Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 2254 med Ålö-lastare

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Sam Brodin (trådstartaren)

#1 » 20:01:25, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och tittade lite snabbt på en BM 2254 idag. Lastare Ålö Quicke 4000, förmodligen en 4000 HD

Mätaren visade drygt 2000 h, men det är nog inte troligt, det är nog snarare 12000 h.

Jag har försökt läsa på om denna traktor och förstått att den kanske inte är helt lyckad.
Det verkar vara problem med framaxeln, men jag har inte fattat, lite mer precist, vad det är som pajar.

Trots timmarna startade och gick motorn riktigt fint. Motorn gick fint på ca. 500 rpm tomgång och verkade bra även på lite varv. (till saken hör att jag faktiskt har en likadan helt ny (gammal -NOS ostartad Perkins 4-236) utbytesmotor stående om det skulle bli nödvändigt)

Växlarna var lite rackliga, men det kan kanske avhjälpas med lite underhåll av vajrar och leder?
Jag provade snabbväxeln genom att köra framåt/bakåt och motorbromsa på plant underlag, inte särskilt hårt förstås, men det verkade fungera. Bör man prova på något mer hårdhänt sätt?

Lyfte upp framändan av traktorn genom att trycka med lastaren och kände på hjullagren och spindellagren.
Lite glapp i höger hjullager och tydligt (alldeles för mycket) glapp i vänster hjullager. Inga märkbara glapp i spindellagren.
Allmänt så är det en del rost i hytten. Det har inte varit någon putsare som har ägt den...
De sista 15 åren är det en gubbe som har haft den att skotta snö och köra ved (inte i skogen). Koppling bytt för ett par år sen, annars mest oljepåfyllning mm.

Frågan är: Är jag helt dum i huvudet som överväger en 2254?
Vad är det viktigaste att kontrollera, och hur ska jag göra det?

Lastaren var en aning glapp, men inte mycket. Någon som vet hur mycket en Ålö Quicke 4000 orkar lyfta?

Den ska användas mest till att röja snö och flytta lite material med, förmodligen inga tyngre jobb. Ingen Storbonde, inte ens i månsken.

Jag har väl inte så jättestor vana av att meka med traktorer, men jag har nog skruvat mycket mer än dom flesta eftersom jag är mer eller mindre uppvuxen i min pappas bil- och mekaniska verkstad. Jag har dock inte någon större lust att ligga och lappa på en skrothög. Den tiden är över sedan länge...

Jag har försökt att skapa mig en prisbild, men det verkar vara svårt, någon som har en uppfattning?

Ska jag springa därifrån fortast möjligt, eller ska jag slå gubben en signal och diskutera pris?
Sam Brodin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:03, 24-12-2009
Ort: Kungsäter
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ferguson 35 -57
BM Volvo G612 -64



krokodilen

#2 » 21:24:39, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad begär han i förstaläget då?

Glapp i lagren på den axeln brukar väl betyda förlust av hjulet inom kort.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#3 » 22:10:59, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på en liten lastmaskin istället?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Sam Brodin (trådstartaren)

#4 » 23:05:48, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjullagren måste man ju kolla/byta såklart, det verkar vara ett enkelt jobb så länge som man får tag i delar som inte borde vara svårt tror jag...
OIE har dock inte några framvagnsdelar till 2254, åtminstone inte vad jag har sett. Men så länge som det inte är annat än lagren som förhoppningsvis är standardlager bör det inte vara några problem. Vet någon om det är special?

Priset är strax under 70' som jag tycker är på tok för mycket för enbart traktorn, men det medföljer en hel del andra saker som jag också har behov av. Räknar jag bort dessa så landar traktorn kanske på 50' men även det behöver nog prutas på.

