Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lossa fastrostad motor?

66 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 16:53:05, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt till mig en T24 som det vid lite närmare inspektion visade sig att motorn satt fast på. Tappade ur kanske 8 liter vatten ur tråget och tändstiftet på tvåans cylinder är rostigt. Den har stått utan lock på avgasröret så förmodligen kommer vattnet därifrån, det är iaf vatten kvar i kylaren och det verkar vara glykol i det så det är nog inte vatten från frostspränging.

Dock så kan jag tänka mig att vattnet som regnat in kan ha sprängt fodret på den drabbade cylindern, hur stor är risken för det?

Det är vad jag kan förstå gjutjärnskolvar på den här motorn, och järn mot järn kanske sätter sig värre än aluminium mot järn?

Har nu skruvat ur stiften och hällt i lite smörjolja och lite fotogen, i hopp om att det ska arbeta sig nedåt i motorn och lösa rosten.

Hur ska jag bära mig åt sen? Kan man lägga i femman och bogsera traktorn lite på löst underlag för att hjälpa till lite eller är det för stor risk att kröka stakarna då?

Alla tips för hur jag ska bära mig åt mottages tacksamt, vill ju ha loss det så fort som möjligt så jag kan skrämma liv i stackarn om det går...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



mccormic

#2 » 18:17:07, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv toppen så får du se hur det ser ut, med så mycket vatten i motorn
så kan det ha sprukit fodret om den har stått i - grader och om du då försöker bogsera lös den så kan du göra mera skador än det var förrut.
troligt att ventilerna på den cyl även har rostat fast och kröker ett som annat.

Att det skulle vara gjutjärns kolvar låter i mina öron konstigt ,troligt att fodrena är det men jag kan ha fel ,säkert någon som kan svara med säkerhet.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

pinch

#3 » 19:17:31, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste någon gång att man skulle hälla i coca-cola och låta stå, tror det var en artikel om veteran-maskin entusiaster
Användarvisningsbild
pinch
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:09, 03-03-2006
Ort: Stockholm / Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chrysler Voyager 2007 CRD
Svedala Arbrå DS-6 1974

Mickev

#4 » 19:44:23, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coca cola är väl ett ganska beprövat sätt utifrån de man hör från "veteranmekare" iallafall som typ ska få igång en maskin i skogen som motorn sitter fast på å sånt.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

Exs

#5 » 21:22:47, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, ut med oljan och i med coca cola :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

VHK116.1

#6 » 22:04:09, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn i den är en Volvo CF22. En Fotogen motor på 2.2L.
Den har lättmetallkolvar och våta foder. Samma motor satt
även i BM24. Oftast är rostskador i motorers delar permanenta
och för fullgod funktion måste alltid skadade delar bytas.
Men för att först få fastrostade kolvringar att röra sig är ju det
ett måste före en renovering. Och då kan Cola funka.
Med lite tur så går den att återställa till användbart skick
med nya kolvringar foder lite packningar o.sv.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

PerJohansson (trådstartaren)

#7 » 23:32:02, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn står det i vhb iaf... men det kan ju ha ändrats under produktionens gång.

Det ser ju inte ut som nåt jättejobb att riva toppen så det kanske får bli så framöver.

Finns det några nya delar att hitta till de här motorerna eller är det begagnat som gäller?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

VHK116.1

#8 » 23:44:13, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fodren är av gjutjärn och kolvringar också ibland . Men kolven är av
lättmetall. Kolvar har ibland ringbärare tillv. av gjutjärn som är
ingjuten i kolven och finns oftast i dieselmotorer men kanske
också i fotogenare?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

PerJohansson (trådstartaren)

#9 » 23:50:47, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Hursom, det får bli ett topplyft...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

VHK116.1

#10 » 00:10:56, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är gjutjärn.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VonRon

#11 » 00:19:55, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad det är för material i dom kolvarna men med tanke på att den motorn introducerades redan 1952 har jag för mig. Så är det väl inte orimligt att den har gjutjärnskolvar då sådana hängde med lite längre i tiden på lastbilar och traktorer än på bilsidan.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

VHK116.1

#12 » 00:23:17, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-Forden hade också gjutjärnskolvar.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VonRon

#13 » 00:25:47, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är bekant.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

VHK116.1

#14 » 00:42:51, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade detta men då är det nog frågan om lite mordernare motorer.
Aluminium oftast nu mera. Undantaget är frankrike som tillverkar sina
i en marängliknande smet med mycket ägg som stelnar och blir till
hållbara motordelar som kan hålla upp till flera veckor så länge man
inte kör!
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Kalle Gustafsson

#15 » 07:39:53, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som en kompis till mig, av med toppen häll i en skvätt diesel och i med en trasa. Tänd på och låt det brinna. Värmen gör underverk. Lycka till.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: peter.svensson och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se