Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM650 smårykande vevhusventilation

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

caysie (trådstartaren)

#1 » 09:04:45, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar kring min BM650 -72, okänt antal timmar då mätaren stannat vid ca 5000h.

Det småryker lite ur vevhusventilationen, inga mängder men inte ska det väl vara så ?
Har haft traktorn i ca 5år, och det har väl rykt lika mycket hela tiden.

Ska man göra något åt det ? Hona cylindrar, byta kolvringar ? Eller bara åka vidare och vara glad ?
Startar bra även vid -10 utan motorvärmare.

Använder den ca 30h per år max, för att lasta rundbal och lite transportkörning.
Så frågan är om det är värt att börja plocka med motorn, men däremot så är man ju väldigt beroende av att maskinen fungerar.

Behöver bara lite bollplank om hur jag ska göra, eller inte göra :grin:
caysie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:13, 30-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM650
LM841



LeifAndersson

#2 » 09:07:56, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla traktorer ska ventilera lite. Drar den inte mycket olja och funkar bra annars så ska du inte bry dig. Däremot ska du köra på en riktig motorolja och ingen universalolja i motorn.

Tillägg: Såg nu att du körde väldigt lite, men du kommer inte undan från ett årligt motoroljebyte för det! Det årliga oljebytet är tom. viktigare om du kör lite för att bli av med kondens och skit som samlas i motorn när den körs "för lite"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#3 » 09:21:44, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara max 30 timmar om året, din BM lär hålla länge länge om du sköter den normalt med frisk olja, rent luftfilter, och gärna motorvärmare på vintern.
Jag skulle inte börja riva motorn bara pga lite småryk från vevhuset.
Du är beroende av att den fungerar, men jag har aldrig hört talas om en motor som havererat pga otäta kolvringar.
Ha de skoj med din BM :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

BM 4 ever

#4 » 09:23:06, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

oups , ja upprepar visst, sorry
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

caysie (trådstartaren)

#5 » 10:25:22, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det drar ingen märkbar mängd olja, fyller inte i något mellan bytena.
Även om den inte går mycket så får den oljebyte och filter en gång per år.
Kör på Agrol Mega Truck 15W-40, brukar ha det i alla mina äldre dieselfordon.
Motorvärmare brukar den få skämmas bort med vintertid.

Ja det blir nog inte mycket mer än 30-40 timmar, hämta rundbal + lägga ut 2-gånger i veckan med lastaren.
Lite snöröjning kring gården, en och annan skopa grus sommartid och "mocka" gödsel en gång per säsong.
Den behöver inte jobba ihjäl sig min lille BM.

Man blir väl för sugen på att skruva när man läser i forumet här, men varför skruva med något om det inte behövs ?
Får packa om mina "tilt" cylindrar istället på lastaren, de har blivit märkbart trötta senaste året.
caysie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:13, 30-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM650
LM841

LeifAndersson

#6 » 10:54:37, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska inte ta diskussionen om den oljan igen, men varför använda just den i äldre fordon? Absolut inget säger att det är "rätt" olja till en gammal sugmotor som nästan inget gör! För att det är en olja för extremt belastade motorer och vid förlängda bytesintervaller i dessa så är det inget som säger att det är optimalt i en gammal lågpresterande härk! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

caysie (trådstartaren)

#7 » 12:07:59, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir den oljan för att den finns på gården och används till andra fordon.
Ska jag inte använda den ?
Kan ju hälla i 10W-30 istället som det "ska" vara till den, om det är bättre ?
caysie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:13, 30-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM650
LM841

krokodilen

#8 » 13:37:31, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått för mig att det ibland just är maskiner som inte används så ofta som ventilerar lite eller rättare sagt det syns att de ventilerar pga att fukten som samlats i motorn under stilleståndet fäller ut direkt luften lämnar motorn.

Tydligast blir det höst och vår pga utetempen.

Alla motorer ventilerar väl mer eller mindre, fukten gör att det syns tydligare blir sammanfattningen då.

Givetvis kan det finnas andra anledningar till flåset men om den startar i -10 och inte drar nämnvärt med olja så,,,

Eller är det en sväng på Skeppshulten nu? :-)

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#9 » 15:07:50, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En olja för motorer som går extremt hårt kan bidra till cylinderpolering och därmed ökat vevhustryck i en motor som aldrig tar i riktigt. Den smörjer helt enkelt för bra i en obelastad motor och loppen poleras med störningar som följd. En olja är inte med automatik lämplig under alla förhållanden för att den klarar de extremaste förhållandena! Mega truck rekommenderas öht. inte till sugmotorer oavsett hur hårt de än körs. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

caysie (trådstartaren)

#10 » 21:28:45, 10-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:En olja för motorer som går extremt hårt kan bidra till cylinderpolering och därmed ökat vevhustryck i en motor som aldrig tar i riktigt. Den smörjer helt enkelt för bra i en obelastad motor och loppen poleras med störningar som följd. En olja är inte med automatik lämplig under alla förhållanden för att den klarar de extremaste förhållandena! Mega truck rekommenderas öht. inte till sugmotorer oavsett hur hårt de än körs. :???:


Ja det låter ju logiskt, min traktor kan man inte påstå gå under extrema förhållanden.

Men det står i produktbladet att den kan användas till motorer med eller utan turbo, så jag gick på det bara.

Ska hälla i Agrol Classic 10w30 nästa byte, den är säkert bättre om man mest tuffar runt på låga varv och vill slippa få cylinderpolering i såfall.

Tur att forumet finns för att bolla funderingar och annat ! Tackar för alla tips :bira:
caysie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:23:13, 30-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM650
LM841


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se