Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta Buster mot Belarus?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 23:02:28, 02-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör för närvarande en BM 320 Buster för de gårdsjobb baklastarna inte passar till, dvs i skogen, för lite slåtter osv. För vedkörning blir det ibland lite landsvägskörning, och Bustern är lite slamrig då tycker jag.
Kikade idag på en riktigt välskött och fin Belarus 50s. Tvåhjulsdriven visserligen, men som sagt fin i skicket och går bra och har både rymligare och bekvämare hytt.

Är dessa gamla ryssar något att ha? Eller är Bustern ändå bättre, trots, eller tack vare sin litenhet?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81



Johannes Parbring (trådstartaren)

#2 » 23:25:19, 02-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belarus 50s

Inte just denna, men en likadan. På den jag kikade på satt det redskapsfäste fram, och därmed lite extra hydraulik draget också.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

LeifAndersson

#3 » 08:42:08, 03-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köpa Belarus så bör du välja en fyrhjulsdriven, när just att få en billig fyrhjulsdriven traktor är fördelen med detta märke.
Billiga tvåhjulsdrivna traktorer finns det många av som erbjuder minst lika hög komfort och kvalité.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mr_Smurf

#4 » 19:10:00, 03-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror också på att försöka hitta en fin fyrhjulsdriven, framförallt om du ska ut i skogen.

Fast det är klart är den väldigt fin och billig så kan du ju alltid köpa den och köra tills du hittar något bättre och då sälja den igen, för även om Belarus inte är känd för någon god komfort direkt så är ju komforten högre än i den gamla bustern.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

AndersGus

#5 » 07:12:42, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv en 50s och är den du tittat på välskött och i rätt pris så ska du helt klart slå till, bara du är medveten om att reservdelstillgången i Sverige är ganska begränsad. Men det går att få tag i delar utomlands.

Några positiva saker som jag tycker är positivt med just min är:
- Driftsäker slitvarg
- Stark för sin storlek
- Hyfsad komfort i förhållande till prisnivån
- Lättskruvad
- Bra framkomlighet trots 2wd. Med diffspärren i så tar den sig fram riktigt bra
- Den är riktigt smidig och känns mindre än den är

Några nackdelar:
- Reservdelstillgången
- Glapp i rattstång/servo/leder så det är ingen höjdare att köra runt på vägen
- Är trögstartad utan glödning. (min är ur funktion just nu)
- Orginal elsystem var ingen höjdare (är bytt på min)
- Frigången vid hitchen är riktigt kass, men det kanske beror på att jag har dom små fälgarna (30") och det sitter bara 14.9-30 på...

Men, om man ser till vad man får för pengarna så är det mycket. Jag gav t.ex. 13k för min i bruksskick med ganska slitna däck (ändå ingen rishög som en del som har legat ute på blocket). Den fyller iallafall mina behov (vedkörning, slåtter, snöplogning, plöjning och harvning etc).
AndersGus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:44:11, 14-06-2010
Ort: Karlstad
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: PelJob 506

henkek

#6 » 09:16:00, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på Belarus men såg att det var lite med reservdelar, vart utomlands finns det, vet du av någon hemsida?
/Henke
Användarvisningsbild
henkek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:05, 17-07-2010
Ort: Strömsunds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D13006A-S

Mr_Smurf

#7 » 09:44:29, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tyskland finns det flera som säljer reservdelar.

Jag brukar dock beställa från en ukrainsk säljare på ebay om inte någon av de svenska säljarna får tag på delar.

Han har mest packningsatser ute till försäljning på ebay, men om man skicar honom ett meddelande så trollar han fram de flesta delar men han kan inte skicka något som väger mer än 20 kg.

Jag skrev lite om den säljaren tidigare på belarusforumet.
http://belarus.hem.net/viewtopic.php?f=47&t=27
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

Jars

#8 » 12:45:25, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktig siltvarg men köp ej den fyrhjulsdrivna det är en jobbig djävel , har du icke rejält med vikter där bak eller någon typ av hydr. tyngdöverföring, så kommer man icke fram med denna int ens på gårdsplan om det har regnat utan att har fyrhjulsdriften påslagen , har du då en lastare tillkopplad där fram lär du har minst ett ton som motvikt där bak
att det skall funka bra.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Ivarsson135

#9 » 15:13:24, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker ni reservdelar till Belarus känner jag en person som säljer det.
Kolla hemsidan för mer information.

http://www.lantbrukskonsult.se/
Ivarsson135
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:57, 19-12-2010
Maskintyp: Ej angivet

Jag är super nöjd med min belarus 50s..
martinolsson1@hotmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:45, 21-06-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor

Inge Nilsson

#11 » 14:52:01, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Johannes.
Belarus 50S e riktigt bra traktor om den är av årsmodell 75- framåt.
Har haft en 50S -76 i många år. Jämför du den (65 hk) med andra 65hk traktorer från 75-76 så har den många finesser som inte finns på andra märken. Den är mkt smidig och drar mkt bra i både snö å på åkermark. Plockar du bort "gaffeldraget" å enbart använder dig av hitchkroken så är den inte låg. Den är högre än vad jämförbar MF från samma årtal är mellan mark och drag. Min Belarus hade 38" hjul vilket gav mkt hög markfrigång. Har kört en hel del i skogen med både MF, Volvo, Ursus mfl och har klarat mig utan 4WD. Visst 4WD har ju sina fördelar men även nackdelar. Att köra 2WD i skogen är inga problem. Gäller bara att hålla koll å planera hur å var man kör.
4WD är inget som hjälper om du kört ner i en mosse eller i ett rejält surhål.
Original elsystem är ingen hökjdare, men de e inte svårt att bygga om så att det blir bättre.
En finess som e guld på dessa är alla original hydrauluttag! Min har 4 fram och 4 bak. Det gör att du kan ha flera olika hydrauldrivna grejer på traktorn samtidigt. 2 olika manöverspakar till fram alt bak. En annan finess är att du kan trycka ner hydrularmarna bak då den funktionen har 3 lägen - lyft, sänk med tryck samt sänk med flytläge och neutralläge.
Jag är riktigt nöjd med min 50S, men smaken e som baken-delad. Det finns de som bara ska ha Volvo, MF eller Ford osv.
Bytade fjädrar till bromsdiskarna på min. Finns hos Olsons i Ellös. Samma som till MF eller om det var Ford. 200sek för alla (till båda sidorna).

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Andersson95, AnWr och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se