Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Katalysator på bensintraktor? (FE-35)

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Loke

#16 » 13:57:25, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara som info: Jag körde min Jeep "grand cherokee" på etanol
i över ett år utan det minsta problem, det man kan göra är att
byta oljan lite oftigare då den har en tendens att bli lite brun
av färgämnet i etanolen.

Sen ska man ha klart för sig att grejerna blir mer svårstartade
framför allt när det är kallt. Jag fick igång min jeep vid 12 minus
utan värmare men det var nog den absoluta gränsen.
Tex Jeppen startar direkt på bensin men med etanol måste jag
vrida på nyckeln en par gånger extra för att pumpa in mer soppa
innan start och sen gnugga lite extra för att den ska starta.

Generellt kan man säga så här, en bensinbil blir och måste hanteras
som en äldre dieselbil typ "Mercedes" vid kyla, det gäller alltså
att man kommer ihåg att sätta i motorvärmaren innan man ska iväg.

För övrigt så drog jag ut en slang från luftrenaren genom grillen
som jag monterade en ballofixventil på så att jag kunde lättvinnligt
spruta in startgas om man nu hade missat värmaren när man skulle
iväg på morgonen, men den säkerhetslösningen behövde jag nog
aldrig använda mig av tror jag. Jag monterade även in glödstift
i luftrenaren så att insugningsluften kunde värmas före start, det
arrangemanget användes däremot lite oftigare när det var svinkallt.

Och till sist, den drog betydligt mer bränsle med etanol så när
etanolpriset höjdes blev det en ren förlust att köra på detta, men
nu kanske det skulle kunna bära sig igen, tål att räknas på.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Grett

#17 » 15:41:17, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:För att kunna bygga om en motor till insprutning måste man "mappa motorn" DVS programera insprutad mängd bränsle för varje varvtal och belastning. Går inte att bara flytta över ett system. För er som är intresserade är detta att rekomendera www.vems.se/forum


Det räcker oftast ganska långt med en grundmappning från en annan motor och på en gammal traktor är ju komfortkraven vid t.ex. lastväxlingar etc helt andra än på en personbil. Dvs jag tror man kan ta en insprutning från en bil med liknande motorstorlek och det kommer att fungera tillräckligt bra utan mappning. Troligtvis kommer även ett omappat sprut ge högre effekt, lägre förbrukning, renare avgaser, bättre startegenskaper och goare motorgång än bef förgasare.

De flesta (alla?) system med lambdasond är ju dessutom självlärande/adaptiva till en viss nivå. De riktigt moderna spruten kan göras helt självlärande mha en bredbandslambda och avgastempgivare.

Vill man läsa lite om egen mappning av originalsprut som LH, Motronic och Trionic kan jag rekommendera denna sida http://forum.ecuproject.com/forum.php
Fördelen med dessa jämfört med t.ex. Vems är att insprutningen är i princip "gratis"

Hmm, Trionic i Grållen kanske vore nått att ge sig på :grin:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Utskrotnings-Magnus

#18 » 17:37:29, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag erfar att en vanlig personbil tex en gammal saab från åren omkring då katalysatorn infördes (då man lätt kan jämföra) så tar samma bilmodell ca 1dl mer med katten. Och så är det väl fortfarande idag att vi bränner mer bränsle för att vara miljövänliga. Kan någon beskriva för mig hur det funkar rent miljöekonomiskt?

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Bengt Erik Eriksson

#19 » 18:48:24, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

enkelt kan man säga att bensin är ju 95 % fossil koldioxid man släpper ut i atmosfären igen efter ett par miljoner år i under jorden = inte bra
e85 är 85 % nyligen ur luften fångad koldioxid. =bättre
koldioxid är en växthusgas som anses skynda på växthus effekten och allmänna klimat förändringen= farligt

Angående e85 i traktorer så tänker jag mig att e85 borde gå att köra i fotogen motorer? fotogen hade ju lägre energi innehåll ungefär som etanolen har. klar man kanske får justera förtändningen .men en fotogenare har ju större munstycken så där är ju mer än halva jobbet gjort... tänker jag.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 18:52:49, 06-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Utskrotnings-Magnus

#20 » 19:40:17, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson: Om du svarade på min fråga så menade jag enbart bensin.

Gillar inte Etanol förresten av flera anledningar, och drar inte bilen 30% mer etanol än bensin?

/Magnus
Senast redigerad av Utskrotnings-Magnus 19:43:46, 06-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Bengt Erik Eriksson

#21 » 19:57:21, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

utskrotnings magnus : ja det var ett försök att svara men förstod visst inte frågan men ok visst drar det mer soppa precis som avgas reningen som infördes på 70 talet drog mer soppa. men grejen är att utsläppen av föroreningar totalt minskar med dessa åtgärder. och det har effekt på miljön. att stå bakom en gammal bil före 70 vid uppstart är en upplevelse för näsan ur dagens perspektiv.

