Hej,
Efter att ha måstat byta nålventil, satt i spjällaxelbussning och rengjort så verkar min traktor ha frisknat till ungefär som den var innan nålventilen fastnade och den blev stendöd.
Direkt efter dessa åtgärder så blev den svårstartad, gick inte köra annat än på choke och knappt det då den ryckte och var orkeslös(som tur var behövde jag bara köra ut den ur garage och 50-60 m innan jag skulle samma väg tillbaka senare), gick ett kort tag på tomgång innan varvtalen sakta sjönk och den dog och dessutom flödade förgasaren av och till. Nu har jag slipat insidan på flottörhuset då det verkade ha en ganska råbarkad yta som kan ha gjort att flottören hakade fast med flödning som resultat. Kan ju vara av de grönaktiga kristaller som var orsaken till att ventilen kärvade ihop.
Traktorn går MYCKET bättre numera men jag har ett par funderingar. Efter mer skruvande på justerrattar så går den bra på tomgång och är återigen lättstartad som före "nålhaveriet". Vid belastning så tappar den dock orken och låter ansträngd och går lite ojämnt med gaspådraget - det kan ju vara att den stallar p.g.a lite fel i justering av "slow-running" som det står i manualen om skruven på förgasarhalsen. Får allt erkänna att jag inte har gjort en noggrann inställning av den eller den andra skruven "main -jet" när den varit upp i arbetstemp utan blev glad att den gick så mycket bättre att jag snabbt körde in i garaget . Skruvade mycket på main-jet tidigare utan att det blev nån bättring så jag ställde den på 1,75 varv istället för 3,5 varv som jag hade sett tidigare så det kaaan ju vara den som spökar också vid belastning om man ska gå efter manualen. Det verkade som om det blev för fet blandning tidigare då den hostade och sköt ut svarta moln. Hade haft väldiga problem med att få igång den tidigare och sedan gå....en kraftigare högerarm är resultatet efter allt vevande
Hur känsligt är det med nivån i flottörhuset på den här förgasaren? Jag läste i ett dokument om förgasaren att brickan som sitter mellan nålventilen och godset ska vara 1 mm tjock MEN att upp til 2 mm gick an om man vill sänka nivån. Den jag har där nu är 1,7 mm. Jag satte in denna tjockare bricka i tron att flödandet skulle upphöra men icke - originalbrickan har försvunnit så jag har inte kunna byta tillbaka. Kan den tjockare brickan på nåt sätt påverka så att motorn blir orkeslös eller är det mest troligt att det är det mest troligt att det är skruvarna som behöver justeras?
Eftersom jag inte har förgasaren isärplockad eller här inom räckhåll så undrar jag också vad innerdiametern är på brickan så skulle jag kunna skaffa en st 1 mm bricka och sätta in om mina justeringar av slow-running inte ger nåt positivt resultat. Dröjer dock ett par veckor innan jag kan kolla upp det dessvärre.
Mvh
Kalle