Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorrenovering närmar sig med stormsteg!!

50 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 14:04:29, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är en IH Mc-cormick Farmall D-430 med motorkod DD-132 på hela 30hk DIN :grin:. Jag har ägt traktorn sedan -97 & den har alltid varit lite trögstartad men alltid hoppat igång på först en burk,,,, två burkar,,,, och sedan tänt upp cylinder 3 & 4 efter 30-40sekunder. Samma sak i -20 när den sedan blir riktigt genomvarm så sjunker oljetrycket men så har den alltid varit.

Det senaste så tycker jag att den blivit segare att starta och även mera orkeslös. Planen är att riva den i vår och byta lager, ringar (misstänker ringbrott) och förmodligen slipa veven pga det låga oljetrycket.

Jag tänkte plocka allt underifrån om det går, vad tror ni om det??

Är det någon som vet var jag hittar motordelar till denna? Jag renoverade toppen för ca 5 år sedan pga packningstrubbel och vet att Lantmännen maskin har vissa delar, men de kostar ju en del + att det borde ju finnas firmor på nätet som säljer motordelar.

Det är inte helt lätt att hitta delar till denna maskin så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!! :) Man skulle haft en MF35:a istället!! :wink:

Mvh Christer
Senast redigerad av krokodilen 14:09:09, 15-02-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Håkk

#2 » 15:04:59, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:50, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: JOHN DEERE 6620 autopowr
JOHN DEERE 5820
VOLVO BM LM846

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 15:44:49, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!! Det känns lite tunnsått som sagt var! Det verkar inte finnas bara kolvringar att handla!? 125euro * 4 =500euro för bara kolvar, hmm kanske är lika bra att försöka mecka dit en perkins eller liknande problemet är då att motorn är en bärande del mellan framaxel och sprängkåpa.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Håkk

#4 » 19:29:24, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denhär tysken verkar ha kolvringar http://cgi.ebay.at/Satz-Kolbenringe-Cas ... 0663461038
Håkk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:50, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: JOHN DEERE 6620 autopowr
JOHN DEERE 5820
VOLVO BM LM846

mccormic

#5 » 22:12:20, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.histoparts.com har ganska mycket delar till den. 1:a & sista ramlagret kommer man inte åt att byta utan att ta ur motorn och plocka av bröstkåpan & svänghlulskåpan tänkte göra det på min men jag sket i det då jag inte hade tid med det. min tappar också tryck då den blir varm går ner till gränsen av rött på tomgång men har inte hänt något fast jag har plågat den länge med jordfräs
jag bytte bara vevlagren men skulle nog ha bytt ram&kamlager för bättre tryck. har din agriomatic dvs. steglös fram/back.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

krokodilen (trådstartaren)

#6 » 17:33:38, 17-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har ingen steglös växel på min men jag har sett att det finns och då framförallt på D440 som väl får anses "Topp off the line"

Min orkar upp till grönt oljetryck om man maxvarvar den genomvarm :uupps: På låga varv ligger den 3-5mm upp på det röda området. Kall är det i princip max på grönt.

Konstigt att den håller igår körde jag oavbrutet med att ploga isbana 10m bred och ca 2,5km lång fick plocka av motorhuven för att den inte skulle överhetta!! :mrgreen: Pendling mellan 3 & 4 hög. 2m bred frontplog ca 80-90% belastning konstant i 3,5 timmar.

Eftersom delarna är svåra att hitta och relativt dyra + det du skrev med lagerbyte på 1:an & 4:an så lutar jag nog åt att byta ut motorn den dagen det smäller. http://www.youtube.com/watch?v=bnhlfgKYZRQ Men det blir en diesel istället för en B18 tror jag. Är det någon som kan tipsa om en bra bilmotor som skulle kunna passa hyfsat.

Edit:Annars var ju histoparts.com en jäkligt bra sida så mycket delar på samma ställe har jag inte sett tidigare. Ca 5000:- för ringar lager och lite packningar + någon lapp för vevslipning kan man anta.

Mvh Christer
Senast redigerad av krokodilen 17:43:24, 17-02-2011, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#7 » 20:50:29, 17-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man isåfall får tänka på är att man bör hitta en donator motor med h-pump som drivs av motorn då org. pumpen är transsmissinsdriven.
riktigt modern för sin tid då den har oberoende pump,diff enkelverkande/dubbelverkande 3-punkt & agriomatic.

det är inte svårt att dela den det var bara att jag inte hade tid då att dela den och den är bara en sommartraktor med mindre uppgifter.

några foton på den.

