Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Turbo på bm430

48 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimmu (trådstartaren)

#1 » 02:01:55, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en volvo bm 462 som er bygd på en bm 430.den lille motorn får jo jobbe hardt iblant i maskinen som er endel tyngre en en traktorn
motorn har tydlig gått en heldel,hadde et havari nogot år tilbaks da sprakk en sylinder foring,hadde den på verkstad å dom satte dit en service foring dom 2 andre var bra sa dom,
motorn ryker å går å starter :mrgreen: men den bruker endel olje satte på en 3l plast dunk på åndings slangen å det blir endel olje der i løpet av en dag! (er litt trøtt på det der olje fyllinga hele tiden!)
var på en motor verkstad her å han fåreslo at vi satte dit nye foringer som han borre opp (da ble vist motorn bra) å ånding ble histori.
han foreslo at vi satte dit en turbo med en økning ifra dagens 47hk til max 60 hk.

vad tror ni om det? vil gjerne høre åsikter da jeg inte vet alt :buga:
-må man sette dit krafigere veiv? eller rekker den orginale, på visse perkings motorer så måtte det være kromnikkel herde veiv for å tåle turbo har jeg hørt
-det er ju 2 grener på eksosmanifoilen en gubbe her mente det gjorde at turbon gikk ujevnt?
-blir det rejel høyning i motor temperaturen med turbo? holder kylen som sitter der
-det sitter en luftkompressor på motorn den får smurning ifra motorn,rekker motorns olje pumpe til å smøre en turbo å?

-noen som vet om egnet turbo til den her motorn? tror jeg er mest interesert i en ny snurr å inte noen gammel ifra bilskrot.

takker for svar på
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Ralle

#2 » 07:41:44, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns fel så finns det en perkins som heter AT3-152 (i stället för AD3-152 som i din) och det skulle vara samma motor fast med turbo.
Det var dock ett tag sen, så minnet kan svika lite, och sen vet man ju inte vad mer som skiljer i form av kraftigare konstruktion osv.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

MN

#3 » 07:46:29, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns som sagt en turboversion.

Fanns ju ngn här som lyft i en 4-cylindrig motor - var det en 203 eller 212?

Att siamesportning skulle ha ngn större betydelse för turbons funktion på en sådan här motor är rent svammel. Kolla på en Volvo TD50-60 som också har 2 portar/topp siamesade.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#4 » 13:34:44, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

203 motorn är lämpligast att ersätta en 152 motor med, när svänghjulskåpan passar rakt av. Då behåller du både koppling och startmotor från 152:an. En turbo på 152:an blir inte så lyckat i skogen när kraften blir på ganska höga varv, och i skogen vill man ha bottenvrid.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimmu (trådstartaren)

#5 » 17:03:30, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei takker for svar :grin:

den AT3-152 satt vist i bla. mf 360 traktor,den er inte helt lik det har jeg kollat efter brensle/avgas har bytta side. hur den er innuti vet jeg inte.
-takker for info om siamesportning!
-det er den a4-203 motorn som er lik fast 1 sylinder extra. jeg tror nog det hadde varit best men,samtidig så tror jeg det blir trangt å få den i?,
gjorde en sving nedom et motor verkstad her(han holler endast på med motorer) det var han som tyckte det besta skulle bli å setta dit rejele foringer med borring å sen en turbo (sitter service foring der nu)
volvon er veldigt lågt vekslad å bakhjulsdriften fungerar endast på lågvexeln,i skogen så kjør man 95% på 4 låg å full gass for bakhjulsdriften må til,da går det samma hastighet som man går til fots :mrgreen:
I dety stora så rekker faktisk orginalen til der men den dør ju nestan om man skal over en stor sten eller stubbe med et av hjulen. men det er faktisk svårt at kjøre den på lågt varvtal.
Det er under vegtransport i branta motbakker det går virklig dårlig... så om man setter dit en turbo så kansje man skulle slippe å vexla nedbara 1 gang i stelle for 3 :eek:
20-25 000 trodde han en renovering med turbo skulle komme på men han ville at jag skulle fikse manifoil/turbo om vi gjør det så.
jag er veldigt o seker på vad jag gjør. ni skal få se bilder i alla fall
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Emil N

#6 » 23:01:59, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en bok där turboversionen omnämns. Tror den hade lite lägre kompression.
Det är bättre för transmissionen med högre varv på motorn så jag kan nog inte hålla med om att man vill ha en massa vridmoment på låga varv i en gammal skogsmaskin.
Jag har AD4 203 i min Robur och det kan gå tungt för den också ibland så jag förstår att en 152 motor känns i minsta laget.
Ford 3000 Force -69
Fordson Super Dexta New performance -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

LeifAndersson

#7 » 09:22:10, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emil N skrev:Det är bättre för transmissionen med högre varv på motorn så jag kan nog inte hålla med om att man vill ha en massa vridmoment på låga varv i en gammal skogsmaskin.


Vid all terrängkörning strävar man efter ett så brett vridmomentsregister som möjligt, för bästa körbarhet. En liten turbomotor med kraft bara på fullvarv kommer att upplevas som mycket klen i terrängen. Samma sak i backarna vid transportkörning, då får du växla tidigare för att hålla varv på motorn.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Emil N

#8 » 10:40:09, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem har sagt att alla turbomotorer bara har kraft på höga varv? beror ju mycket på vad man har för turbo m.m. Och jag håller fast att påfrestningarna på transmissionen blir lägre om samma effekt ges men vid ett högre varv. Vet man att koppling och växellåda håller så gör det ju inget om effektkurvan är flack.
Ford 3000 Force -69
Fordson Super Dexta New performance -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

LeifAndersson

#9 » 11:36:59, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emil N skrev:Vem har sagt att alla turbomotorer bara har kraft på höga varv? beror ju mycket på vad man har för turbo m.m. Och jag håller fast att påfrestningarna på transmissionen blir lägre om samma effekt ges men vid ett högre varv. Vet man att koppling och växellåda håller så gör det ju inget om effektkurvan är flack.


Ingen har pratat om alla turbomotorer, utan här pratar vi om en AD3 152 med eftermonterad turbo och ej anpassat insprutningssystem. För att uppdatera denna till en "riktig" turbomotor krävs mycket omfattande modifieringar för att få hyfsad körbarhet. Speciellt med tanke på att tillverkaren själv inte lyckades särskilt bra med turbotrean, som är kraftigt modifierad om man jämför med sugmotorn från tidigt 60:tal.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Emil N

#10 » 11:41:43, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vad som skiljer i motorerna?
Tror ändå att man kan få en skapligt fin motor om man hittar rätt turbo, inte sänker kompressionen för mycket och inte laddar för mycket. Sen hur motorn håller och hur mycket pump och spridare behöver modifieras vet jag inte. Resultatet vet man ju dessutom inte för än man provat. hur en AD4 203 skulle funka är ju lättare att förutse.
Ford 3000 Force -69
Fordson Super Dexta New performance -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

LeifAndersson

#11 » 13:15:03, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade i reservdelslistan och det som är gemensamt är i stort sett bara vevstake,ram och vevlager. I övrigt tillhör motorn (AT152) en helt annan motorfamilj.
Man får kommaihåg att de vanliga 152 motorerna lanserades på 50:talet och fick bli kvar oförändrade när nästa motorgeneration (212. 236 & 248) lanserades mot slutet av 60:talet. 152 & 203 hör hemma i samma motorfamilj och ingen skulle komma på tanken att turboladda en 203 motor.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimmu (trådstartaren)

#12 » 15:23:24, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

" enAD3 152 med eftermonterad turbo och ej anpassat insprutningssystem. För att uppdatera denna till en "riktig" turbomotor krävs mycket omfattande modifieringar för att få hyfsad körbarhet. Speciellt med tanke på att tillverkaren själv inte lyckades särskilt bra med turbotrean, som är kraftigt modifierad om man jämför med sugmotorn från tidigt 60:tal."

