Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mer fart i Volvo krabat

56 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jöjjejöjje (trådstartaren)

#1 » 15:48:08, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Köpte mig nån sorts volvo krabat igår. Enligt uppgifter ska de sitta en b16C, Går de att få nån fart i dom, Räcker om man får upp han i 50-60 iaf.
Toppar runt 25-30km/h i dagsläget.Tänkte dra biltransportsläp med skrotbil efter,
Inte en susning om årsmodell. oreggad är den också..

Måste man byta växellåda och utväxling i bakaxeln? eller går de att lösa på annat sätt?
Givetvis vill jag ligga i runt 50 på låga varv.
jöjjejöjje
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 13-06-2015
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



ls76

#2 » 17:30:00, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jöjjejöjje skrev:Hej.
Köpte mig nån sorts volvo krabat igår. Enligt uppgifter ska de sitta en b16C, Går de att få nån fart i dom, Räcker om man får upp han i 50-60 iaf.
Toppar runt 25-30km/h i dagsläget.Tänkte dra biltransportsläp med skrotbil efter,
Inte en susning om årsmodell. oreggad är den också..

Måste man byta växellåda och utväxling i bakaxeln? eller går de att lösa på annat sätt?
Givetvis vill jag ligga i runt 50 på låga varv.

En traktor med en vikt på 13-1400 kg. och broms på två hjul med ett släp som lastat kanske kommer upp i en vikt på kanske 2.5 ton och som du vill ska gå i 50 km. är i mitt tycke vansinnigt, hur har du tänkt att få stopp på den om något oförutsätt händer, titta på styr och parallelstag de är inte övergrova precis när framhjulen börjar fladdra som ett par lärkvingar för du ska väl inte bara köra hemma på gården. Innan du ger dej ut på vägen får du väl se till att få den inregistrerad och försäkrad. Den traktorn är godkänd för max 30km.
Frågan om byte av låda och utväxling i bakaxel bemöter jag ej som du kanske förstår.
Hälsn. Bosse

3 personer gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Stridis2

#3 » 17:49:31, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en Krabat för många år sedan. Den hade lastare, så den behölls länge pga detta. När regulatorn gick itu så blev gasen direktkopplad. Motorn varvade snällt, men jag lovar att höll man 40 (utan något mer än själva traktor med lastare) så var det riskabelt. Fortare än det så var det direkt dumdristigt!
Jag kommer ihåg en gång när jag hade köpt mitt första hus. Jag behövde lastaren så jag körde ner med den. En del av vägen var det långt över kilometern fri sikt. Ung och dum så provade man, men vid 50 var man tvungen att svänga hela tiden, annars vobblade det så illa att jag var rädd att jag skulle slå av styrstag eller liknande.
Bygg gärna ett vansinnesbygge, V8 med dubbelturbo eller något annat knäppt. Projekttråd här med massor av bilder, sådant gillas. Kör på traktorrace och liknande, men håll dig långt borta från allmänna vägar!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jöjjejöjje (trådstartaren)

#4 » 17:52:28, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:
jöjjejöjje skrev:Hej.
Köpte mig nån sorts volvo krabat igår. Enligt uppgifter ska de sitta en b16C, Går de att få nån fart i dom, Räcker om man får upp han i 50-60 iaf.
Toppar runt 25-30km/h i dagsläget.Tänkte dra biltransportsläp med skrotbil efter,
Inte en susning om årsmodell. oreggad är den också..

Måste man byta växellåda och utväxling i bakaxeln? eller går de att lösa på annat sätt?
Givetvis vill jag ligga i runt 50 på låga varv.

En traktor med en vikt på 13-1400 kg. och broms på två hjul med ett släp som lastat kanske kommer upp i en vikt på kanske 2.5 ton och som du vill ska gå i 50 km. är i mitt tycke vansinnigt, hur har du tänkt att få stopp på den om något oförutsätt händer, titta på styr och parallelstag de är inte övergrova precis när framhjulen börjar fladdra som ett par lärkvingar för du ska väl inte bara köra hemma på gården. Innan du ger dej ut på vägen får du väl se till att få den inregistrerad och försäkrad. Den traktorn är godkänd för max 30km.
Frågan om byte av låda och utväxling i bakaxel bemöter jag ej som du kanske förstår.
Hälsn. Bosse



Glömde nämna att släpet är bromsat. släpet är reggat i dagsläget med 2500kg totalvikt


Stridis2 skrev:Vi hade en Krabat för många år sedan. Den hade lastare, så den behölls länge pga detta. När regulatorn gick itu så blev gasen direktkopplad. Motorn varvade snällt, men jag lovar att höll man 40 (utan något mer än själva traktor med lastare) så var det riskabelt. Fortare än det så var det direkt dumdristigt!
Jag kommer ihåg en gång när jag hade köpt mitt första hus. Jag behövde lastaren så jag körde ner med den. En del av vägen var det långt över kilometern fri sikt. Ung och dum så provade man, men vid 50 var man tvungen att svänga hela tiden, annars vobblade det så illa att jag var rädd att jag skulle slå av styrstag eller liknande.
Bygg gärna ett vansinnesbygge, V8 med dubbelturbo eller något annat knäppt. Projekttråd här med massor av bilder, sådant gillas. Kör på traktorrace och liknande, men håll dig långt borta från allmänna vägar!



Diverse uppdateringar är tänka. så nog tror jag den går hyffsat rakt i 50 knyck
jöjjejöjje
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 13-06-2015
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av jöjjejöjje den 17:54:31, 13-06-2015.