Lastmaskin, tja kanske. Men vad jag har sett så tycks det som att dom verkar vara dyrare än "motsvarande" traktor och även sämre att haka på kärra bakom. Men jag kanske misstar mig?
Sam Brodin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:03, 24-12-2009
Ort: Kungsäter
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ferguson 35 -57
BM Volvo G612 -64

ls76

#5 » 23:09:19, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle leta efter något annat, och som Krokodilen skriver är risken stor att den rätt vad det är blir 3hjulig då det var en sjukdom på dom.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Martin.Eriksson

#6 » 23:10:36, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis köpte en zettelmyer för 110 tror ja de var och det är ju mer maskin o bära massor med och skotta snö, dock går den inte 30..
Men ska du ha så du kan dra vagn eller ska ha redskap bak så går ju en sån bort..
Är det inte dom där axlarna det är svårt o få tag i grejjer till tro..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Sam Brodin (trådstartaren)

#7 » 23:19:04, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

3-hjulig, jo-jo...
Men mer specifikt: Vilken komponent är det som först går sönder innan dom tappar hjulet?
Är det ett standardlager som är underdimensionerat? Finns det i så fall gods att bearbeta fram ett läge för ett kraftigare lager?
Är hjullagret det enda (!) markanta problemet med 2254?
Sam Brodin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:03, 24-12-2009
Ort: Kungsäter
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ferguson 35 -57
BM Volvo G612 -64

bert

#8 » 01:06:05, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm är det inte dom lagren som inte får och få fatt i

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

krokodilen

#9 » 09:45:02, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svindyra delar om de ens går att få tag i längre.

Dra ett PM till Leif A för han har mer exakt koll på detta. Var beredd på att han kommer att avråda dig till köp.

De är lite förrädiska de där då de tilltalar ögat med 4wd å "rätt format", en välhållen blank jordgubbsröd kan ju få en på köphumör menar jag.

En 2200 utan snabbväxel med lastare skulle jag kunna tänka mig att ha som brukis för där är det ju "bara" den kassa handbromsen som spökar.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#10 » 09:56:48, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

växellänkaget är ju inte det bästa på dom heller. och är hyttgummit slitet så blir dom ännu sämre. växlar som hoppar ur eller får i två samtidigt...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

krokodilen

#11 » 10:27:56, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:växellänkaget är ju inte det bästa på dom heller. och är hyttgummit slitet så blir dom ännu sämre. växlar som hoppar ur eller får i två samtidigt...


Inte världens bästa konstruktion men lite träning/vana löser det problemet, sen är det heller inte så att
flera växlar hoppar i samtidigt varje gång man kör utan det KAN hända om man rycker lite väl mycket i spaken.

Jag har just nu en BM2200 som mellanlandar på gården och en Deutz DX 3.50. Personligen har jag inte direkt lättare att växla Deutzen, mycket pga ovana.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sam Brodin (trådstartaren)

#12 » 14:32:40, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu står jag som den berömda åsnan mellan två hötappar...

Var hos Staffans Maskin i morse, tittade runt och pratade med Staffan och några av hans killar (känner dom flesta där sen länge). Samstämmigheten verkar tydlig: 2254:an är ingen lysande hopkommen manick!
Kikade på diverse olika objekt hos Staffan, både bra och dåliga, men saken är klar, priset blir snabbt det dubbla med dom intressanta tillbehören.

Jag ska nog sova på saken ett par dagar så får jag se ifall jag kanske lägger ett skambud eller helt enkelt struntar i den.

All info är fortfarande mycket intressant även om man inte köper. Man blir aldrig för gammal att lära!
Sam Brodin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:03, 24-12-2009
Ort: Kungsäter
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ferguson 35 -57
BM Volvo G612 -64

63an

#13 » 14:37:24, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sam Brodin skrev:Ja, nu står jag som den berömda åsnan mellan två hötappar...

eller helt enkelt struntar i den.

All info är fortfarande mycket intressant även om man inte köper. Man blir aldrig för gammal att lära!




Ja du kan ju inte ha missat varningarna missat varningarna :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

gaffa

#14 » 16:02:40, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två mögliga hötappar isåfall :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

krokodilen

#15 » 16:17:53, 03-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste ändå inflika att det med tanke på hur dåliga de är, finns besynnerligt många 2X04:or kvar i bruk.

Många 2X04:or har dessutom fått framaxeln utbytt mot en axel från 2wd men jag tror bara jag sett en 2wd på 10år som haft 2X04 dekaler på.

Denna antar jag?

http://www.blocket.se/halland/BM_Volvo_2254_61249355.htm?ca=16&w=3

Ibland är det som om inte ägaren vet hur dålig hans traktor är vet inte traktorn det själv heller,,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman, superståhl och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se