Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

skillnaderna mellan IH/CASE 955/956-1055/1056 med och utan tillägget XL?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BM 4 ever

#16 » 22:56:10, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har suttit ca 6000 tim i min 1056a -90 (trycksmord transmission)
Pålitlig, rejäl, hög kvalitet, dock ganska simpel i vissa avseenden(inte ens snabbväxel)
Väldigt hållbar apparat, en klar favorit faktiskt.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Bengt Erik Eriksson

#17 » 23:39:15, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detdär med snabbväxel är ju inget man direkt jublar över när man intresserar sig för traktorer med minst 8000timmar på mätaren..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LeifAndersson

#18 » 08:59:27, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den mekaniska spaken till reduktionsväxeln under stolen är en perfekt lösning som inte ställer till några mekaniska bekymmer. Men den kan ställa till det lite på sitt sätt ändå! En lirare här i trakten klagade i många år på att hans 956 gick så sakta efter vägen, och fick hela tiden som svar att de går sakta! En kille härifrån var och bytte bränslefilter när den stannat med en harv efter sig på en åker, han bytte filter och fick igång den och tänkte att han skulle köra fram den till vägen mest bara för att slippa gå tillbaka släpandes på de utvalda verktygen han travat ut på åkern med. När han tyckte den gick taskigt trots filterbytena så körde han några varv med harven runt på åkern och konstaterade att luftfiltret troligen var lika kasst som bränslefiltrna. Efter att tömt filterhuset från diverse samlade årstidsväxlingar och slagit filtret i framhjulet några gånger så monterade han filtret och provkörde några var igen, gamle 956 kvicknade till och gick då helt ok. I den vevan dök ägaren upp och blev informerad om att han skulle komma tillbaka lite senare och byta luftfilter också för det behövdes verkligen, och så skulle han smörja upp länkaget till reduktionsspaken när den gick alldeles för tungat. Kunden såg lite brydd ut och frågade: Spaken till vadå sa du! Han hade kört på lågväxel i 4-5 år på reduktionslådan! :ohnej:
Traktorägaren var övertygad om att den spaken var till för att låsa lyften bak eller något annat onödigt! :vissla:
Och i lådan bak i hytten under en tum andra årstidsväxlingar låg det en helt obläddrad A4 instruktionsbok och lite verktyg. :uupps:
Själva lådan och allra minst dess innehåll hade han inte en aning om att fanns i hytten. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#19 » 12:10:38, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går för sakta ja, men det finns ett utförande på reduktionslådan som växlar upp istället för ner.
Det utförandet lär sitta på bla. den finska versionen, ska gå 40 knyck e de tänkt då.
Har tänkt byta grejor i lådan så den går 40, men det var rätt dyra bitar, och mycket jobb förstås, så det har inte blivit av.
Senast redigerad av BM 4 ever 13:40:45, 11-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

bmrobban

#20 » 13:38:42, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag saknar allt min gamle 1056 lite, väldigt trevlig gång i motorn. Jag bytte mest pga att den var långsam, kändes som mycket jobb att byta dreven. Men en väldigt pålitlig o robust traktor var det.
Dreven finns väl i alla länder där 40-versionen fanns.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Bengt Erik Eriksson

#21 » 22:00:57, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.. En IH 6:a är iaf min sinnebild av en fantastiskt trevlig motorgång..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se