Har för mig att etanolen har 20% lägre energiinnehåll och motsvarande högre förbrukning. dock lite osäker.

vad har du mer för invändningar mot etanol? är det matmissbruk?? :grin:
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 21:47:19, 06-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Loke

#22 » 20:18:15, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:Gillar inte Etanol förresten av flera anledningar

Varför gillar du inte etanol? Är du absolutist? Jag är nykterist men
brukar fuska med spriten ändå ibland. :smile:

Utskrotnings-Magnus skrev:och drar inte bilen 30% mer etanol än bensin?

Helt riktigt, bilar brukar dra ca 30% mer med etanol, så det krävs
att det stor prisskillnad på drivmedlen för att det ska löna sig.
Visserligen kan man ju snålköra så man kommer ned mer men
vid samma körsätt så stämmer det ungefär.
Sen kan man ju köra på spriten i rent miljötänk men jag behöver
ju bara starta upp någon av gammgrejerna så är ju det tänket
helt spoilerat så etanol för miljöns skull går bort för mig.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

nixs

#23 » 20:32:52, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket utsläpp kostar produktionen av etanolen innan man tankar den i bilen?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Aqualize

#24 » 23:15:24, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:Hej. Tidningen Traktor Power hade förra året en serie artiklar som handlade om konvertering av en Volvo T 24 till etanol. Det var inte så svårt och resultatet blev helt ok. Alla dina frågor finns besvarade där . Lycka till

Tänkte också på det. Har numren i hyllan men orkar inte kolla upp detta: Jag har för mig serien avslutades med att säga att det gick rätt bra dock var ju traktorn olaglig (för man använde annat drivmedel? Nått var det).
Praktiskt så tror jag inte snuten tänker sätta dit någon för att konvertera sin gamla traktor till att kunna vara lite snällare mot miljön.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Linus Källgård (trådstartaren)

#25 » 23:46:43, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs: från SEKABs hemsida (som visserligen är ett etanolföretag och dämed partiskt i frågan):

"Etanolen tillverkas idag på kommersiella villkor, det finns inga subventioner i tillverkningen. Om det skulle gå åt mer energi i produktionen än vad man kan få ut av etanolen som drivmedel vore det en kommersiell produktion en omöjlighet. Brasilien har en fossil energibalans på 8,9 vilket betyder att man för varje fossil energienhet i produktionen får ut 8,9 gånger så mycket energi ur etanolen som produceras."



Såvitt jag förstått måste en motor dra ca 30% mer bränsle för att bibehålla effekten om den körs på etanol, eftersom det innehåller 30 % mindre energi. Men att motorn ges dessa extra 30 % bränsle måste väl bero på någon speciell åtgärd - är det att man gör en fetare blandning?

Min traktor har alltid startat på första försöket även på vintern så den är förhoppningsvis lättstartad även på etanol.

Jag har hört att etanoldrift innebär en risk för rost i cylindrarna om man stänger av motorn innan den blivit varm, eftersom avgaserna ju innehåller vattenånga som kan bli kvar där. Men hur kommer det sig i så fall att dagens etanolbilar går att stoppa hur som helst? Myt eller sanning?
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135

Tector

#26 » 09:04:41, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linus Källgård skrev:Tector: Tror du att man riskerar att skada något om man prövar med 100 % etanol och bara justerar bränsleblandningen till lite fetare? Det här med att justera tändningen kan jag väldigt lite om. Kan man köra på samma tändstift?

Vilken är förresten anledningen till att du kör på E85, är det en miljöaspekt eller något annat? Hur påverkar det bränsleförbrukningen och motoreffekten? Har det någon inverkan på hur motorn slits? Kör du med blyersättning?

Ursäkta alla mina nybörjarfrågor, men det här var ett verkligt intressant ämne!


Jag har inte märkt av några problem själv då jag även kört en av mina T-21or på 100% sprit, kan vara lite klurit att justera bränslet perfekt men har man väl lyckats med det är det bara å köra.

Kör utan blyersättning och med orginalstiften.

Anledningen till denna spritkonsumtion är till större delen nyfikenhet, kul att prova helt enkelt, plus att man kan bidra (även om det bara är en liten del) till en bättre miljö.

Ps. Blandtankar även min V70 med 15Liter etanol utan problem.
Senast redigerad av Tector 09:06:45, 07-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.

Grett

#27 » 09:59:29, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linus Källgård skrev:Jag har hört att etanoldrift innebär en risk för rost i cylindrarna om man stänger av motorn innan den blivit varm, eftersom avgaserna ju innehåller vattenånga som kan bli kvar där. Men hur kommer det sig i så fall att dagens etanolbilar går att stoppa hur som helst? Myt eller sanning?


Detta är antagligen en av anledningarna till att biltillverkarna använder andra material till etanolmotorerna som t.ex. rostfria ventiler etc.

