Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Frågor ang köpa jordbrukstraktor.

134 inlägg • Sida 8 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mimeck

#106 » 17:23:08, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ruth skrev:Vad tror ni om den här traktorn? Är det ett bra märke? Liten verkar den va. Är den dyr för den är liten? Eller för den inte gått så långt?

http://www.blocket.se/jamtland/Case_IH_ ... m?ca=3&w=1



Den är ju i princip ny.

Har ingen uppfattning om den är dyr eller inte men om den verkar ligga vettigt i pris jämnfört med andra likadana traktorer så köp. Går säkert att pruta ganska mycket vid en ren och snabb affär.
Eller så kanske du kan få åt dej nånn extra utrustning som du behöver,

Kom ihåg att verkligen provsitta och provköra innan. Man måste sitta bra för att trivas med en traktor.
Har aldrig begripit hur alla traktortillverkare lyckas få växelspakarna så långt fram att jag måste sträcka mej efter dom. Jag kanske har för långa ben så att stolen hamnar för långt bak.

Kolla så att kopplingen går tillräckligt lätt. Dom kan gå tungt även på nyare traktorer.

Har du problem med knäna eller har svaga ben så kanske du ska ha nånn typ av elektronisk koppling eller åtminstånde en koppling som trycks ner med en fingertryckning.
Det blir alltid lite mer som kan krångla men det kan vara nödvändigt om man ska kunna köra traktorn.

Far till halvarssons, jämtmaskin, lantmännen eller kanske Roland i slandrom så kan dom visa och förklara vilka alternativ som finns.

Jag har ingen traktor till salu men jag kan demonstrera några olika typer av "kopplings hjälpmedel" om du har vägarna förbi offerdal. (det har ju alla).
Just nu känns det en del i vänsterbenet och höften pga. veckans körningar med inplastarn. Hör av dej om du vill ha en snabbprovkörning.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Aqualize

#107 » 11:35:23, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en recension på JX70.
http://www.nilehnteknik.se/mycket-traktor-for-pengarna/

Vi kan ju ta en liten förklaring om olika varianter till hjälp för koppling. JX70 har nog helt mekanisk koppling. Vad som ev. går att ordna är en assistans. Det har funnits som påbyggnad till traktorer men de är ju inte helt universella tror jag - om det går att skaffa till JX70 är osäkert. Vad det gör är att du håller ner en strömbrytare - förslagsvis placerad på varje växelspak - och kopplingen trycks ner. Att släppa upp kopplingen kanske går att reglera men jag har varit med om att det rycker iväg lite väl snabbt. Men man sparar nog sitt knä mest genom att man slipper trampa ner - att släppa upp med benet är inte så ansträngande.

En del traktorer har även elektrohydraulisk fram/back-växel. För lastararbete är det fint. Man har en spak, ofta vid ratten, som man för framåt om man vill åka framåt, bakåt för att åka bakåt. Man behöver inte koppla ner eller göra något annat. Vanligt men tror inte alla haft neutral i mitten samt parkeringsläge (har ivf Valtra) där. Men sådant här är väl inte vanligt i simpla traktorer. Valtra införde det på A-serien (budget) först för några år sedan.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

mimeck

#108 » 16:37:48, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns även med hydraulisk pedal på golvet. tycker det funkar bättre än en sånn där knapp på växelspaken.

med datorstyrd koppling funkar det fint med knapp på växelspaken enligt min erfarenhet av valtra traktorer.

man måste nog titta och pröva sej fram för att se vad man ska ha. Kör man inte så mycket så är det kanske bäst med en vanlig simpel koppling utan hjälpmedel. Blir billigast i längden och fungerar hela traktorns livslängd.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Aqualize

#109 » 07:35:26, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utveckla det där med hydraulisk pedal. Knapp på växelspaken var ju styrningen, sen om det monteras i hytten eller någon annanstans på kopplingsmekanismen spelar väl ingen roll. Eller är det någon "mjuk" pedal man bara duttar till på för att koppla riktiga pedalen? Eller någon brytare på kopplingspedalen som ger lite hydraulisk hjälp att trycka ner den? Fast då är väl syftet borta (visst - man slipper ansträngningen men måste ändå röra benet).

Datorstyrda (?) i Valtra HiTech fungerar bra. Den jag klankade ner på är en A95 med HiShift assistans för pedalen.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Göran Ekman

#110 » 08:06:24, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns/ finns det inte något som heter TCC ,med hydral kolv justerbar hydral ventilratt justera kopplings ingreppet som man styrde med små tryck knappar på växel spakarna. Lite diffusa minnen av det aldrig kört någon traktor med den utrustningen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#111 » 08:26:43, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Utveckla det där med hydraulisk pedal. Knapp på växelspaken var ju styrningen, sen om det monteras i hytten eller någon annanstans på kopplingsmekanismen spelar väl ingen roll. Eller är det någon "mjuk" pedal man bara duttar till på för att koppla riktiga pedalen? Eller någon brytare på kopplingspedalen som ger lite hydraulisk hjälp att trycka ner den? Fast då är väl syftet borta (visst - man slipper ansträngningen men måste ändå röra benet).

