Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bolinder Munktell Viktor 230 allmänt pyssel : Broms renovering

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik kullander (trådstartaren)

#1 » 00:42:36, 06-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar väl tråden en broms renovering då.

hade mina misstankar när ja köpte traktorn att bromsarna behövde en rejäl översyn, det fukta ur dränerings hålen under bromsarna och när ja nu tog tag i problemet visa det sig att problemet va 5 ggr värre än va ja trodde ;)

Dels va det vanliga felet med läckande packboxar ur diffen plus att någon/några mindre begåvad person/er gillade fettsprutan lite väl mycket :hotar2:

det va nämligen ca 1,5 kilo fett i varje trumpet. och givetvis var bromsbackarna väl inpackade i fett och olja.

hade sen tidigare inhandlat nya packboxar och bromsband, så de vart bara å riva ner tills man kom in till packboxarn och kunde få dän den gammla filt varianten och dit med nya gummi diton.

sen fick alla fett inpackade delar en omgång med hetvatten tvätten på 120 c, tebax med allt på traktorn å dit me ny nitade brombackar.

men det va dock en ganska omfattande rivning för å få dän trumpeterna bort med lyftarmar, drag, fotplattor och bromspedalar sen va det bara å skruva på :)

låter bilderna tala för sig :)
Bild

Bild

Bild

Klart bästa verkstads hjälpen :driver: den kommer till nytta hela tiden i verkstaden :thummar:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

1 person gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Ralle

#2 » 00:50:29, 06-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldokumenterat, sånt gillar vi :buga:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Fredrik_

#3 » 12:38:24, 06-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns även vissa fördelar utan hytt.. mer lättåtkomligt där bak :grin:

Hetvattentvätt underlättar nog en del också ser det ut som!
Trevligare att skruva om det är rent när man börjar.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henrik kullander (trådstartaren)

#4 » 21:49:49, 06-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det finns inget värre än å skruva med maskiner som e full av skit och olja :P
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Tomas S

#5 » 21:31:07, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen gammal tråd men:

Hur gjorde du när du nitade beläggen? Eller lämnade du in dem någonstans?

Nitar man med hammare eller pressar man niten?

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Kalle Gustafsson

#6 » 18:59:56, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fixade bromsarna på både Teddyn och T-24 så använde jag hammare och mothåll i form av ett dorn. Först ett par knack mot en med lite trubbig spets sedan "driva ut" niten mot dornet. gick hur galant som helst. Slutväxlarna är däremot så in i h-vete tunga så nån form av lyfthjälp är ett måste.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 900. Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Håkan Frid, Ivar Risslén, jorgenscanner, MARCUS L, mattz, Puffarius och 5 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates