Den mekaniska spaken till reduktionsväxeln under stolen är en perfekt lösning som inte ställer till några mekaniska bekymmer. Men den kan ställa till det lite på sitt sätt ändå! En lirare här i trakten klagade i många år på att hans 956 gick så sakta efter vägen, och fick hela tiden som svar att de går sakta! En kille härifrån var och bytte
bränslefilter när den stannat med en harv efter sig på en åker, han bytte filter och fick igång den och tänkte att han skulle köra fram den till vägen mest bara för att slippa gå tillbaka släpandes på de utvalda verktygen han travat ut på åkern med. När han tyckte den gick taskigt trots filterbytena så körde han några varv med harven runt på åkern och konstaterade att luftfiltret troligen var lika kasst som bränslefiltrna. Efter att tömt filterhuset från diverse samlade årstidsväxlingar och slagit filtret i framhjulet några gånger så monterade han filtret och provkörde några var igen, gamle 956 kvicknade till och gick då helt ok. I den vevan dök ägaren upp och blev informerad om att han skulle komma tillbaka lite senare och byta
luftfilter också för det behövdes verkligen, och så skulle han smörja upp länkaget till reduktionsspaken när den gick alldeles för tungat. Kunden såg lite brydd ut och frågade: Spaken till vadå sa du! Han hade kört på lågväxel i 4-5 år på reduktionslådan!
Traktorägaren var övertygad om att den spaken var till för att låsa lyften bak eller något annat onödigt!
Och i lådan bak i hytten under en tum andra årstidsväxlingar låg det en helt obläddrad A4
instruktionsbok och lite verktyg.
Själva lådan och allra minst dess innehåll hade han inte en aning om att fanns i hytten.