 33 mm, vilket ju ligger väldigt nära 1 1/4" Med den logiken skulle ju 3/4" gängan i OIE CS06-filtret kunna vara typ 1" och då passar det plötsligt!!! Nån som hänger med i tankegången och kan ge en uträtning av frågetecknen?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#89 » 21:28:18, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var f#n vad det går troll i det där filtret..

1" utv rörgänga mäter 33mm (inv 3/4" rörgänga mäter ca 30,5mm)

UNF gängor behöver ingen översättning, utan utvändig 1" UNF mäter helt enkelt 25,4mm

//
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

OL (trådstartaren)

#90 » 22:27:58, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minst sagt... Snart köper jag ett nytt filterfäste... Har i alla fall hittat en vvs koppling med rätt storlek och gänga. Ska ta med den till lämplig butik och klura.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: birger.ivarsson, odd.vang och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se