Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Biodiesel + veterantraktor?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mickelou (trådstartaren)

#1 » 21:50:20, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag ska köpa en Volvo BM 35 och funderade på om man kunde göra egen biodiesel av frityrolja och metanol eller hur det nu funkade, har inte läst in mig än riktigt. Men jag hörde att vissa äldre dieselmotorer inte pallade biodiesel eftersom det löste upp packningar i motorn. Är det nån som vet om BM35:an tål biodiesel?
mickelou
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:01, 11-04-2015



Janson1

#2 » 22:29:22, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte tänka mig utan att den tål köpebiodiesel i alla fall. Varför vill du göra egen? Jag skulle tro att det är att be om problem med vilken dieselmotor som helst innan "receptet" fungerarar, och det kan ta några BM-35:or eller så...
Friskt vågat och allt det där.
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

EE

#3 » 22:39:50, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Veterantraktorer har i normala fall låg omsättning på bränsle. Det största problemet med RME i en BM35 är nog lagringsstabiliteten! Stor risk finns för problem med alger och bakterier om samma bränsleslatt står i tanken år efter år.

Visst kan du köra den på RME, kör upp hela tanken och fyll på med 100% fossil diesel innan du ställer undan för en längre stilleståndsperiod.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Valtravän

#4 » 23:26:32, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om båtfolkets tillsats i diesel, för att slipa bakterietillväxt, funkar. Tröskor har förstås samma problem som veterantraktorer så använd en sådan tillsats så kan du glatt köra hela sommaren med din klassiker!
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

mickelou (trådstartaren)

#5 » 19:36:00, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren och tipsen! (och sorry för sent svar från mig, vart nåt fel på e-postnotifikationen)

Jens varför skulle det inte gå med vanlig köpebiodiesel? Skulle just veterantraktorer vara extra känsliga? Jag trodde att man i princip kunde köra dieselmotorer på ren matolja så länge det inte är för kall temperatur. Har sett många exempel på folk som gör egen biodiesel av tex gammal frityrolja (som man noggrant silat på gamla pommes och separerat från vatten såklart)... trodde att enda faran var just att packningarna löses upp av RME på vissa modeller.

Anledningen att jag vill göra egen är att det är billigare och roligare (om man får tag i gratis frityrolja) och götr avgaserna koldioxid-neutrala. Anledningen att jag skaffar en veterantraktor är att jag har ett litet hushjul (på ett gammalt boggi-underrede) som väger några ton och en veterantraktor är billigaste sättet att transportera det.

Micke
mickelou
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:01, 11-04-2015

Åsa-Nisse

#6 » 19:46:45, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemen med alger uppkommer då bränslet står länge i tanken och det bildas kondensvatten, typ över vintern. Detta är inget speciellt för veterantraktorer utan funka lika för alla som står still längre tid.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Janson1

#7 » 19:49:35, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig köpebiodiesel går utmärkt. Det var egentillverkad som jag är lite skeptisk till och det saknar nog betydelse om det är en gammal veteran eller ny dieselmotor, funkar den i ena så går den i andra, funkar den inte i ena så funkar den inte i andra heller.
Men, man skall inte förglömma experimentlustan..., är den bara inte för tjock och inte härsken så tror jag gott den duger som inblandning i "köpediesel". Sen får du väl prova ut med mer hemmaolja och mindre diesel i om gångar och utröna resultaten...
Det man skall kolla efter är knackning, rökutveckling, kallstart och varmstartsegenskaper, ev om temperaturen vill gå upp...
Håll oss underrättade!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se