Gubben på verkstan sa "vi måste renovera/kolla spridarna och justera pumpen om vi setter på turbon"- om detta gjørs av gubben (som jag tror er duktig )blir kan det da bli en velykkad anpassat insprutningssystem. "För att uppdatera denna till en "riktig" turbomotor krävs mycket omfattande modifieringar för att få hyfsad körbarhet."
eller vil det bli en motor som nu fast at den blir veldig hissig på full gass innan den dør?
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

MN

#13 » 17:17:52, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimmu: risken är att du får en motor som blir starkare än original bara på maxvarv men sotar som en rysk lastbil pga den påställda pumpen på mellanvarv. Det är inte så lätt att matcha komponenter.

Emil: Anmg bottenvrid - vad användaren föredrar och vad som är bra för en transmission kan som i detta fall vara helt motsatt.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#14 » 17:42:20, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man göra det "på riktigt" får man räkna med att byta både pump och spridare om man inte bara satsar på en marginell effekthöjning. Och en skogsmaskin som 462 får betraktas som undermotoriserad även med en fabriks turbomotor på drygt 60hp. Och ska du ta ut de effekterna med en eftermonterad turbo får motorn att hårt liv. Vi har experimenterat med turbomontage på 4.236 motorer i lastmaskiner, men där är det enklare när effekten behövs bara inom ett smalt (högt)varvtalsområde men även där har pumparna byggts om för att få lämplig turbokaraktär och insprutarna bytts till mer lämpliga. Och detta är absolut ett jobb för en yrkesman med avancerad utrustning. Men även då blir effektuttaget lägre än på original turbomotorn för att prylarna ska hålla över tid. Och i just en skogsmaskin utsätts motorn för extrema belastningar under längre tider när den ska ta sig fram under ogynnsamma förhållanden.
Senast redigerad av LeifAndersson 19:15:22, 16-04-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimmu (trådstartaren)

#15 » 20:11:24, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack for fina utspel! hmm nån slik fulstendig galen motor ombygning er det ju inte vært, skotern blir aldrig någon modern kapasitetmaskin,er ju en myspusmaskin hehe -men jag tycker den er rolig (kører vel en 1000-1500 m3 i året),har byttat: packninger i alla sylindrer på kran/vridhuset midjan och rotator,alla navreduksjonerna er renoverat,kopplingen er ny det er nya bulter i midjan,ny modern generator ny hydrualpump kranreglaget har fått foringer så det er tight, vinchen er gått over, nytt varmeapperat,alla kylvatten/diesel slangarer bytt,all elen med lampor er ny even sekringsboxen :mrgreen:

Det er nya deck,ny farge,ny stol, OCH en BRA MOTOR som gjenstår,så blir det en fin volvo som kansje tuffar rundt i 40 år til (dom gjørs ju inte mer)

Det er nog så at even om en setter dit en 203 motor eller turbo å 60 hk så blir det gående tungt i blant,men liite mere power endagens 47 skulle jag inte må illa av! jag får diskutera detta lite med motor gubben innan vi gjør någon ting :)

tror jag renoverar motorn som jag har å aningen kør som den er eller provar med en turbo och en liten efekt høyning

har haft endel mf traktorer med turbo mest 4 syl,det med endast lite extra sprut på full gas kjenner jag igjen :mrgreen: en mf traktor från 91 kommer jag spesielt ihåg,det var nyhet då med wastergate turbo . Den gillade vi verkligen,der kunne man kjenne hur turbon verkligen hjelpte til ifrån børjan.-sedan det var nytt då-e=vanligt nu? bør man setta dit en sådan turbo?
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se