Ivar Risslén

#6 » 18:44:24, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid byte av kam och förgasare så är det inte svårt att motorn att varva 10 000 rpm. B16 motorn var betydligt lättare att få till att varva än vad B18 var. Och livslängden blev nja men skojigt hade man på den tiden.
Jag håller med tidigare talare att man ska nog inte köra fortare än trettio med en traktorn och knappt det. När bakhjulen börjar att studsa så är det värre än att köra på blankis med blanka sommar däck.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

lagun49

#7 » 19:13:56, 13-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det stämmer nog att B16-motorn var varvvillig, men den hade bara 3-lagrad vevaxel, så man kan nog ifrågasätta livslängden. På 60-talet var jag med och trimmade B-18-motorer. En av motorerna, som var borrad till 2 liter och gav 190 hkr i bromsbänk, varvade också upp mot 10 000 rpm., men då var den väldigt modifierad, med statiskt och dynamiskt balanserad vevaxel, lättade lyftare, stötstänger och vippor + specialkam, men inget man vågade köra långa sträckor på max.-varv.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

jöjjejöjje (trådstartaren)

#8 » 19:06:35, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå har folk nå tips? Eller är alla moral kärringar på maskinisten?
Varken ditt eller andras barn kommer i vägen Närmaste hus är 2km bort. tror de är över 1 mil till närmaste kåk där de finns ungar.

Sen om jag kör av vägen och skadar mig så är de ju inte era problem. Inte heller att jag kör oregistrerat och oförsäkrat. Dok går de att försäkra en traktor på ramnummret, då får man köra kortare sträckor efter vägen
jöjjejöjje
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 13-06-2015
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#9 » 19:34:09, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farten är den viktig? Jag tycker för egen del att känslan av fart är det viktiga. Äldre traktorer där det kanske är lite glapp i styrningen brukar ge en rätt bra fartkänsla. Vete fasiken om en äldre traktor är det ultimata fordonet för landsvägs transporter i hög hastighet. Vill man höja adrenalinet är en baklastare eller äldre skördetröska det ultimata landsvägs fordonet. Men nu var det en något ony volvo traktor det gällde . Skräm motorn enl tidigare inlägg. Större bak hjul. Ger mera fart lägrevarv. Kolla hur roligt man kan ha med en något tillfixad volvo traktor sök på Traktor terror.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bengt Erik Eriksson

#10 » 20:10:19, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova den i befintlig maxfart först. Nästa steg är att modifiera eller koppla ur regulatorn. Därefter divetse tekniker att få den att andas bättre. Portning och större fugge vassare kam. Extraktorgrenrör osv.. Därefter minska vikt på rörliga komponenter.

I övrigt håller jag med övriga. Vore trevligt om du inte körde ihjäl dig på dendär.. Störtbåge sportstol och fyrpunktsbälte samt hjälm anbefalles!
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#11 » 20:15:07, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä för fan de bästa vore att han körde ihjäl sej så det allmänna slapp ha ett vårdfall att ta hand om, finns nog med galningar ändå på vägarna! Så trimma på bara å känn dej odödlig för du har det i gener å blodet :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ls76

#12 » 20:28:05, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jöjjejöjje skrev:Nå har folk nå tips? Eller är alla moral kärringar på maskinisten?
Varken ditt eller andras barn kommer i vägen Närmaste hus är 2km bort. tror de är över 1 mil till närmaste kåk där de finns ungar.

Sen om jag kör av vägen och skadar mig så är de ju inte era problem. Inte heller att jag kör oregistrerat och oförsäkrat. Dok går de att försäkra en traktor på ramnummret, då får man köra kortare sträckor efter vägen

Aj aj mitt inlägg tog visst illa men det tar jag. Du har aldrig tänkt tanken att det kan komma något annat fordon eller är det bara du som kör där iså fall är det ju upp till dej. Ang. försäkringen på oreggad traktor så gäller den inom veteranhobbyn och till det räknas väl knappast transport av skrotbilar, det kanske är tur att trafikförsäkringsföreningen finns om någon olycka med ett annat fordon skulle inträffa.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

ls76

#13 » 20:32:09, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Nä för fan de bästa vore att han körde ihjäl sej så det allmänna slapp ha ett vårdfall att ta hand om, finns nog med galningar ändå på vägarna! Så trimma på bara å känn dej odödlig för du har det i gener å blodet :vissla:

Det kan inte säjas bättre :hurra:
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Bengt Erik Eriksson

#14 » 20:43:56, 14-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen måste du ju se till att få maffigt med svartrök ur den.. :vissla: :ohnej:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Knut Klinghjert

#15 » 08:05:51, 15-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Farten är den viktig? Jag tycker för egen del att känslan av fart är det viktiga. Äldre traktorer där det kanske är lite glapp i styrningen brukar ge en rätt bra fartkänsla. Vete fasiken om en äldre traktor är det ultimata fordonet för landsvägs transporter i hög hastighet. Vill man höja adrenalinet är en baklastare eller äldre skördetröska det ultimata landsvägs fordonet. Men nu var det en något ony volvo traktor det gällde . Skräm motorn enl tidigare inlägg. Större bak hjul. Ger mera fart lägrevarv. Kolla hur roligt man kan ha med en något tillfixad volvo traktor sök på Traktor terror.
Göran i Björnarbo


En gaffeltruck med kort hjulbas och lite glapp styrning är det ultimata fordonet, slår både tröskan och baklastaren...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se