Datorstyrda (?) i Valtra HiTech fungerar bra. Den jag klankade ner på är en A95 med HiShift assistans för pedalen.


Det fanns något som hette LH-koppling, LR-koppling eller något liknande. Det var en liten pedal man satte på golvet som manövrerade den vanliga kopplingen hydrauliskt. Fördelen med den var att man kunde smyga med den och att den var lättrampad som en gaspedal och hade ca 5cm rörelseväg.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bengt Erik Eriksson

#112 » 12:04:23, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funnits både TCC (tror det var "trima clutch control") och LH (eller om det var rh) både löste samma problem men på varsitt sätt. Tcc var nog elstyrd med knapp och ställbar backstrypning på kolven. Lh var en extra pedal med proportionell servo om jag minns rätt.

Relativt dyra grejer på sin tid och var bidragsberättigade för de med diagnos på dåliga kopplingsben. Många monterade dem på egen finansiering ändå..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Göran Ekman

#113 » 12:40:54, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta på nätet denna säljs inte längre. Tycker att beskrivningen är ganska bra.
http://www.solhem9.se/Broschyrbank_Lant ... schyr2.pdf
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Olall

#114 » 17:44:43, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det blivit nån affär ? En nästan likadan case http://www.blocket.se/jamtland/Case_IH_ ... ca=1_3&w=3
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

Aqualize

#115 » 19:21:21, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:Hur går det blivit nån affär ? En nästan likadan case http://www.blocket.se/jamtland/Case_IH_ ... ca=1_3&w=3

Lustigt att det är två JX:er i Östersund med väldigt likartat antal gångtimmar ute till försäljning.


Skiljer 12 hk på dem (enligt konedata). I övrigt lika förutom det vi kan se på bilderna vilket bl.a. är bredare bakdäck på JX 60:n. Plus för 5000 kr lägre pris och snöskopa samt snöslunga talar ju för den.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Per Einar

#116 » 10:37:01, 15-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser en Fiat med lastare också på Lantmännen i Östersund.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0

mimeck

#117 » 18:37:36, 15-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
Aqualize skrev:Utveckla det där med hydraulisk pedal. Knapp på växelspaken var ju styrningen, sen om det monteras i hytten eller någon annanstans på kopplingsmekanismen spelar väl ingen roll. Eller är det någon "mjuk" pedal man bara duttar till på för att koppla riktiga pedalen? Eller någon brytare på kopplingspedalen som ger lite hydraulisk hjälp att trycka ner den? Fast då är väl syftet borta (visst - man slipper ansträngningen men måste ändå röra benet).

Datorstyrda (?) i Valtra HiTech fungerar bra. Den jag klankade ner på är en A95 med HiShift assistans för pedalen.


Det fanns något som hette LH-koppling, LR-koppling eller något liknande. Det var en liten pedal man satte på golvet som manövrerade den vanliga kopplingen hydrauliskt. Fördelen med den var att man kunde smyga med den och att den var lättrampad som en gaspedal och hade ca 5cm rörelseväg.



"LT koppling Lätttryckskoppling som går att smyga med." Tillverkad av bohushydraul.

Det är som sagt en liten pedal på golvet som man trycker ner med tårna. Man borde kunna sätta den så att man manövrerar den med ena handen också. Som på en motorcykel.

pedalen påverkar en liten hydraulcylinder som drar ner kopplingen via en vajer.

Vi har LT koppling i två traktorer. Största problemet är nog att vajrarna har gått av nånn gång. Tror dom är dragna över för små hjul och med för tvära vinklar. Fjädrarna som drar tillbkaka hydraulkolven har gått av 2-3 gånger men det går att köra ändån. Har fungerat bra i 10-15år.
Lite svårt att vänja sej vid men det fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ruth (trådstartaren)

#118 » 12:07:09, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för hjälpen.
Jag har köpt en traktor nu, återstår att se om det är mitt livs sämsta köp. Jag har inte ens provkört den för vet inte hur man gör, men ska försöka mig på det.
Den är rätt ny från 2012 så den kan väl inte vara hur dålig som helst om jag inte har väldigt mycket otur.
Nu måste jag börja köpa lite redskap. Jag behöver något att slå vallen med, visst finns det två olika sorters grejor, slåtterkross och nåt mer? Vad ska jag ha?
ruth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:12, 18-05-2014
Ort: Östersund
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ATV Can Am Outlander 400 -08

bert

#119 » 14:50:26, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lättare att ge råd om maskiner om du berättar hur stor traktorn är
Rotorslåtter eller slåtterkrossen är det för det mesta idag ja finns även slåttermaskin
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mimeck

#120 » 18:17:40, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på traktorn!!!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, BM Jens, Ivar Risslén och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se