Problemet med etanolkonvertering är kallstarten. Även detta går att lösa men problemet är att etanolmängden vid kallstart måste ökas betydligt mer än de 30% som gäller vid normal drift.
För att klara detta brukar det behövas någon extra "system" för att öka bränslemängden vid start. Insprutningssystem kan programmeras om eller luras på nått sätt (vanligen genom att manipulera tempgivaren så den tror det är kallare än vad det egentligen är). Har man förgasare kan det räcka en bit med mer choke än vanligt.

På en fotogentraktor är detta problem redan löst, dvs man startar på bensin och när tempen är lagom går man över till sprit.
Nackdelen med fotogenmotorn i detta fall är att den har lägre komp medan en etanolmotor helst ska ha högre komp.

Ett alternativ är att växla bränsle höst och vår.
Det är ju inte jättemycket jobb att vrida justerskruven på förgasaren och när man gjort det några gånger lär man hitta rätt bara genom att räkna antal varv.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Loke

#28 » 12:17:25, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska även kanske klargöra så ingen som läser tråden tror
att det bara är att tanka etanol och köra. Vissa bilar klarar nog
etanolen utan det minsta ingrepp men tex Jeepen måste man
ställa om "datorn" på för att det ska funka tillfredsställande.
Detta gör man på i alla fall på jeepen genom att plocka bort
pluspolen till batteriet i några minuter, sen måste bilen lära in
sig på etanolen några mil innan den börjar gå som den ska,
samma förfarande gör man när man återgår till bensin igen,
utan denna procedur går bilen sämre än en kratta.

Jag provade även att köra på ren etanol i min 940, men det gick
inget vidare, "motorlampan" tändes och bilen uppförde sig väldigt
besynnerligt så där krävs det tydligen en liten större operation
för att det ska funka tillfredställande. Men i regel så funkar det
helt okej med spriten, kanske man får strypa returbränsleslangen
så man får lite högre tryck i insprutarna bara, men det finns ju
regulatorer att köpa men innan man kostar på det så bör man
prova om bilen överhuvudtaget funkar med etanol, och vill man
då testa hur den går med en regulator använder man sig bara
av ett slangklammer eller dyl för att strypa returbränsleledningen
med.


Linus Källgård skrev:Jag har hört att etanoldrift innebär en risk för rost i cylindrarna om man stänger av motorn innan den blivit varm, eftersom avgaserna ju innehåller vattenånga som kan bli kvar där. Men hur kommer det sig i så fall att dagens etanolbilar går att stoppa hur som helst? Myt eller sanning?


Det kan ju givetvis finnas en uns av sanning i detta, men ser man till
den hysterin som var mot etanolen när den var på tapeten så tror
man nog snart inte på ett enda påstående som kommer från
myndigheter och etanolmotståndarna.
För övrigt började jag märka på folk vid macken osv att dom som
inte vågade testa etanol var dom som skrek högst att etanolen
var farlig för bilarna, ibland hade man nästan svårt att hålla sig
för skratt när motståndarna på macken stod och mässade om
hur etanolen frätte upp slangar, brände hål på kolvar och gud
vet allt dom hittade på, oftast hade motståndarna förväxlat etanol
med metanol.
Men det värsta var ju motståndet från myndigheterna och alla
påståenden om etanolens farlighet, man förstod ganska snabbt
att det givetvis handlade om att dom var rädd att missa skattestålar
helt enkelt.
Sen priset på etanolen höjdes så har man nästan inte hört ett ord
hur dålig spriten är för fordonen och dess farlighet vid tankning.
Det ska bli intressant och se om motståndet eskalerar om det
börjar löna sig för gemene man att tanka etanol igen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Grett

#29 » 13:51:01, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Det ska bli intressant och se om motståndet eskalerar om det
börjar löna sig för gemene man att tanka etanol igen.


Enl vad jag kommer fram till är det idag över 2kr/mil dyrare att köra på BF95 jämfört med E85.

Tror det är läge att byta spridare och koppla in kallstartknappen igen :grin:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Linus Källgård (trådstartaren)

#30 » 17:40:45, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för alla svar! Min traktor har faktiskt varit just en sådan som startades på bensin och sedan kördes på fotogen. Förre ägaren sade sig dock ha "konverterat" den till enbart bensindrift, men vad det innebär rent praktiskt vet jag inte. Den har åtminstone en delad tank, och ett vred på bensinkranen där man kan välja vilken del av tanken man skall ta bränsle från.

Tror ni man skulle kunna komma runt "rost i cylindrarna-problemet" genom att alltid ha ren bensin i den lilla tanken och köra motorn på bensin just innan man stänger av? Eller kommer den kanske att gå väldigt dåligt om man gör så, och kanske tar det lång tid innan all etanol i bränsleledningen och förgasaren hinner ta slut och ersättas av bensinen?

En annan lösning kanske är att "konservera" motorn genom att öppna kranen på förgasaren och droppa in någon droppe motorolja varje gång innan avstängning? Men då sabbar man kanske miljövinsten...
Linus Källgård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 30-04-2010
Ort: Varberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE 35, MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se