VolvoBMNisse skrev:Nu är ena sidan, den med mest glapp, renoverad.
Gick trost allt oväntat lätt att byta bussningar, pressade i de nya med hjälp av en gängad stång, muttrar och diverse mellanlägg och stora brickor
Fick även byta spindeln då den gamla var kraftigt sliten med djupa repor, fick tag i en beg styrspindel från en BM 2650, fick flytta över hjulnavet från gamla styrspindeln, men det gick lätt, tvättade lagren och packade in dom med nytt lagerfett.
Styrspindeln (väl insmord med fett) gick lätt att få i de nya bussningarna och spindeln går lätt att vrida utan glapp, så det behövdes ingen brotchning.
Allt gick väl så här långt, återstår vänster sida, som ska få nya bussningar, trycklager och tätning, får se om det går lika bra.
/VolvoBMNisse
Johnj-e skrev:Yes, nedre nedåt, övre uppåt. De brukar sitta något så in helvete. Som VBMNisse säger, försök avverka gods i bussningen så att den lättare går att skrota ut.
Jag svarade ett dorn som jag använde när jag drev i de nya bussningarna. mina spindlar är något slitna så någon brotschning behövde ej genomföras. så 100% bra blev det inte men betydligt mycket bättre.
Johnj-e skrev:Jo svetsa på material.
Jag lag på med vanliga 48.00, de kastade inte nämnvärt enl han som svarvade. Dock var jag noga med att svetsa på motsatt sida hela tiden. Dvs först klockan 12 sen kl6, kl9, kl3 osv. Jag svetsade först två strängar nere och sen två uppe sen två strängar nere och uppe på den andra spindeln, för att inte värma upp lokala områden för mycket. Förvärmde inte.
För en van svarvare blir det nog billigare än att köpa nya piratspindlar.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Jopplas och 18 gäster