Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Katalysator på bensintraktor? (FE-35)

36 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bengt Erik Eriksson

#31 » 21:07:46, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kört min citroen xantia på etanol i en vecka nu. och bara man kommer igång och motorn blir varm så går det bra. Får göra 3 startförsök innan datorn kommer på att det är etanol den går på. ska kanske prova att lyfta batteri polen. Att det funkar på jeepen där borde betyda att det skulle kunna funka på chrysler voyagern som också är en mopar..

ang att köra fotogen traktor minns jag den grålle jag lärde mig köra på. det var lite mixter när man glömde ställa över på bensin innan den stannade. då fick man släppa ut en deciliter fotogen ur förgasaren med dränerings skruven. och släppa på bensin igen. Minns att man kollade vad man hade i förgasaren med att öppna dräneringen och ta ett par droppar på fingret och lukta. ibland lät man den gå torr i förgasaren och då stod den där och hostade och stånkade innan fotogenen var slut..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Grett

#32 » 10:04:47, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linus Källgård skrev: Min traktor har faktiskt varit just en sådan som startades på bensin och sedan kördes på fotogen. Förre ägaren sade sig dock ha "konverterat" den till enbart bensindrift, men vad det innebär rent praktiskt vet jag inte. Den har åtminstone en delad tank, och ett vred på bensinkranen där man kan välja vilken del av tanken man skall ta bränsle från.
.


Nu har jag inte koll på om fotogendriften krävde någon annan förgasare men det är väl ganska enkelt att kolla upp.
På fotogengrållarna är kompet lägre och så har dom en extra förvärmningsplåt monterad över grenrör/insugsrör. Den plåten är nog ingen nackdel att ha vid etanoldrift.
Sannolikt är Grållen och 35:an tämligen lika när det gäller fotogenutrustningen.

Det kan vara så enkelt som att förgasaren är justerad för att enbart gå på bensin och att förvärmningsplåten är borttagen..
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

rikard_e

#33 » 23:06:40, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör min fotogengrålle på etanol, dock behöver byta bränslepackningar oftare. Helst ska du ha en tvådelad tank, om traktorn har stått ett tag är de väldigt svårt att få igång den på ren etanol.
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

Bengt Erik Eriksson

#34 » 00:23:49, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rikard_e: har du gjort något mer? te.x ställ om tändningen eller satt i tunnare topp packning/planat toppen, justerat förasaren?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

TEF 20

#35 » 20:53:21, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt inlägg hör egentligen inte till tråden men då du verkar ha bra koll på din 35:a så kan jag inte låta bli att fråga om du mätt hur mycket den kan tänkas dra per timme vid tex vallkörning elr snöröjning?
TEF 20
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:39:38, 31-05-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle diesel

Linus Källgård (trådstartaren)

#36 » 13:36:41, 29-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra koll är nog en överdrift men det är en intressant fråga och jag har nyss börjat skriva upp hur mycket jag tankar för att ta reda på det där. Det känns som om den går lite onödigt fett vid lätta arbeten. Hittills har jag bara räknat på snittförbrukningen, allt mellan lätt transport till tung körning med slagklippare, och det ligger på ca 3,5-4 liter i timmen. Som sagt har jag inte kört så mycket sedan jag började notera förbrukningen så siffrorna är nog lite osäkra. Fler som har koll på vad en 35a egentligen bör dra?
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se