Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zenith 24T2 förgasare funderingar

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kalle T (trådstartaren)

#1 » 20:49:46, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Efter att ha måstat byta nålventil, satt i spjällaxelbussning och rengjort så verkar min traktor ha frisknat till ungefär som den var innan nålventilen fastnade och den blev stendöd.
Direkt efter dessa åtgärder så blev den svårstartad, gick inte köra annat än på choke och knappt det då den ryckte och var orkeslös(som tur var behövde jag bara köra ut den ur garage och 50-60 m innan jag skulle samma väg tillbaka senare), gick ett kort tag på tomgång innan varvtalen sakta sjönk och den dog och dessutom flödade förgasaren av och till. Nu har jag slipat insidan på flottörhuset då det verkade ha en ganska råbarkad yta som kan ha gjort att flottören hakade fast med flödning som resultat. Kan ju vara av de grönaktiga kristaller som var orsaken till att ventilen kärvade ihop.

Traktorn går MYCKET bättre numera men jag har ett par funderingar. Efter mer skruvande på justerrattar så går den bra på tomgång och är återigen lättstartad som före "nålhaveriet". Vid belastning så tappar den dock orken och låter ansträngd och går lite ojämnt med gaspådraget - det kan ju vara att den stallar p.g.a lite fel i justering av "slow-running" som det står i manualen om skruven på förgasarhalsen. Får allt erkänna att jag inte har gjort en noggrann inställning av den eller den andra skruven "main -jet" när den varit upp i arbetstemp utan blev glad att den gick så mycket bättre att jag snabbt körde in i garaget :grin: . Skruvade mycket på main-jet tidigare utan att det blev nån bättring så jag ställde den på 1,75 varv istället för 3,5 varv som jag hade sett tidigare så det kaaan ju vara den som spökar också vid belastning om man ska gå efter manualen. Det verkade som om det blev för fet blandning tidigare då den hostade och sköt ut svarta moln. Hade haft väldiga problem med att få igång den tidigare och sedan gå....en kraftigare högerarm är resultatet efter allt vevande :skratta3:

Hur känsligt är det med nivån i flottörhuset på den här förgasaren? Jag läste i ett dokument om förgasaren att brickan som sitter mellan nålventilen och godset ska vara 1 mm tjock MEN att upp til 2 mm gick an om man vill sänka nivån. Den jag har där nu är 1,7 mm. Jag satte in denna tjockare bricka i tron att flödandet skulle upphöra men icke - originalbrickan har försvunnit så jag har inte kunna byta tillbaka. Kan den tjockare brickan på nåt sätt påverka så att motorn blir orkeslös eller är det mest troligt att det är det mest troligt att det är skruvarna som behöver justeras?

Eftersom jag inte har förgasaren isärplockad eller här inom räckhåll så undrar jag också vad innerdiametern är på brickan så skulle jag kunna skaffa en st 1 mm bricka och sätta in om mina justeringar av slow-running inte ger nåt positivt resultat. Dröjer dock ett par veckor innan jag kan kolla upp det dessvärre.


Mvh
Kalle
Senast redigerad av Kalle T 21:23:10, 18-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950



63an

#2 » 21:17:14, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja allt måste vara perfekt med förgasare sen kanske den Zeniht inte var så där lätt att ställa, överhuvudtaget måste motorns kondition vara bra så testa lite i taget om inte nån gammal räv har bättre ideer :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kalle T (trådstartaren)

#3 » 21:46:08, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså, de är inte lätta att ställa de där Zenith. Traktorn gick ju som en klocka innan det kärvade ihop sig i förgasaren så jag misstänker att motorn är ju i bra skick. Så jag tycker att man borde kunna komma tillbaka dit i den statusen. Faaast jag har nog misströstat lite de senaste tre åren jag har lyckats få igång den och köra med choken utdragen och ändå tveksamt fungerande - inte många körningar och som tidigare nämnts inte många meter men skruvande har som sagt inte gett nåt bra resultat tidigare. Därför var det ju ett genombrott nu i positiv bemärkelse när den orkar går på tomgång och är lättstartad. Dock fortfarande lite för sugen på choke för att orka bättre men ändock stor skillnad.
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

63an

#4 » 21:49:37, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera Turbo!? :idee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kalle T (trådstartaren)

#5 » 22:01:56, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller varför inte kompressor?! :idee3: Ska tänka på det faaast just nu så räcker skruvande på förgasaren och bricktjockleken för nålventilen till som utmaning för att få en spinnande Grålle igen :lmao:
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

Ivar Risslén

#6 » 22:12:39, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du måste köra med choken ute betyder att det är för mager bränsleblandning.
Börja med att se till att allt i tändningsväg är okej innan du ger dig på förgasaren allt för mycket.
När du satte en tjockare bricka under flottörventilen så sänkte du nivån i flottörhuset och det ger en magre bränsle-luft blandning. Att den vill flöda ibland kan vara att flottörventilen inte tätar ordentligt p.g.a. skräp men det kan även var att själva flottören kärvar i upphängningen. Gör en grundinställning av både lågvarvs munstycket och högvarvs munstycket enligt instruktionsboken sedan när du startar den så börjar du med att justera på lågvarvs munstycket tills den går fint och sedan på högvarvs. För att kolla att allt står rätt så kan man köra lite hårt och sedan stoppa den och skruva loss tändstiften och kolla färgen på dom. Är de vita så för den för lite bränsle, är de svarta så får den för mycket.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kalle T (trådstartaren)

#7 » 15:01:25, 23-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret! Den gick fläckfritt innan jag var tvungen upp med förgasaren så jag antar friskt att tändningen fortfarande är i gott skick men kontroll är aldrig fel. Den är åter lättstartad och går som sagt mycket bättre förutom att choken behöver användas lite för flitigt - det behövde man inte tidigare men jag ska kolla upp det där med mager blandning och fetta på lite.

Jag kanske får byta i en tunnare bricka till nålen i alla fall även fast den som nu sitter där faller inom gränserna 1-2 mm - 1 är tydligen det normala och jag har nu 1,7 mm. Nån som har ytter- och innerdiameter på denna brickalätt åtkomliga och kan dela med sig av det så jag kan fråga runt på passande ställen om de har till salu:-)?

Jag noterade tidigare att väggarna på flottörhuset var skrovliga och slipade till dem med smärgelduk och det verkar som om att tokflödandet har upphört.

På tomgången så går den riktigt bra men med mer eller mindre jämna mellanrum så kommer ett "pluttrande" som håller i sig ett antal varv för att sedan försvinna och motorljudet/gången blir mjuk och fin igen. Har detta möjligen med för mager bladning att göra också eller...?

Mvh
Kalle
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

scania1982

#8 » 22:54:56, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kapar tråden. Frågan gäller också Zenith 24t2 till Grålle. Mellan gasventilen och chokeventilen sitter ett stag, synligt här https://goo.gl/images/RW5xSf . Hur justerar jag detta? Vad tjänar staget till?
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

torbjorn_forsman

#9 » 23:01:07, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med det staget är att när gasreglaget står på tomgång, så ska gasspjället öppna lite mer då chokespjället är stängt. Syftet med detta är att få högre tomgångsvarv då motorn är kall, eventuellt också bättre möjligheter att kallstarta motorn utan att röra gasen.

Om det finns några inställningsmöjligheter så brukar de stå i verkstadshandboken för motorn som förgasaren sitter på. Ibland kan det vara frågan om att ställa in staget för ett visst tomgångsvarvtal då choken står i ett bestämt "halvläge", ibland ska man kolla med en tolk eller bladmått att gasspjället har en viss öppning då choken är helt stängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RedNek och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se