Bild

Bild

Bild


Bild
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Emil N

#8 » 09:53:00, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renovera originalmotorn. Det är så tråkigt att se alla gamla traktorer bli förstörda med dessa motorbyten och allra värst när man baxar in en bilmotor eller V8.
En anledning till är ju att när du väl renoverat motorn så går den troligtvis din livstid ut och kanske dina barn och barnbarns också. Byter du till en begagnad så kanske det är samma visa bara om något år.

Du kan göra det mesta utan att dela traktorn men som redan sagts så får du problem om vevaxeln behöver slipas så det kanske är lika bra att börja med att dela traktorn.

Här kan du läsa om min motorrenovering på min Ford 3000 och kanske få något värdefullt tips.

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... 318eefd1c3

Här kan du se hur en räls som underlättar delning av traktorn kan se ut

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... 318eefd1c3
Senast redigerad av Emil N 09:54:54, 19-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

mccormic

#9 » 15:24:40, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med att renovera motorn då den är annpassad till traktorn, blir det billigare att byta motor??? motor & ombyggnad hamnar säkert där med om man räknar ihop det. renoverad och då har man en fräsch motor om man gör det.
Om man inte måste köpa delarna då blir det billigare förståss.
Som du skrev om att göra vevslipning så då måste du plocka isär motorn i alla fall.
Det finns nog ingen motor som man kan plocka ur vevaxeln utan att riva motorn.

Det jag skrev om ramlagrena var om man skulle göra det med motorn på plats och bara ta bort topp &tråg för att göra det så kom man inte åt att plocka ner de 1:& sista ramlagren . men allt annat kommer man åt med motorn på plats. även byta fodrena då dom är våta så går det fint

430:an är inte lika vanlig som bm,mf, mfl. har inte sett så många i alla fall. så det kan var en kul grej att ha en inte så vanlig traktor.
Senast redigerad av mccormic 15:40:19, 19-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

krokodilen (trådstartaren)

#10 » 18:23:13, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevslip är ju bara en spekulation men det ser man ju när man lossat överfallen och jag har nog hela tiden förutsatt att jag måste plocka ur motorn dvs dela traktorn. Annars skulle väl en 3cyl perkinssnurra sitta som en smäck här!! Jag har den som ren bruksmaskin körde den senast idag 1,5 timme. Nåja en perkins är ju inte heller gratis.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Emil N

#11 » 19:19:27, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dom trecylindriga perkinsmotorerna är trevliga, åtminstone i Fordsonskepnad :grin: . Men ska du ha en sådan motor så är det bättre att du byter resten också och lämnar IHån till nån som vill renovera den.

Du skulle kunna börja med att ta ner tråget och lossa vevlager och de ramlageröverfall du kommer åt och okulärbesiktiga och mäta lagerspel och vevaxelns tappar. Du behöver en micrometer av rätt storlek och plastiage för att mäta om det inte är så illa så att du ser direkt att det är skrot. Då vet du om du ska dela eller inte.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

skrotsamlarn

#12 » 19:41:58, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man få va som man ä när man int blev som man skulle
skrotsamlarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:57, 08-01-2011
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbets: L50G , kubota u48 -11 Mina: Cletrac AD -??, honda atc185s -83 Fahr Skördetröska -?? Kubota HST1600 -98 och en Grålle.

krokodilen (trådstartaren)

#13 » 23:27:22, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja får fundera lite på det. Lite konstigt är det, som jag skrev tidigare den har gått med oljetryck på det röda fältet i 20år och inget händer. 12 minusgrader i morse och den tuggar igång utan värmare. Tände den lika lätt på alla cylindrarna som den gör på den som tänder först så skulle den hoppa igång och gå rent efter 2varv på startmotorn!

Nu vet jag vart jag kan hitta delar i alla fall!

En bild i snösvängen!

Bild

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 00:02:32, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm ett ramlager till DD-132 motorn kostar lika mycket som en sats till hela motorn på en MF135:a ,,,, Surt!

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#15 » 09:16:53, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det går nog inte att hitta billigare delar än till perkins, har du kollat glödstiften ? dom är i serie så om någon skulle vara trasig så skulle den inte glöda men det jag tänkte är om dom har lika mycket ohm eller att dom är sotiga så dom isolerar och inte värmer som dom ska.

ang.oljetryck visar mätaren rätt? provmäta med en handhållen oljetrycksmätare på blocket, har du på din en elektrisk tryckvakt på hö sida bredvid tryckröret som går till mätaren har inte listat ut vad den är till för min är inte ikopplad


Bild
Senast redigerad av mccormic 09:32:04, 20-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skylark Cab och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se